Page 28 - medorledor21
P. 28

‫מומלצי החודש‬                                                              ‫ספרים‬

                                                           ‫זהר נוי ‪www.readbooks.co.il‬‬

       ‫מסע לגילוי האמת‬                                     ‫מלא ברגש‬
‫גיבורת 'קֹונט ַרּפּונקט'‪ ,‬הרומן הרביעי בספרו "דוקרב" לנוער‪ ,‬יוצר אמן המותחנים דיוויד באלדאצ'י‬
‫של אנה אנקוויסט‪ ,‬מכּו ָנה פשוט עולם שבו מציאות ודמיון‪ ,‬עבר ועתיד‪ ,‬חוברים יחד לחוויה‬
‫'אשה'‪ ,‬או ' ֵאם'‪ .‬המחברת מתקשה חד־פעמית של מתח והרפתקה‪ֶ .‬ו ָגה ג'יין בת ה‪ 14-‬לא יצאה‬
‫לנקוב בשמה‪ .‬אנקוויסט‪ ,‬בעלת מעולם מגבולותיו של וֹורמוּוד‪ ,‬כפר הולדתה‪ .‬למעשה‪ ,‬איש‬
‫הכשרה של פסנתרנית קלאסית‪ ,‬לא יצא מגבולותיו של וורמווד‪ ,‬כי הוא כפר מבודד‪ ,‬מוקף‬
‫מביאה בספרה את סיפורה בקוואג‪ ,‬שטח מיוער וסבוך‪ ,‬עצום ממדים ורוחש יצורים‬
‫האוטוביוגרפי‪ .‬בקיץ ‪ 2001‬דרסה קטלניים המשחרים לטרף‪ .‬בוקר אחד רואה וגה כי ידידה‬
‫משאית למוות את בתה מרגיט‪ ,‬ק ֶוונטין עושה את הבלתי ייאמן‪ ,‬יוצא מוורמווד ונכנס לקוואג‪.‬‬
‫שרכבה על אופניה באמסטרדם‪ .‬מנהיגי הכפר רבי העוצמה נחושים למצוא אותו‪ ,‬אבל נראה‬
‫לפני קרוב לשלושים שנה‪ ,‬לאחר שעל נחישותם עלולים כל בני הכפר לשלם מחיר כבד‪ .‬וגה‬
‫שהאשה סיימה את הקונסרבטוריון‪ ,‬מגלה‪ ,‬שלפני צאתו קוונטין השאיר לה מסר כתוב ותכשיט‬
‫היא התאמנה בנגינה בפסנתר של מיוחד‪ ,‬ועליה לפענח את משמעותם‪ .‬כשלמנהיגי הכפר נודע‬
‫ניצבת‬  ‫'וריאציות גולדברג' מאת באך‪ .‬עכשיו שלווגה יש מידע על הנמלט‪ ,‬היא‬
       ‫היא חוזרת לתרגל את היצירה התובענית‪ ,‬ובמקביל היא בפני סכנה‪ .‬יחד עם חברּה הטוב‪,‬‬
       ‫כותבת בעיפרון רסיסי זיכרונות מחיי המשפחה עם בעלה‪ֶ ,‬ד ְלף‪ ,‬יוצאת וגה העצמאית למסע‬
       ‫בנה‪ ,‬ובעיקר עם בתה‪ ,‬כילדה‪ ,‬כנערה‪ ,‬כאשה צעירה‪ .‬אפיזודות לגילוי האמת‪ .‬בדרכם הם צריכים‬
       ‫יומיומיות שלוות ו ַתמות‪ ,‬נוגעות ללב וכתובות להפליא‪ ,‬מתחים להתמודד עם בני משפחה אבודים‬
       ‫משפחתיים שגרתיים‪ ,‬ורגעים של קרבה גדולה‪ ,‬מסופרים כאן ומנוכרים‪ ,‬עם יצורים מפלצתיים‬
       ‫דרך עיני אשה מאופקת‪ ,‬קצת חרדתית‪ ,‬קצת רכושנית‪ .‬ככל ועם מנהיגים שמניעיהם לא לגמרי‬
       ‫שנמשכים הקריאה ואימוני הנגינה‪ ,‬הולכת ומתרמזת איזו טהורים‪ .‬האם תצליח וגה‪ ,‬בעזרת‬
       ‫אימה אפלה‪ .‬ה ֵאם המנגנת והכותבת מתחברת יותר ויותר אל כוחותיה המיוחדים‪ ,‬להרים את‬
       ‫תיבות במוזיקה שהן‪ ,‬לפי פרשנותה‪ .‬בכאוס הנפשי שמתברר מסך הסודות והשקרים ולגלות‬
       ‫כי האשה שרויה בו‪ ,‬מעניקה לה הנגינה גישה אל זיכרונה‪ ,‬גשר מי היא באמת? (מאנגלית‪ :‬נעה‬
       ‫צר שמחלץ אותה מן האומללות חסרת המלים‪ .‬יחסי ֵאם‪-‬בת שביט‪ ,‬הוצ' מודן‪ 463 ,‬עמ')‬
                                                           ‫מתוארים כאן‪ ,‬באופן נדיר‪ ,‬באמצעות מוזיקה ההופכת לקרום‬
                                                           ‫של מלים מדודות‪ ,‬שמתחתיו רוחשים עומק ועוצמה רגשיים‪.‬‬
                                                           ‫(מהולנדית‪ :‬רן הכהן‪ ,‬הוצאת הספריה החדשה‪ 212 ,‬עמ')‬

‫מסע אחרון בבית הספר‬                                        ‫משפחה לא רגילה‬
             ‫של החיים‬                                      ‫"המנגינה של נועה" מאת רותי‬
                                                           ‫יצחקי‪-‬ריכטר‪ ,‬הוא סיפורה של‬
‫"סולם הערכים" מאת דיוויד מנשה‬                              ‫נועה רשף‪ ,‬נערה בת שתים עשרה‪,‬‬
‫הוא סיפור מעורר השראה על‬                                   ‫מוסיקאית מלידה ופסנתרנית‬
‫למידה‪ ,‬אהבה‪ ,‬והשאלה החשובה‬                                 ‫מחוננת‪ ,‬הגדלה במשפחה לא‬
‫מכולן‪ :‬מה באמת חשוב בחיים?‬                                 ‫רגילה‪ .‬זהו סיפור על ניצחון האהבה‪,‬‬
‫דייוויד היה מסוג המורים שנושמים‬                            ‫הידידות‪ ,‬הסובלנות והנתינה על‬
‫למען עבודתם‪ .‬הוא לימד ספרות‬                                ‫ערכים מזויפים כגון קונפורמיות‪,‬‬
‫בבית ספר תיכון בפלורידה‪ ,‬ובין‬                              ‫רדיפה אחרי עושר‪ ,‬כבוד וסטטוס‬
‫שיעורים על שייקספיר להוראת‬                                 ‫חברתי‪ .‬לנועה שלוש אמהות‬
‫מבנה המשפט הצליח לעורר‬                                     ‫ושני אבות‪ .‬אמה הביולוגית מתה‬
‫בתלמידיו השראה‪ ,‬לפתח עמם‬                                   ‫כשנועה הייתה בת שבועות אחדים‪,‬‬
‫קשרי אמון יוצאי דופן ולשמש להם‬                             ‫ואביה השבור התקשה לגדל אותה‪ .‬לכן היא גדלה בשנותיה‬
‫יועץ אישי וחבר‪ .‬אבל אז‪ ,‬בגיל ‪ ,34‬התבשר שהוא חולה בסרטן‬     ‫הראשונות אצל רוני ויוסף‪ ,‬גרושתו של האב ובעלה החדש‪.‬‬
‫מוח סופני‪ .‬כעבור שש שנים של מאבק מר במחלה‪ ,‬שגזלה‬           ‫רוני מגלה גדלות נפש ומסכימה לגדל את בתה של האישה‬
‫ממנו לא רק את בריאותו אלא גם את יכולתו ללמד‪ ,‬הוא הגה‬       ‫שגרמה לגירושיה והרסה את משפחתה‪ ,‬על אף חששה הכבד‬
‫תוכנית שכולה תעוזה וחזון‪ :‬הוא ֵיצא למסע ברחבי אמריקה‬       ‫שגידול הילדה יפריע לה בהגשמת חלומותיה ושאיפותיה‪.‬‬
‫בחיפוש אחר תלמידיו לשעבר‪ ,‬ויברר מה עלה בגורלם‪,‬‬             ‫נועה מוצפת אהבה וחווה ילדות מאושרת‪ ,‬עד שמגיעים‬
‫ובעיקר‪ ,‬האם החינוך שהעניק להם שינה משהו בחייהם?‬            ‫לאוזניה דברי רכילות מרושעים אודות ִא ָמּה הביולוגית‪ .‬הילדה‬
‫הוא הפסיק את הטיפולים הכימותרפיים‪ .‬פרסם סטטוס על‬           ‫יוצאת למסע ארוך לגילוי האמת‪ .‬המסע כולל ראיונות ושיחות‬
‫התוכנית שלו ותוך ‪ 48‬שעות קיבל הצעות אירוח מתלמידיו‬         ‫שהיא עורכת עם בני המשפחה‪ .‬כל אחד מספר לה את גרסתו‪,‬‬
‫לשעבר בחמישים ערים שונות‪ .‬בלוויית מקל נחייה וכוח רצון‬      ‫ולבסוף היא מצליחה לצרף את פירורי המידע לתמונת תצרף‬
‫עז יצא לבדו למסע שבו גמא יותר מעשרת אלפים קילומטרים‪,‬‬       ‫ברורה‪ .‬בסוף המסע לומדת נועה לקבל בחמלה ובסובלנות‬
‫ביקר ב‪ 31-‬ערים‪ ,‬צילם תמונות‪ ,‬וביקר עשרות סטודנטים שלו‬      ‫רגשות וחולשות אנושיות‪ .‬היא מתבגרת והופכת לנערה בעלת‬
‫שהפכו להיות חברים קרובים‪ ,‬ומהם למד כיצד המודל אותו‬         ‫חשיבה ביקורתית המכירה בערכן של סובלנות‪ ,‬קבלת השונה‪,‬‬
‫פיתח שנקרא "סולם ערכים" השפיע על חייהם‪( .‬מאנגלית‪:‬‬
                                                                      ‫נתינה ואהבה‪( .‬הוצאת "דני ספרים"‪ 155 ,‬עמודים)‬
                         ‫ניצן לפידות‪ ,‬הוצאת כתר‪ 191 ,‬עמ')‬

                                                                                               ‫‪ 28‬מגזין מדור לדור‬
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32