Page 29 - medorledor18_Neat
P. 29
‫לצחצח שיניים‬ ‫על בגידות‬

‫"אפושון צחצוחון"‬ ‫באהבה‬

‫ליאור‬ ‫מאת‬ ‫ובחברות‬
‫קומרובסקי הוא‬
‫סיפור עם מוסר השכל‬ ‫"סוס אחד נכנס לבר"‬
‫מאת דויד גרוסמן‬
‫המתמקד בחייו של‬ ‫הוא ספר סוחף‪,‬‬
‫ילד בגיל הגן‪ ,‬שחווה‬
‫התמודדויות רגשיות‪-‬‬ ‫כתוב בתנופה ובגַעַש‪,‬‬
‫על בגידות באהבה‬
‫חברתיות לא קלות‪ ,‬ואנו מתוודעים אליו במצבים שונים‬ ‫ובחברּות‪ ,‬על אשמות‬
‫שמערבים מציאות ודמיון ‪ -‬סיטואציות שהן 'הדיבור הפנימי‬
‫של הילד'‪ :‬בבוקר בדרך אל הגן‪ ,‬במהלך השהות בגן ובערב‬ ‫שמבקשות גזר‪-‬דין‪.‬‬
‫ס ֶטנדאַּפ‬ ‫הופעת‬
‫בבית כאשר אביו מנחם‪ ,‬מכוון ומחזק אותו‪ .‬למרות אירועי‬ ‫במרתף בנתניה הולכת‬
‫היום הקודם קם הילד בכל בוקר עם תחושה אופטימית‪.‬‬
‫הרעיון המרכזי של הספר נסוב סביב הקשרים החברתיים‪,‬‬ ‫ומשתבשת‪ ,‬מתפוררת‬
‫לעיני הקהל‪ .‬בין אם‬
‫היכולת להתמודד חברתית‪ ,‬חשיבות הפתיחות והשיתוף בין‬ ‫הערב נשמט מידיו‬
‫הילד ואביו ‪ -‬האבא נוכח‪ ,‬מסייע ומכוון‪ .‬את הבעיה מציג‬
‫המחבר באמצעות היגיינת הפה וצחצוח השיניים והפתרון‬ ‫של הס ֶטנד ַאּ ִפיסט‪ ,‬ובין‬
‫אם תוכנן מראש להיות כזה‪ ,‬הקהל שבא לבלות ולצחוק‬
‫נמצא כאשר "אפושון מוצא את צחצוחון"‪ ,‬ובאמצעות צחצוח‬ ‫נדהם לקבל הופעה מסוג אחר לגמרי‪ .‬האנשים היו קמים‬
‫השיניים פותר את המצוקות החברתיות‪ .‬הסיפור הוא סוג‬
‫של ניסיון לדחוף את ההורים וסביבתו של הילד לזהות סימני‬ ‫ועוזבים‪ ,‬או מורידים את אמן‪-‬הסטנדאפ הוותיק מן הבמה‬
‫בשריקות בוז‪ ,‬אלמלא נמשכו כבחבלי קסם להציץ לגיהינום‬
‫מצוקה חברתית אצלו‪ ,‬אם הוא משתף בתסכולים כמו בסיפור‬ ‫של אחר‪ .‬הסטנדאפיסט דֹובָלה גִ'י‪ ,‬הפכפך מרתיע ומקסים‪,‬‬
‫וגם אם אינו משתף כמו שקורה לעיתים קרובות במציאות‪.‬‬
‫יש חשיבות רבה לצחצוח שיניים והיגיינת הפה ויש חשיבות‬ ‫חושף בערב הזה את השריטה של חייו‪ ,‬הבחירה המבעיתה‬
‫והגורלית שנאלץ לעשות בין שתי נפשות קרובות‪ .‬האמן‬
‫לא פחותה לביסוס הדימוי העצמי החיובי של הילד‪ ,‬לחיזוק‬ ‫נקרע בו בין חובתו לקהלו לבין חובתו לעצמו‪ .‬לכן מתנהל‬
‫מעמדו החברתי ולהרגשת היכולת שלו להתמודד עם סביבתו‪.‬‬
‫(איורים‪ :‬סלבה אילייב ואלכסנדרה מיטלוב‪ .‬הוצאת "אוריון"‪,‬‬ ‫הספר על קו הגבול המרוסק בין יסודות ומצבי‪-‬רוח ורגשות‬
‫לא‪-‬מתיישבים‪ .‬בדיחות מפולפלות מפלחות את האפיזודות‬
‫מנוקד)‬ ‫הכי מעוררות חמלה‪ ,‬הזדהות ועצב‪ .‬הבעות פנים מנוגדות‬

‫חוצות זו את זו במעופן‪ .‬כתיבה מופלאה‪ ,‬מלאת מתח ורגש‬
‫עז‪ ,‬מלהיבה בהמצאותיה ובמורכבות שלה‪ ,‬וגם בתפירה‬
‫גשר על השיניים‬ ‫העילית של פרטיה והסתעפויותיה‪( .‬הוצאת הספריה החדשה‬
‫‪ /‬הקיבוץ המאוחד‪ 198 ,‬עמ')‬
‫ריינה טלגמאייר היא יוצרת‬
‫קומיקס עטורת פרסים‪.‬‬ ‫ידידות בלתי רגילה‬
‫ספרה "חיוך" הוא רומן‬
‫גרפי לנוער שזכה בפרס‬ ‫תכירו את אווז ‪ -‬החבר הטוב‬
‫"אייזנר" היוקרתי‪ .‬איך‬ ‫בעולם‪ ,‬גיבור סדרת הספרים‬
‫יודעים שמגיעים לגיל‬ ‫"אווז" שכתבה ואיירה‬
‫ההתבגרות? כשיש גשר‬ ‫האמנית והיוצרת הבריטית‬
‫על השיניים ולב שבור!‬ ‫לורה וול‪ .‬במרכז הסדרה‬
‫ככה בדיוק זה מתחיל אצל‬ ‫מופיעות דמויותיהם של‬
‫ריינה‪ ,‬וזה עוד לא הכול‪.‬‬
‫כי בשנה הראשונה שלה‬ ‫האווז וחברתו סופי‪.‬‬
‫בחטיבת הביניים מחכים לה‬ ‫בספר הראשון‪" ,‬אווז‬
‫מעריץ מביך‪ ,‬חברות בוגדניות‬ ‫בגן המשחקים"‪ ,‬סופי הולכת לגן‬
‫ושתי רעידות אדמה‪ ,‬אחת‬ ‫המשחקים‪ ,‬שם היא מכירה את אווז‪ ,‬אחרי שלא היה לה‬
‫בעיר שלה‪ ,‬סן פרנסיסקו‪ ,‬ואחת עמוק בתוכה‪ .‬אבל ריינה לא‬ ‫עם מי לשחק‪ .‬מאז‪ ,‬סופי ואווז הם החברים הטובים ביותר‬
‫מתייאשת‪ .‬מצוידת בהרבה חוש הומור ובחלומות לעתיד היא‬ ‫ואי אפשר להפריד ביניהם‪ .‬בספר "אווז בגן החיות" מחליטה‬
‫יוצאת לדרך המפותלת מילדות לבגרות‪ .‬האם היא תסיים‬ ‫סופי למצוא לאווז חברים חדשים והם הולכים יחדיו לגן‬
‫אותה עם חיוך? מקסים ומומלץ‪ ,‬יוצא דופן על מדף הספרים‪,‬‬ ‫החיות‪ .‬הם פוגשים שם בעלי חיים שונים‪ ,‬בהם ג'ירף גבוה‬
‫יש בו הכול "משפחה‪ ,‬חברות‪ ,‬אהבה ראשונה‪ ...‬וגשר על‬ ‫ומנוקד‪ ,‬תנין מחייך בבריכה‪ ,‬ציפורים ורודות ואווזים בני‬
‫השיניים?!" (מאנגלית‪ :‬אורנה כץ‪ ,‬הוצאת כנרת‪ 214 ,‬עמ')‬ ‫מינו‪ .‬זהו סיפור קסום על ידידות בלתי רגילה ומחממת‪-‬לב‪.‬‬
‫ספרים מקסימים לילדים ולפעוטות‪( .‬מאנגלית‪ :‬חגי ברקת‪,‬‬
‫הוצאת דני ספרים‪ 46 ,‬עמ' כל ספר)‬

‫‪29‬‬
   24   25   26   27   28   29   30   31   32