Page 23 - medorledor18
P. 23
תבונה של ילדים לקראת כניסה לכיתה א'
איך טעות של מנהל יצרה תבונה ושיעור לחיים
מאת :שרה יעקב ,פסיכולוגית "מיפל" מרכז לטיפול ויעוץ למשפחה 050-5587684 -
שאלתי אותם למה הם מתכוונים .הם הסבירו שההורים כל מעבר בחיים שלנו כרוך באתגר חדש ,קל וחומר עבור
מבינים שמותר להם ,כילדים להגיד שהם לא יודעים ,מותר ילדים שנמצאים בשנות העיצוב של אישיותם ,האמון והביטחון
להם להגיד שקשה להם .ואילו ההורים אמורים להיות במצב בעצמם .לאתגר זה פנים רבות לחיוב ולשלילה .כאמור ,הוא
שהם כן יודעים לתת עזרה ומה לעשות כשפונים אליהם .אלא יכול להיות מקור לגאווה ולשמחה אך הדבר אפשרי עם
שבפועל המצב שונה. ההתמודדות עם אתגר זה מניבה "פירות".
הבנתי שחלק מהמבוכה קשורה לחוסר הידע של ההורים בכל לעומת זאת ,אתגר זה יכול להוליד בילד תחושות ואמונות
הנוגע לעניין המעבר ,לעובדה שאינם נוכחים בבית-הספר עם שליליות לגבי עצמו ,הנמכת ערך עצמי כאשר ההתמודדות
הילד ולעובדה שהילד לא תמיד יודע להסביר את עצמו. מלווה בקושי או בכישלון.
הופתעתי לנוכח הבנתם ותבונתם את המצב ואת הנושא. כלומר ,כל מעבר דורש התמודדות שיכולה להוביל להצלחה
הופתעתי בעוד שההורים היו בהלם כיוון שהילדים בעצמם או לכישלון ולאלו השלכות לטווח ארוך לגבי המשך החיים.
העבירו בפניי ובפניהם את ה"הרצאה". במיוחד כאשר מדובר בילדים.
לא אלאה אתכם בפרטים רבים ,אך יש לי הרבה יותר מה לספר מקובל לחשוב שההורים מודעים לעובדה זו ,הם "מחזיקים
על "הרצאה" זו .בחרתי להתמקד במה שאמרו על הסיטואציה אצבעות" לילדים ,מתגייסים למענם ,נעזרים בתוכניות להכנה
לכיתה א' וכו' .הם רוצים שהילדים יצליחו יותר מאשר הם
וכרגע אתמקד במה שאמרו גם על המורים.
לשאלתי מה יקרה ומה יעשו אם יתקשו עם החומר הלימודי- הצליחו.
ענו לי שחשוב שיתאמצו בעצמם סביב הקושי כי אם יצליחו לצד אלה חשוב לציין שהורה אשר מלווה את ילדו לביה"ס
חשוף גם לזיכרונות שיש לו על מה שחווה בעצמו בביה"ס.
"יהיה להם טוב ,במיוחד אם הדבר קשה". לזיכרונות אלה השפעה על איך הוא כהורה יתמודד באותה
שאלתי אותם למה לא לפנות למבוגרים? הם ענו לי שזה "באסה סיטואציה וגם אם לא יהיה מודע לכך ,אלו משפיעים באופן
ובושה לפנות למורה ,כאשר כל הילדים האחרים כבר הבינו".
בנוסף ,הסבירו לי שהפנייה להורים עלולה להביא את ההורים עקיף גם על הילד עצמו.
למבוכה ועצב סביב חוסר היכולת שלהם לעזור להם .כלומר, לרוב ,כל פסיכולוג מודע לכך .עם זאת ,נתקלתי במצב שבו
לחשוף את "חולשתם". גיליתי דברים חדשים ודווקא מפי הילדים.
פה המקום להסביר שההרצאה ניתנה באזור שבו ההורים לפני מספר שנים במסגרת עבודתי בביה"ס נתבקשתי להרצות
לא סיימו אפילו בי"ס יסודי .בין אם היו להם קשיים ברכישת בפני ילדים על הכניסה לכיתה א' .המנהל התכוון שאתן הרצאה
מיומנות קריאה ,ובין אם התקשו להתמודד עם חומר לימודי להורים אך למעשה אמר בטעות שההרצאה תינתן לילדים
בסיסי או משום שכילדים אולצו לצאת לעבוד בגיל צעיר. עצמם.
כשהתייחסתי לכל הכיתה הם אמרו לי שברור שיש ילדים זו הייתה בקשה חריגה שחייבה אותי להיות יצירתית .לרוב
שקולטים מהר יותר .התעקשתי ושאלתי מה יעשו הילדים אם הרצאה כזו ניתנת להורים והם עצמם מחפשים מידע בנושא.
הייתי מודעת לעובדה שלילדים קטנים אין אורך רוח לשמוע
יראו שלאחרים קל יותר. הרצאה ארוכה בנושא ומה שמקובל זה לחשוב שהילדים לא
הם הסבירו שגם אם הם יודעים שתפקיד המורה הוא ללמד, באמת מודעים להשלכות של הסיטואציה-לחיוב ולשלילה .אני
מן הסתם יתביישו לפנות למורה כשילדים אחרים כבר הבינו. בעצמי חששתי לעורר חרדות בנושא בעקבות הרצאה מסוג
שאלתי מה יקרה לילדים כשיהיו נבוכים ולא יפנו .הילדים זה .החלטתי שבמקום הרצאה אנהל דו-שיח עם הילדים וזאת
הסבירו לי בחכמה "נאיבית" שמורה טוב הוא לא זה שמלמד
את מי שיודע ,המורה הטוב צריך לבדוק מי מתבייש ואם הוא בנוכחות ההורים.
לא ער לכל הילדים הוא פשוט מורה "לא טוב" .הם אמרו פתחתי את השיחה בשאלה חיובית .שאלתי אותם כמה הם
שיכולתו של מורה באה לידי הוכחה כשהוא מלמד דווקא את מתרגשים וכמה חיכו לרגע הזה .הילדים בהתלהבות ,סיפרו על
מי שקשה לו .הם ידעו גם להגיד לי שלפעמים נמאס למורה כך שהדבר מצביע על זה שהם בוגרים ,הולכים ללמוד דברים
חשובים ושיתפו אותי בשמחה שיש בקניית תיק וקלמר חדשים,
להסביר שוב ושוב. מחברות צבעוניות ,כלי-הכתיבה ואפילו ריהוט חדש לחדר.
מכל השיחה הזאת יצאתי בהבנה שהילדים מודעים הרבה יותר בהמשך שאלתי אותם האם הדבר מלווה ברגשות נוספים .ואז
לסיטואציה ולקשיים ,שלהם ושל המבוגרים .הרבה יותר ממה התחילו הילדים לספר לי על החששות והפחדים שלהם .דיברו
על פחד ממסגרת חדשה ורצינית ,פחד מחוסר ודאות לגבי טיב
שציפינו אני ,ובמיוחד ההורים. המורה והמנהלת ,הפחד מכישלון ופחד שלא להיות עם חברים
הם למעשה לימדו את ההורים ואפילו ביטאו דברים שההורים
היו מתקשים לבטא בעצמם מתוך מבוכה .יתרה מכך ,הם ידעו מוכרים.
שאלתי אותם מי הכי מפחד מהמעבר? להפתעתי הסבירו לי
להסביר לי מה צפוי במעבר. שההורים פוחדים יותר מהם .הסתקרנתי ושאלתי איך הגיעו
הייתה להם אמת מידה להעריך את טיב ההורים והמורים ,ידעו
מראש לומר מה נכון לעשות ,מה עליהם לקחת בחשבון ומהות למסקנה זו ומדוע.
השיחה אפשרה לילדים להשמיע את דבריהם אבל גם לתת הילדים התחילו להסביר לי זאת בהרחבה .ציינו שהורה פוחד
משתי סיבות .הראשונה מתוך דאגה להם והשנייה ,מתוך דאגה
לגיטימציה לילדים שלא העזו להתבטא סביב אותם קשיים. להתמודדות שלהם כהורים ,במיוחד מפני המצב שיצטרכו
ולגבי עצמם ,בשיחה זו גילו הילדים שיש להם כילדים את
התשובות והם יכולים לסמוך על התבונה שלהם בפיתרון בעיות. לעזור להם ולא ידעו איך.
הבנתי שהילדים הרבה יותר מפוקחים ממה שחשבתי ,שיש שאלתי אותם מה הם יכולים לעשות אם אכן יתקשו עם כל מה
להם הרבה מה להגיד ומה להשמיע אך מעל הכול ,לימדו אותי שכרוך במעבר? ואז הרחיבו הילדים בשפה פשוטה המתאימה
לגילם ,שבעת קושי יש להם האפשרות לפנות להורים ולמורים
יפה שיש ערך גדול בהפניית שאלה ממוקדת ופחות באמירה. בעוד שלהורים יש פחות כתובות לעזרה ויותר מבוכה סביב
ילדים יודעים למצוא את התשובות ולא תמיד אנחנו יודעים
פניה זו.
לשאול את השאלות.
22
איך טעות של מנהל יצרה תבונה ושיעור לחיים
מאת :שרה יעקב ,פסיכולוגית "מיפל" מרכז לטיפול ויעוץ למשפחה 050-5587684 -
שאלתי אותם למה הם מתכוונים .הם הסבירו שההורים כל מעבר בחיים שלנו כרוך באתגר חדש ,קל וחומר עבור
מבינים שמותר להם ,כילדים להגיד שהם לא יודעים ,מותר ילדים שנמצאים בשנות העיצוב של אישיותם ,האמון והביטחון
להם להגיד שקשה להם .ואילו ההורים אמורים להיות במצב בעצמם .לאתגר זה פנים רבות לחיוב ולשלילה .כאמור ,הוא
שהם כן יודעים לתת עזרה ומה לעשות כשפונים אליהם .אלא יכול להיות מקור לגאווה ולשמחה אך הדבר אפשרי עם
שבפועל המצב שונה. ההתמודדות עם אתגר זה מניבה "פירות".
הבנתי שחלק מהמבוכה קשורה לחוסר הידע של ההורים בכל לעומת זאת ,אתגר זה יכול להוליד בילד תחושות ואמונות
הנוגע לעניין המעבר ,לעובדה שאינם נוכחים בבית-הספר עם שליליות לגבי עצמו ,הנמכת ערך עצמי כאשר ההתמודדות
הילד ולעובדה שהילד לא תמיד יודע להסביר את עצמו. מלווה בקושי או בכישלון.
הופתעתי לנוכח הבנתם ותבונתם את המצב ואת הנושא. כלומר ,כל מעבר דורש התמודדות שיכולה להוביל להצלחה
הופתעתי בעוד שההורים היו בהלם כיוון שהילדים בעצמם או לכישלון ולאלו השלכות לטווח ארוך לגבי המשך החיים.
העבירו בפניי ובפניהם את ה"הרצאה". במיוחד כאשר מדובר בילדים.
לא אלאה אתכם בפרטים רבים ,אך יש לי הרבה יותר מה לספר מקובל לחשוב שההורים מודעים לעובדה זו ,הם "מחזיקים
על "הרצאה" זו .בחרתי להתמקד במה שאמרו על הסיטואציה אצבעות" לילדים ,מתגייסים למענם ,נעזרים בתוכניות להכנה
לכיתה א' וכו' .הם רוצים שהילדים יצליחו יותר מאשר הם
וכרגע אתמקד במה שאמרו גם על המורים.
לשאלתי מה יקרה ומה יעשו אם יתקשו עם החומר הלימודי- הצליחו.
ענו לי שחשוב שיתאמצו בעצמם סביב הקושי כי אם יצליחו לצד אלה חשוב לציין שהורה אשר מלווה את ילדו לביה"ס
חשוף גם לזיכרונות שיש לו על מה שחווה בעצמו בביה"ס.
"יהיה להם טוב ,במיוחד אם הדבר קשה". לזיכרונות אלה השפעה על איך הוא כהורה יתמודד באותה
שאלתי אותם למה לא לפנות למבוגרים? הם ענו לי שזה "באסה סיטואציה וגם אם לא יהיה מודע לכך ,אלו משפיעים באופן
ובושה לפנות למורה ,כאשר כל הילדים האחרים כבר הבינו".
בנוסף ,הסבירו לי שהפנייה להורים עלולה להביא את ההורים עקיף גם על הילד עצמו.
למבוכה ועצב סביב חוסר היכולת שלהם לעזור להם .כלומר, לרוב ,כל פסיכולוג מודע לכך .עם זאת ,נתקלתי במצב שבו
לחשוף את "חולשתם". גיליתי דברים חדשים ודווקא מפי הילדים.
פה המקום להסביר שההרצאה ניתנה באזור שבו ההורים לפני מספר שנים במסגרת עבודתי בביה"ס נתבקשתי להרצות
לא סיימו אפילו בי"ס יסודי .בין אם היו להם קשיים ברכישת בפני ילדים על הכניסה לכיתה א' .המנהל התכוון שאתן הרצאה
מיומנות קריאה ,ובין אם התקשו להתמודד עם חומר לימודי להורים אך למעשה אמר בטעות שההרצאה תינתן לילדים
בסיסי או משום שכילדים אולצו לצאת לעבוד בגיל צעיר. עצמם.
כשהתייחסתי לכל הכיתה הם אמרו לי שברור שיש ילדים זו הייתה בקשה חריגה שחייבה אותי להיות יצירתית .לרוב
שקולטים מהר יותר .התעקשתי ושאלתי מה יעשו הילדים אם הרצאה כזו ניתנת להורים והם עצמם מחפשים מידע בנושא.
הייתי מודעת לעובדה שלילדים קטנים אין אורך רוח לשמוע
יראו שלאחרים קל יותר. הרצאה ארוכה בנושא ומה שמקובל זה לחשוב שהילדים לא
הם הסבירו שגם אם הם יודעים שתפקיד המורה הוא ללמד, באמת מודעים להשלכות של הסיטואציה-לחיוב ולשלילה .אני
מן הסתם יתביישו לפנות למורה כשילדים אחרים כבר הבינו. בעצמי חששתי לעורר חרדות בנושא בעקבות הרצאה מסוג
שאלתי מה יקרה לילדים כשיהיו נבוכים ולא יפנו .הילדים זה .החלטתי שבמקום הרצאה אנהל דו-שיח עם הילדים וזאת
הסבירו לי בחכמה "נאיבית" שמורה טוב הוא לא זה שמלמד
את מי שיודע ,המורה הטוב צריך לבדוק מי מתבייש ואם הוא בנוכחות ההורים.
לא ער לכל הילדים הוא פשוט מורה "לא טוב" .הם אמרו פתחתי את השיחה בשאלה חיובית .שאלתי אותם כמה הם
שיכולתו של מורה באה לידי הוכחה כשהוא מלמד דווקא את מתרגשים וכמה חיכו לרגע הזה .הילדים בהתלהבות ,סיפרו על
מי שקשה לו .הם ידעו גם להגיד לי שלפעמים נמאס למורה כך שהדבר מצביע על זה שהם בוגרים ,הולכים ללמוד דברים
חשובים ושיתפו אותי בשמחה שיש בקניית תיק וקלמר חדשים,
להסביר שוב ושוב. מחברות צבעוניות ,כלי-הכתיבה ואפילו ריהוט חדש לחדר.
מכל השיחה הזאת יצאתי בהבנה שהילדים מודעים הרבה יותר בהמשך שאלתי אותם האם הדבר מלווה ברגשות נוספים .ואז
לסיטואציה ולקשיים ,שלהם ושל המבוגרים .הרבה יותר ממה התחילו הילדים לספר לי על החששות והפחדים שלהם .דיברו
על פחד ממסגרת חדשה ורצינית ,פחד מחוסר ודאות לגבי טיב
שציפינו אני ,ובמיוחד ההורים. המורה והמנהלת ,הפחד מכישלון ופחד שלא להיות עם חברים
הם למעשה לימדו את ההורים ואפילו ביטאו דברים שההורים
היו מתקשים לבטא בעצמם מתוך מבוכה .יתרה מכך ,הם ידעו מוכרים.
שאלתי אותם מי הכי מפחד מהמעבר? להפתעתי הסבירו לי
להסביר לי מה צפוי במעבר. שההורים פוחדים יותר מהם .הסתקרנתי ושאלתי איך הגיעו
הייתה להם אמת מידה להעריך את טיב ההורים והמורים ,ידעו
מראש לומר מה נכון לעשות ,מה עליהם לקחת בחשבון ומהות למסקנה זו ומדוע.
השיחה אפשרה לילדים להשמיע את דבריהם אבל גם לתת הילדים התחילו להסביר לי זאת בהרחבה .ציינו שהורה פוחד
משתי סיבות .הראשונה מתוך דאגה להם והשנייה ,מתוך דאגה
לגיטימציה לילדים שלא העזו להתבטא סביב אותם קשיים. להתמודדות שלהם כהורים ,במיוחד מפני המצב שיצטרכו
ולגבי עצמם ,בשיחה זו גילו הילדים שיש להם כילדים את
התשובות והם יכולים לסמוך על התבונה שלהם בפיתרון בעיות. לעזור להם ולא ידעו איך.
הבנתי שהילדים הרבה יותר מפוקחים ממה שחשבתי ,שיש שאלתי אותם מה הם יכולים לעשות אם אכן יתקשו עם כל מה
להם הרבה מה להגיד ומה להשמיע אך מעל הכול ,לימדו אותי שכרוך במעבר? ואז הרחיבו הילדים בשפה פשוטה המתאימה
לגילם ,שבעת קושי יש להם האפשרות לפנות להורים ולמורים
יפה שיש ערך גדול בהפניית שאלה ממוקדת ופחות באמירה. בעוד שלהורים יש פחות כתובות לעזרה ויותר מבוכה סביב
ילדים יודעים למצוא את התשובות ולא תמיד אנחנו יודעים
פניה זו.
לשאול את השאלות.
22