Page 23 - medorledor153
P. 23
סרוק אותילהכין אותו לחיים .ילד שלא ילמד לשמוע “לא” בבית ,יפגוש אותוגבולות עם חיוך,
בעוצמה גדולה יותר בעולם. למה ילדים זקוקים
הסוד בגבולות אינו עוצמת הקול אלא היציבות של לגבולות דווקא
ההורה. בעידן המודרני?
גבול ברור ורגוע מעניק לילד ביטחון .חשוב לדבר מעט ולעמוד פרופ׳ ירון זיו
מאחורי המילים ,לשמור על עקביות ,לא לפחד מתסכול ,ולהפריד
בין הילד לבין ההתנהגות“ :אני אוהב אותך ,אבל ההתנהגות הזו חד הפרדוקסים הגדולים של ההורותא
אינה מקובלת”. המודרנית הוא שמעולם לא אהבנו את ילדינו
מנקודת מבט גשטאלטיסטית ,גבול בריא אינו חומה אלא קו מגע. כל כך ,השקענו בהם והקשבנו להם ,ובו בזמן
הוא מאפשר לילד לפגוש את העולם מבלי ללכת בו לאיבוד. מעולם לא היה לנו קשה כל כך להציב להם גבולות.
הורות טובה איננה הורות מושלמת .היא הורות שמסוגלת גם
לאהוב וגם להנהיג .ילדים אינם צריכים הורים מושלמים ,הם הורים רבים חוששים שגבול יפגע בקשר ,ייצור תסכול או יהפוך
אותם ל “הורים קשים” .אך בפועל ,ילדים אינם זקוקים רק לאהבה,
צריכים הורים יציבים.
אולי השאלה איננה האם הילדים יכעסו כשנאמר “לא” ,אלא האם הם זקוקים גם למסגרת.
ירגישו שיש לידם מבוגר יציב שאפשר להישען עליו .אולי גבול איננו אהבה ללא גבולות יוצרת בלבול ,וגבולות ללא אהבה יוצרים פחד.
מה שמרחיק ילדים מאיתנו ,אלא דווקא מה שמאפשר להם להרגיש
החינוך הבריא נולד מתוך השילוב ביניהם.
בטוחים מספיק כדי להתקרב.
בעידן של שפע ,גירויים וחוסר ודאות ,היכולת להציב גבול מתוך גבול איננו עונש אלא תחושת כיוון.
אהבה ,נוכחות ושקט פנימי היא אחת המתנות הגדולות ביותר כאשר ילד יודע מה מותר ומה אסור ,מה
יציב ומה לא משתנה לפי מצב הרוח של
שאנחנו יכולים להעניק לילדינו ,וגם לעצמנו. ההורה ,הוא מרגיש בטוח יותר .גבולות
פרופ׳ ירון זיו -עו"ס קליני ,ומטפל בשיטת גשטאלט מסייעים לילד לפתח ויסות רגשי ,דחיית
סיפוקים ,אחריות אישית ,כבוד לאחר
052-488-880 [email protected]
על המומחה ויכולת להתמודד עם תסכול.
23 ילד ללא גבולות אינו בהכרח ילד חופשי .לעיתים הוא דווקא ילד
מבולבל וחרד ,שבודק שוב ושוב האם יש “מבוגר אחראי” שמחזיק
את הספינה.
ההורה של פעם היה לרוב סמכותי יותר ,לעיתים אף מדי .ההורה
של היום מבקש לגדל ילדים מתוך קשר ,שיח והקשבה ,וזהו שינוי
מבורך .אך בדרך ,רבים איבדו את היכולת לעמוד בנחת מול תסכול
של ילד .הורים רבים מפחדים לאכזב ,חשים אשמה כשהילד כועס
ולעיתים מנסים להיות “החבר הכי טוב” שלו במקום ההורה.
הקושי להציב גבולות נובע גם מהרגשות שזה מעורר אצל ההורה
עצמו .אך תפקידו של הורה אינו למנוע כל תסכול מהילד ,אלא
גיליון / 153מאי2026

