Page 19 - medorledor123
P. 19

‫סרוק אות‬‫מגזין מדור לדור‬                                           ‫איך לא עושים‬
                                                                   ‫העברה דורית‬
‫שותפה‪ ,‬קבוצה לה אני מאזינה‪ ,‬מטפל‪ ,‬קואוצ'ר‪ ,‬חברה‪ ,‬לא חשוב‬          ‫מאת‪ :‬רונית נוילחרדות?‬
‫מה‪ ,‬החשוב לקבל ולתת לעצמי מקום בו אני מטפלת בעצמי על‬
‫מנת למלא את תפקידי כראוי‪ ,‬ובודאי לא להעביר לילדיי את‬              ‫וברים את השרשרת!ש‬

                                              ‫החרדות שלי‪.‬‬      ‫הילדים שלנו‪ ,‬הגוזלים והגדולים כאחד מקומם‬
           ‫החוויות שלנו‪ ,‬הזיכרונות שלנו הם שלנו‪ ,‬לא של ילדנו‪.‬‬
                                                                                                     ‫בליבנו מרגע הולדתם‪.‬‬
  ‫אם אני צריכה לבחור בטיפים במקרים שכאלו‪,‬‬                      ‫אנו ההורים עדים לסיטואציות שונות בחייהם בחברת הילדים‬
              ‫אלו שני הטיפים החשובים ביותר‪:‬‬
             ‫• גלי אמפתיה והכלה‪ ,‬לא הזדהות‪.‬‬                              ‫בשכונה‪ ,‬במושב‪ ,‬בביה"ס‪ ,‬בחוג או בכל מסגרת אחרת‪.‬‬
                                                               ‫ילדנו נפגע‪ ,‬אמרו לו משהו‪ ,‬העליבו אותו‪ ,‬לא שתפו אותו במשחק‬
  ‫• לחוות במקומם את מה ששמעתי או ראיתי‪,‬‬
                 ‫לתת להם להתמודד בעצמם‪.‬‬                                                                ‫ואנו שמענו או ראינו‪.‬‬

‫תנסו את זה ‪ -‬זו הקלה נהדרת ומתן אפשרות לילד להתמודד‬                                                ‫מה נכון לעשות?‬
‫בכוחות עצמו‪ ,‬לגלות כיצד הוא מתמודד‪ ,‬איך הוא פותר סיטואציות‬
                                                               ‫כלל ראשון‪ ,‬עלינו לזכור שכדי שנוכל לעודד ולעזור לילדנו עלינו‬
                                                    ‫בחיים‪.‬‬     ‫להיות אמפטיים ומכילים‪ ,‬אך לא מזדהים‪ ,‬כי ברגע שאני מזדהה‪,‬‬
                                ‫כישורי חיים – חובה לכל אחד‪.‬‬    ‫אני חשה את הכאב ואני פחות חזקה‪ ,‬לכן מומלץ לנשום‪ ...‬לחבק‪,‬‬

                                                  ‫בהצלחה‬                                 ‫להקשיב‪ ,‬בעיקר להיות שם בשבילו‪.‬‬
   ‫רונית נוי‪ ,‬ההורה שאני חולם להיות ‪ -‬מרצה‪ ,‬מלווה ומאמנת‬       ‫כלל שני – בהרבה מקרים ההורה לוקח את הסיטואציה למקום‬
                                                               ‫שהוא חווה בעבר והילד בכלל לא הרגיש או לא התייחס לסיטואציה‬
                                                 ‫משפחות‪.‬‬       ‫באותה עוצמה‪ ,‬ואם בכלל‪ .‬לכן חשוב ביותר " לקטוע את השרשרת"‬
         ‫‪[email protected] I 054-665-1117‬‬
                                                                                                    ‫כפי שהנדריקס ממליץ‪.‬‬
    ‫על המומחית‬                                                 ‫לא נכון לעשות העברה דורית לרגשות‪ ,‬למקרים כאלו ואחרים‬
                                                               ‫שאנו ההורים חווינו‪ .‬אנו מכניסים את הילד למעגל שהוא בכלל לא‬
‫‪19‬‬                                                             ‫שייך‪ ,‬זה לשים מקלות בגלגלים‪ ,‬לפתח רגישויות שלא עוזרות‬
                                                               ‫ומקדמות‪ .‬זה הסיפור שלנו‪ ,‬לא של ילדנו‪ ,‬וטוב נעשה אם נאמץ את‬

                                                                                                                   ‫הדבר‪.‬‬

                                                               ‫במציאות שאנו חווים היום‪ ,‬המלחמה‪ ,‬השבת השחורה‪,‬‬
                                                               ‫הביאה כל אחד מאיתנו להתמודד עם חרדות‪ ,‬עצב וסערת‬

                                                                           ‫רגשות בעוצמה שלא הכרנו‪ .‬אז מה עושים?‬

                                                               ‫" אני לא נושמת‪ ,‬לא אוכלת‪ ,‬לא מתפקדת ובבית יש ארבעה ילדים"‬
                                                               ‫כך ספרה לי אמא צעירה‪ .‬אני מבינה‪ ,‬מעודדת ומחזקת‪ ,‬בעיקר לא‬
                                                               ‫שופטת ובאותה מידה מזכירה את התפקיד ההורי – אין פה‬
                                                               ‫אפשרות להתנהג בצורה שכזו‪ .‬יש בבית ארבע זוגות עיניים‬
                                                               ‫שמסתכלות‪ ,‬בוחנות ולומדות ממך דפוס התנהגות שהם לוקחים‬

                                                                                                ‫איתם לחיים‪ .‬אז מה עושים?‬
                                                               ‫מוצאים את הפורמט ממנו אני יכולה להתחזק‪ ,‬קבוצה בה אני‬

                                                                                                                 ‫גיליון ‪123‬‬
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24