Page 39 - medorledor115
P. 39
מגזין מדור לדור השקעות ושועל קרבות ותיק ,בעלים משותף ב"דותן ורז בית
השקעות" ,חובב נשים ידוע; יואל רז -בעלים משותף
של אז היה אפל .בספר כיסאות מוזיקליים ,שמתחיל למעשה ב"דותן ורז בית השקעות" ,פליט המערכת הבנקאות
בקיץ ,1993לא היו טלפונים ,לא היו אימיילים ולא היה ואטסאפ. שלאחר מפולת .1983הוא החזיק בבטנו סודות רבים על
היה פקס .המציאות של ימינו אנו ,יוצרת סביבה תחרותית אודות בכירים במערכת הבנקאות ובמשרד האוצר; צחי
מאוד על ליבו של הלקוח ויש צורך עז לבדל את היכולות קלישר -מנהל חדר המסחר ב"דותן ורז בית השקעות" ,סוג
שלך משאר השחקנים בשוק .חשוב לי לציין שבספר של יס-מן ,בעל ראש קטן ודרישות גדולות שכל מה שרצה
כיסאות מוזיקליים אני לא מכבס שום כביסה מלוכלכת
של שוק ההון .סיפורי הרקע שמוזכרים בספר ידועים היה לחזור הביתה בשלום לאשתו הטרייה.
היו לכלל הציבור ויחד עם זאת מרגש מאוד להיזכר בהם ירון שקדי שנמשך מאוד לדרמות אפלות ,רגישות ומהירות,
הוא מנהל השקעות ואנליסט בשווקים הפיננסיים .בראשית
ממרחק של שלושים שנה". 2009בשיא המשבר הפיננסי ,ייסד ירון את "שקדי קפיטל"
ומאז משמש כמנהל ההשקעות הראשי בה וכמנכ"ל
מה המסר של הספר? החברה .ירון מתמחה בניהול השקעות טאקטי-דינאמי
שמבוסס בין היתר על DATA EXPLORERועל ניתוח
"המסר הוא דו ראשי :זהו מסע של אדם שהתחיל מכלום
ובמקביל זהו גם מסע של מדינה .האדם ,הגיבור רואה מולו סטטיסטי.
רק את הרצון העז להתרגש .אם זה לא מרגש זה לא מעניין, ניסיונו רב השנים בתחום הופך אותו לאחד מאנשי המקצוע
אבל יחד עם זאת ,הוא רואה גם את הצורך לשרוד ממש כמו המוערכים בשוק .בעברו היה ירון ראש מחלקת המחקר של
המדינה דאז בשנות התשעים .שנות התשעים היו מסחררות חברת הברוקרים" "CAMALIA CAPITAL MARKETSמבית
מאוד ,כואבות ומרגשות .החלק הראשון בטרילוגיה הוא בנק ,SAFRAוהיה ראש דסק ארה"ב .לפני כן כיהן כמנהל
למעשה השורשים הראשונים ,הצעד הראשון במסע של חדר המסחר וראש הדסק לנייירות ערך זרים בחברת ההשקעות
מדינה שהתפתחה למקומות מדהימים .המסע של הגיבור
המרכזי והמסע של המדינה שהם מקבילים במובן מסוים, "קואטרו".
לא מגיעים לפסגה כי כל הזמן יש אתגרים ומאבקים. מה הרלוונטיות של "כיסאות מוזיקליים" לימינו?
אין הפי הנד .זה לא ספר אמריקני מלא בקלישאות .זה הארד
"אני חושב שהרלוונטיות ברורה -היסודות שנניח כעת
קור אותנטי שסוחף את הקורא". ישמשו אותנו 20שנה קדימה .מה שהתחיל אז ,בשנות
התשעים בצורה איטית ומדודה תופס כיום תאוצה
מי קהל היעד של הספר? והשינויים הם מהירים עד כדי כך שאם עצמתם עין או היססתם,
פספסתם את המסיבה הטובה ביותר בעיר .נוסף לכך ובלי
"אנשים שנולדו בשנותיה הראשונות של המדינה והרגישו להיכנס לפוליטיקה כי בספר עצמו הדמויות לא תופסות שום
את הטלטלות של שנות התשעים .כאלה שרוצים להיזכר צד ,מתקבל הרושם שהאירועים שהתרחשו בשנות התשעים
בניחוח הסנטימנטלי של מה קרה לפני שלושים שנים חוזרים על עצמם כאילו לא עברו שלושים שנה .זאת סיבה
בישראל .מצד שני ,מעניין לשמוע מה יחשוב הדור היותר
צעיר שנכנס לשוק ההון רק בשלוש השנים האחרונות, נוספת לקרוא את הספר כי 'מה שהיה הוא אשר יהיה'".
במקביל לפרוץ מגפת הקורונה .הדור הזה רואה בשוק ההון
מקום לעשות בו כסף קל ודרך כיסאות מוזיקליים כדאי זה מעניין שאתה מדבר על מסיבה טובה ,כשמהספר נראה
להזכיר לו שזה לא בדיוק עובד ככה .ידעתי מהו המסר שאני עולם ההשקעות יותר כמו בור מסתורין אפל .איך אתה חי
רוצה להעביר בספר וכמו כל הדמויות בו הייתי ממוקד
בעולם כל כך קשה?
מטרה".
"שאלה טובה והתשובה היא מורכבת .ככל שעובר הזמן אנו
אם אתה היית מניה איזו מניה היית? רואים יותר ויותר את עלייתם של המכונות אשר הולכות ותו־
"חד משמעית מניה טכנולוגית בסקטור הציוד הרפואי .זה פסות נדבך משמעותי בעולם ההשקעות.
בשנות התשעים התקשורת בין האנשים הייתה פרונטלית
ראיון אישי מתחיל בקצב איטי שהולך ומתגבר ובסוף והיום היא דרך הזום .בעולם ההשקעות של שנות התשעים
כולם משתמשים בה". לא היה את 'האח הגדול' שראה ושמע הכול ,ולכן המסתורין
סרוק אותי
הספר "כיסאות מוזיקליים" זמין בחנויות גיליון 115
הספרים המקוונות.
39