Page 5 - medorledor08
P. 5
‫הכותב נהג להדריך ולערוך בשמורה עשרות‬ ‫לטעת עצים‬
‫"סדרי טו בשבט" לתלמידים‪ ,‬מורים‪ ,‬חיילים‬ ‫בט"ו בשבט ? השתגעת ?‬

‫ואסירים במשך שנים רבות‪.‬‬ ‫כתב‪ :‬יונתן פרנקל‬
‫מאת יונתן פרנקל‬
‫‪5‬‬
‫האמת ניתנת להיאמר‪ .‬ט"ו בשבט הוא חג די משונה ובסממנים‬
‫מסוימים הוא דווקא דומה לפורים בסימן "ונהפוך הוא"‪.‬‬

‫לנוחות המשתמש כמה ראשי פרקים להבנת העניין‪.‬‬

‫• החג הזה אינו מופיע בתנ"ך‪ .‬אמנם מוזכרת נטיעת עצים‬
‫במקרא "וכי תבואו את הארץ ונטעתם כל עץ וכו' ‪ ,"...‬אבל‬

‫ממש לא כתוב שצריך לעשות זאת בט"ו בשבט‪.‬‬

‫• בתקופת המשנה מוזכר המועד הזה ברשימת ארבעת‬
‫ראשי שנים בכינוי "ראש השנה לאילן"‪ .‬בהמשך מוסבר כי‬
‫הכוונה למועד התחשבנות הדומה לתשלום מס בימינו‪ ,‬מס‬
‫הניתן בשם "תרומות ומעשרות"‪ .‬שם אגב‪ ,‬מוזכר כי "ראש‬
‫השנה לנטיעה "הוא דווקא באחד בתשרי"‪ ,‬כלומר בתקופת‬

‫ראש השנה‪.‬‬

‫• בשנות הגלות הרבות גילו יהודים געגועים רבים לארץ‬
‫ישראל‪ ,‬געגועים אלה באו לידי ביטוי בפירות שהיו מגיעים‬
‫אליהם על ידי שליחים מארץ ישראל‪ .‬מנהג אכילת פירות‬
‫יבשים החל בקרב חסידי אשכנז‪ ,‬רמז לכך מופיע בגמרא‪.‬‬
‫בהמשך מוכר הכינוי "חמשוסר" (חמישה עשר‪ ,‬באידיש)‬
‫כינוי לחמישה עשר מיני פירות שנהגו לאכול‪ .‬פירות טריים‬

‫וגם יבשים‪.‬‬

‫• המקובלים בצפת‪ ,‬לפני ‪ 400‬שנה‪ ,‬הנהיגו את "תיקון ליל‬
‫חמישה עשר בשבט" ‪ -‬על מנת להנחיל את אהבת הארץ‬
‫ואת זירוז הגאולה‪ .‬המסורת הזו נהוגה כיום בצורת "סדר‬

‫טו בשבט"‪.‬‬

‫• בראשית שנות הציונות החל מנהג הנטיעות כפעולת‬
‫כמיהה לעבודת האדמה‪.‬‬

‫הסתדרות המורים הכריזה על היום הזה כחג הנטיעות‬
‫ומאוחר יותר אימצה את המועד גם הקרן הקיימת לישראל‪.‬‬

‫• בעשרות השנים האחרונות נקשר ט"ו בשבט כמועד‬
‫לפעילות "יום שמירת הטבע"‪ -‬ציון יום אקולוגי של הגופים‬
‫הירוקים במדינת ישראל ועוסקים בו בפעילות הסברה‬

‫וחינוך‪.‬‬

‫הבוקר סיכמה את העניין הבת המתבגרת שלי כשאמרתי לך‬
‫"חג שמח"‪.‬‬

‫"איזה מין חג זה ט"ו בשבט"‪ ,‬היא אמרה‪" ,‬אם אין בו חופש‬
‫מלימודים"‪.‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10