Page 27 - medorledor08
P. 27
כי האדם עץ השדה פינת ההסטוריה מאת :דבוריק הר-פז מתעדת סיפורים חיים.
כמו העץ הוא שואף למעלה איש זקן אחד נטע עץ ,עבר לידו איש צעיר ושאל
כמו האדם הוא נשרף באש. "מה אתה נוטע?"
"עץ חרוב" ענה הזקן.
ואני לא יודע
איפה הייתי ואיפה אהיה "שוטה זקן " אמר הצעיר" ,אינך יודע שנדרשות שבעים שנה
כדי שעץ החרוב ייתן פרי?"
כמו עץ השדה.
האדם משול לעץ מפני תכונותיהם הדומות: "זה בסדר" ענה הזקן" ,כשם שאחרים נטעו בשבילי כך אני
שניהם צומחים ,שניהם שואפים למעלה ,שניהם זקוקים נוטע לדורות הבאים".
לשורשים יציבים שמהווים בסיס לחייהם ,שניהם זקוקים
לאוויר ,לחמצן ,למים ,לאדמה ולאור השמש {אש} העץ כשם שהעצים שניטעו בדורות הקודמים משמשים אותנו
זקוק לאדמה שמארחת את שורשיו ומספקת לו בסיס וכך היום לפרי ,לצל ולנוי ,כך מה שאנו משאירים אחרינו {לטוב
האדם שצריך חינוך טוב וערכים שיהוו מסגרת ובסיס איתן ולרע} ישפיע על הדורות הבאים והמסקנה המתבקשת היא
לצמיחתו ולחייו .כדאי שנזכור את שילוב הגורלות הזה לפני שנחשוב היטב מה אנו רוצים להשאיר -ערכים חינוכיים,
שאנו מחליטים לכרות ולגדוע את אחד מפלאי הטבע. תרבותיים ,הומניים ואנושיים או ערכים של רדידות ,שנאה,
כי האדם עץ השדה תקשורת לקוייה ועוד.
כמו העץ הוא צמא למים הקשר בין האדם ובין העץ הוא קשר קדום וכבר בתנ"ך
כמו האדם גם הוא נשאר צמא. מתייחסים אליו " -כי תצור על עיר ימים רבים להלחם
עליה ולתופשה ,לא תשחית את עצה לנדוח עליו גרזן -כי
ואני לא יודע ממנו תאכל .כי האדם עץ השדה לבוא מפניך במצור" {ספר
איפה הייתי ואיפה אהיה דברים פרק כ' פסוק יט'} -.התורה מצווה על בני ישראל
שלא ישחיתו עצים בזמן מלחמה ומצור .לא ישחיתו עצי
כמו עץ השדה. פרי כיוון שהם מספקים מאכל לאוכלוסייה הנצורה וגם
אהבתי וגם שנאתי לבני ישראל הצרים על העיר .גם עצים שאינם למאכל ,אין
טעמתי מזה ומזה להשחית סתם כך אלא רק אם אין ברירה.הגורלות של בני
קברו אותי בחלקה של עפר ישראל ושל אנשים ,בכלל ,שלובים בגורלות העצים .כך גם
ומר לי מר לי בפה
לגבי אנשים -אין להורגם אלא אם אין ברירה אחרת.
כמו עץ השדה. נתן זך כתב שיר יפהפה בשם "כי האדם עץ השדה" ושלום
ט"ו בשבט שמח! חנוך הלחין ומבצע.
"כי האדם עץ השדה"
למאמרים נוספים סרקו את הקוד כי האדם עץ השדה
כמו האדם גם העץ צומח
כמו העץ האדם נגדע.
ואני לא יודע
איפה הייתי ואיפה אהיה
כמו עץ השדה.
27
כמו העץ הוא שואף למעלה איש זקן אחד נטע עץ ,עבר לידו איש צעיר ושאל
כמו האדם הוא נשרף באש. "מה אתה נוטע?"
"עץ חרוב" ענה הזקן.
ואני לא יודע
איפה הייתי ואיפה אהיה "שוטה זקן " אמר הצעיר" ,אינך יודע שנדרשות שבעים שנה
כדי שעץ החרוב ייתן פרי?"
כמו עץ השדה.
האדם משול לעץ מפני תכונותיהם הדומות: "זה בסדר" ענה הזקן" ,כשם שאחרים נטעו בשבילי כך אני
שניהם צומחים ,שניהם שואפים למעלה ,שניהם זקוקים נוטע לדורות הבאים".
לשורשים יציבים שמהווים בסיס לחייהם ,שניהם זקוקים
לאוויר ,לחמצן ,למים ,לאדמה ולאור השמש {אש} העץ כשם שהעצים שניטעו בדורות הקודמים משמשים אותנו
זקוק לאדמה שמארחת את שורשיו ומספקת לו בסיס וכך היום לפרי ,לצל ולנוי ,כך מה שאנו משאירים אחרינו {לטוב
האדם שצריך חינוך טוב וערכים שיהוו מסגרת ובסיס איתן ולרע} ישפיע על הדורות הבאים והמסקנה המתבקשת היא
לצמיחתו ולחייו .כדאי שנזכור את שילוב הגורלות הזה לפני שנחשוב היטב מה אנו רוצים להשאיר -ערכים חינוכיים,
שאנו מחליטים לכרות ולגדוע את אחד מפלאי הטבע. תרבותיים ,הומניים ואנושיים או ערכים של רדידות ,שנאה,
כי האדם עץ השדה תקשורת לקוייה ועוד.
כמו העץ הוא צמא למים הקשר בין האדם ובין העץ הוא קשר קדום וכבר בתנ"ך
כמו האדם גם הוא נשאר צמא. מתייחסים אליו " -כי תצור על עיר ימים רבים להלחם
עליה ולתופשה ,לא תשחית את עצה לנדוח עליו גרזן -כי
ואני לא יודע ממנו תאכל .כי האדם עץ השדה לבוא מפניך במצור" {ספר
איפה הייתי ואיפה אהיה דברים פרק כ' פסוק יט'} -.התורה מצווה על בני ישראל
שלא ישחיתו עצים בזמן מלחמה ומצור .לא ישחיתו עצי
כמו עץ השדה. פרי כיוון שהם מספקים מאכל לאוכלוסייה הנצורה וגם
אהבתי וגם שנאתי לבני ישראל הצרים על העיר .גם עצים שאינם למאכל ,אין
טעמתי מזה ומזה להשחית סתם כך אלא רק אם אין ברירה.הגורלות של בני
קברו אותי בחלקה של עפר ישראל ושל אנשים ,בכלל ,שלובים בגורלות העצים .כך גם
ומר לי מר לי בפה
לגבי אנשים -אין להורגם אלא אם אין ברירה אחרת.
כמו עץ השדה. נתן זך כתב שיר יפהפה בשם "כי האדם עץ השדה" ושלום
ט"ו בשבט שמח! חנוך הלחין ומבצע.
"כי האדם עץ השדה"
למאמרים נוספים סרקו את הקוד כי האדם עץ השדה
כמו האדם גם העץ צומח
כמו העץ האדם נגדע.
ואני לא יודע
איפה הייתי ואיפה אהיה
כמו עץ השדה.
27