לרגל יום השואה הבינלאומי, ה-27 בינואר 2021
מפגש מוזיקלי מיוחד ב-Zoom
מרצה ושר: אייל שרף
ייעוץ אמנותי: אודי רצין
יום רביעי, 27.1.2021, בשעה 19:00
במסגרת הרצאות "מחשבות משמיים"
מחיר כרטיס: 55 שקלים, אותו ניתן לרכוש בקישור
בשנת 1959 יצרו המלחין היהודי ריצ׳רד רוג׳רס והתמלילן אוסקר המרשטיין השני את "צלילי המוזיקה" – כזכור, סיפור מלא חן על אומנת וילדים, אך גם הניסיון הראשון לעסוק באיום עליית הנאצים ובזמן שעדיין לא נהוג היה לדבר בזוועות שהם חוללו במחזות מוזיקליים.
ב-1966 המחזמר המהפכני "קברט" מאת ג'ון קֶנְדֶר ופרד אֶבּ, גם הם יהודים, כבר מעמיד את השואה במרכזו. ולא רק שאין בו כבר ה-happy end האופייני, אלא שהוא גם משתמש בדרכי ביטוי נועזות כדי לבטא את תעמולת השנאה הנאצית.
כעבור כמה עשורים, מל ברוקס סוגר מעגל כשהוא מעבד את סרטו "המפיקים" (1967) למחזמר, וכך מגשים את חלומו להתנקם בהיטלר תוך שימוש בנשק שהוא שכלל כל חייו – הומור. "המפיקים", שבמרכזו שני יהודים החוברים יחדיו להפיק מיוזיקל ששם ללעג את הצורר הנאצי (על נשיותו), שבר שיאי זכייה בטוני כשעלה ב-2001.
אלו מחלוקות חריפות התעוררו בעניין הצגת צלבי קרס ומועל יד על במת "צלילי המוזיקה"? מדוע הואשמו היוצרים היהודים של "קברט" באנטישמיות? והאם בכלל יש מקום להתייחס לשואה בהומור?
שאלות אלה ואחרות יציג אייל שרף, זמר ומרצה, מומחה בתחום מחזות-הזמר, שגם כותב בנושא ב"הארץ" וב"מקור ראשון". שרף בעל תואר שני בתיאטרון מוזיקלי מאוניברסיטת ניו-יורק, ובוגר החוג למשחק ב-Royal Birmingham Conservatoire באנגליה. השתתף במגוון מחזות ומחזות-זמר בניו-יורק, כולל ההפקה זוכת הדראמה דסק "שודדי הים מפנזאנס". זוכה פרס הצטיינות מטעם תיאטרון היידישפיל לשנת 2018-19. הופיע בסדרות הטלוויזיה "החברים של נאור", "בית הכלבים" ו"צומת מילר", ובסרטים "באומשלאגר" ו"ימים נוראים" (פרס אופיר). בשנותיו בניו-יורק שימש גם כחזן קונסרבטיבי והוא ממשיך עבודה זו מדי שנה בימים הנוראים. נמנה על צוות המנחים לאנגלית באוניברסיטה הפתוחה.
לפרטים נוספים: הילה קומם 03-3534666, 03-7316561.