משחקי טריוויה מבוססים על ידע אישי, מצד אחד הם בוחנים מי מבין השחקים יודע יותר ומצד שני מעשירים את הידע של השחקנים תוך כדי המשחק. כביכול זה משחק משפחתי קלאסי, גם משחקים וגם לומדים תוך כדי.
אבל ברוב המקרים משחקי טריוויה לא באמת מוצאים את דרכם מן המדף אל השולחן.
מכיוון שההצלחה במשחקים אלו תלויה בידע אישי של השחקן קשה למצוא קבוצת שחקנים עם ידע דומה, במיוחד במסגרת המשפחתית ולכן השחקנים שיודעים פחות תמיד ירגישו שאין להם סיכוי ממשי לנצח, הם יחושו מתוסכלים ויאבדו עניין מהר מאוד. משחקי הטריוויה המודרניים מוסיפים עוד אלמנטים למשחק בנוסף לידע אישי, הם מאפשרים גם לשחקנים שיודעים פחות לנצח את המשחק ועדיין יוצרים חוויה לימודית.
לדוגמא במשחקים כמו "Wits & Wagers" ו-"iKNOW" השחקנים לא חייבים לדעת את התשובה, הם רק צריכים לדעת או לנחש מי מבין השחקנים האחרים יודע אותה.
במשחקים כמו "Timeline" ו-"What Came First" צריך לדעת מה קרה לפני מה, לדוגמא האם מגדל אייפל נבנה לפני פסל החירות או להיפך. לא באמת צריך לדעת מתי כל אחד מהם נבנה רק מי מהם נבנה קודם.
המשחק "Smart10" מציג 10 שאלות בכל קלף, כל שחקן בתורו בוחר על איזו מבין השאלות לענות או לוותר ובכך להבטיח שהוא יקבל את כל הניקוד שצבר בסיבוב הנוכחי עד לאותו רגע. צריך לחשב נכון את הסיכונים ולהחליט מתי לוותר ולאסוף את הנקודות כדי לא לאבד אותם במקרה של טעות.
ציינתי רק דוגמאות מייצגות של משחקים, יש עוד הרבה משחקי טריוויה מודרניים' כדאי לחפש אותם ולשחק בחיק המשפחה.