משחקי הכסף

ירון שקדי, אנליסט ומנהל השקעות, חיבר רומן סוחף שמאפשר הצצה אל התככים והיצרים שמאחורי המספרים הגדולים. בראיון לקראת יציאת הספר הוא מדבר על חיבתו העזה לדרמות אפלות, על המסע שעבר מהפריפריה ללב העסקים כשעל הדרך הוא נותן טיפ זהב למשקיעים

 

מאת זהר נוי

אם עברתם בדרככם לעבודה ליד בניין הבורסה וניסיתם לתאר לעצמכם עד כמה קרובה המציאות של המשקיעים לזאת שמתוארת בסרטי מתח כדאי לכם מאוד לקרוא את הספר "כיסאות מוזיקליים" – רומן סוחף, מרגש ומלא תפניות שמאפשר הצצה אל הדרמה, אל האדרנלין, אל התככים ואל המתח שמתחוללים מאחורי הקלעים והרחק ממסכי הבורסה.

הספר "כיסאות מוזיקליים" (בהוצאת ספרי ניב), שנכתב בכישרון רב על ידי האנליסט ירון שקדי (50), הוא החלק הראשון בטרילוגיית דרמת מתח תקופתית שעוקבת אחר חייהם של עובדי פירמת בית השקעות בדרום תל אביב ובוחנת את חייהם האישיים והמקצועיים, על רקע השינויים החברתיים והתרבותיים שהתחוללו בשנות התשעים בישראל, בעקבותיהם שום דבר לא נותר כשהיה.

מה פירוש שם הספר? 

"כיסאות מוזיקליים הוא דימוי שמתאים מאוד לעולם ההשקעות ובכלל לעולם העסקים. יש תחרות עזה על כל כיסא שמייצרת המון כוחנות, מרפקים ויצרים. בספר המון מאבקי אגו, תככנות, שקרים ורומנטיקה. חשוב לי להדגיש שהספר רחוק מלהתעסק ישירות בבורסה ובשוק ההון. זהו סיפור דרמטי ומותח שעוקב אחר כמה דמויות מרכזיות ודמויות משנה שלכל אחת מהן יש סיפור רקע אישי. הספר כולל בחלקו אירועים אמיתיים שהתרחשו בענף – חלקם פורסמו בריש גלי וחלקם היו ידועים רק למי שהיו קרובים לצלחת כנראה. יש משהו סקסי מאוד וייחודי מאוד בסביבה של שוק ההון, במיוחד בשנות התשעים – לטוב ולרע".

למה בחרת לכתוב טרילוגיה?

"הרעיון לכתוב את הטרילוגיה נולד במשך העשור האחרון בשל השינויים המהירים שעובר העולם – בתחילת הדרך התקבלו החלטות באופן אנושי וכיום הן מתקבלות באופן מכאני – חלקן דרך בינה מלאכותית", אומר ירון שקדי, נשוי+2. "השינויים החברתיים והתרבותיים שהתרחשו בשנות התשעים הותירו את חותמם בכל אחת ואחד מאתנו. כמות האירועים אשר התרחשו בשנות התשעים לא יכולה להיכנס לספר אחד".

עלילת הספר עוקבת אחרי הסטז'ר כרמל לוין – דמות מורכבת ורבת פנים בעלת עבר אפל ומטלטל. הוא עיגול מושלם בתוך ריבוע, שנאבק מצד אחד בעברו המטלטל שעיצב את אישיותו המורכבת ורבת הפנים ומצד שני נלחם על מעמדו כאנליסט בין כותלי משרד ובשאר חברי הצוות שמנסים להתקדם על חשבונו. לאחר פגישה עסקית אחת, בה החליט לוין לחזור לסורו ולשרוף את כל הגשרים והמוסכמות, השאיר אחריו אדמה חרוכה ממנה פורצת רכבת הרים סוחפת, מהפנטת ואפלה.

יחד עם כרמל, נסחפים הקוראים אל תוך מערבולת של אירועים אמיתיים, תככים עמוקים ותפניות מהירות, כשכל הכלים כשרים במלחמה – אין דין ואין דין. הצבעים, הדמויות, התשוקה ושלל התיאורים יוצרים תחושה של מציאות מדומה עכשווית, בה מרגיש הקורא כמו זבוב על הקיר בתוך הסצנות. האור בקצה מנהרת הזמן נראה קרוב, אבל הוא לא.

 

עד כמה כרמל דומה לך?

"שנינו אוהבים את ההתרגשות, את האדרנלין. אם זה לא מרגש, זה לא מעניין, נקודה. אם אתה עובד במשרת חלומותייך, אבל אתה עומד בפקק כל בוקר שעתיים כדי להגיע לשם, מה זה שווה? זה לא מרגש.

"הקירבה לדמותו של כרמל לוין קיימת בכל אחד ואחת מאיתנו, אלה שהתחילו מהמקום הכי נמוך ואפל. ברור, כמו בספרים רבים, שכרמל לוין כדמות הגיבור הוא פסיפס של הרבה מאוד אירועים שהתרחשו בחלקם בקרב מי שיצר אותו, אבל התרחשו גם אצל אחרים. גם אני כמו הגיבור שנינו הגענו מהפריפריה אל העיר הגדולה – אני מבאר שבע והגיבור מזיכרון יעקב. גם אני התחלתי מלמטה. הדבר היחיד שמבדיל בינינו הוא שלכרמל היה עבר מטלטל, טראגי וקשה מאוד ולי לא. עם זאת, הדמות הזאת לא נוצרה יש מאין. כדי ליצור דמות כזאת עליך לעבור משהו בבגרותך".

חוץ מכרמל יש דמויות מרתקות נוספות כמו אלי דותן – מנהל השקעות ושועל קרבות ותיק, בעלים משותף ב"דותן ורז בית השקעות", חובב נשים ידוע; יואל רז – בעלים משותף ב"דותן ורז בית השקעות", פליט המערכת הבנקאות שלאחר מפולת 1983. הוא החזיק בבטנו סודות רבים על אודות בכירים במערכת הבנקאות ובמשרד האוצר;  צחי קלישר – מנהל חדר המסחר ב"דותן ורז בית השקעות", סוג של יס-מן, בעל ראש קטן ודרישות גדולות שכל מה שרצה היה לחזור הביתה בשלום לאשתו הטרייה.

ירון שקדי שנמשך מאוד לדרמות אפלות, רגישות ומהירות, הוא מנהל השקעות ואנליסט בשווקים הפיננסיים. בראשית 2009 בשיא המשבר הפיננסי, ייסד ירון את "שקדי קפיטל" ומאז משמש כמנהל ההשקעות הראשי בה וכמנכ"ל החברה. ירון מתמחה בניהול השקעות טאקטי-דינאמי שמבוסס בין היתר על DATA EXPLORER ועל ניתוח סטטיסטי. ניסיונו רב השנים בתחום הופך אותו לאחד מאנשי המקצוע המוערכים בשוק. בעברו היה ירון ראש מחלקת המחקר של חברת הברוקרים"CAMALIA CAPITAL MARKETS" מבית בנק SAFRA, והיה ראש דסק ארה"ב. לפני כן כיהן כמנהל חדר המסחר וראש הדסק לנייירות ערך זרים בחברת ההשקעות "קואטרו".

בין שלל האירועים שנסקרים בספר: מלחמת לבנון הראשונה, משבר מניות הבנקים ב-1983, האינתיפאדה הראשונה, העלייה הגדולה מברית המועצות, הסכם אוסלו, ראשיתו של האינטרנט והמחשב הביתי, התנפחות בועת האשראי בבורסה לניירות ערך בתל אביב והמפולת הגדולה של ראשית 1994. "כדי לכתוב את הספר בצורה מהימנה היה עליי לעשות מחקר עומק על אירועים שהתרחשו במציאות", מסביר ירון.

מה הרלוונטיות של "כיסאות מוזיקליים" לימינו?

"אני חושב שהרלוונטיות ברורה – היסודות שנניח כעת ישמשו אותנו 20 שנה קדימה. מה שהתחיל אז, בשנות התשעים בצורה איטית ומדודה תופס כיום תאוצה והשינויים הם מהירים עד כדי כך שאם עצמתם עין או היססתם, פספסתם את המסיבה הטובה ביותר בעיר. נוסף לכך ובלי להיכנס לפוליטיקה כי בספר עצמו הדמויות לא תופסות שום צד, מתקבל הרושם שהאירועים שהתרחשו בשנות התשעים חוזרים על עצמם כאילו לא עברו שלושים שנה. זאת סיבה נוספת לקרוא את הספר כי 'מה שהיה הוא אשר יהיה'".

זה מעניין שאתה מדבר על מסיבה טובה, כשמהספר נראה עולם ההשקעות יותר כמו בור מסתורין אפל. איך אתה חי בעולם כל כך קשה?

"שאלה טובה והתשובה היא מורכבת. ככל שעובר הזמן אנו רואים יותר ויותר את עלייתם של המכונות אשר הולכות ותופסות נדבך משמעותי בעולם ההשקעות. בשנות התשעים התקשורת בין האנשים הייתה פרונטלית והיום היא דרך הזום. בעולם ההשקעות של שנות התשעים לא היה את 'האח הגדול' שראה ושמע הכול, ולכן המסתורין של אז היה אפל. בספר כיסאות מוזיקליים, שמתחיל למעשה בקיץ 1993, לא היו טלפונים, לא היו אימיילים ולא היה ואטסאפ. היה פקס. המציאות של ימינו אנו, יוצרת סביבה תחרותית מאוד על ליבו של הלקוח ויש צורך עז לבדל את היכולות שלך משאר השחקנים בשוק. אני מניח שהדרך הפרטית שלי להתמודד עם הקושי הקיים בין היתר, היא להעלות את הזיכרונות על הכתב. חשוב לי לציין שבספר כיסאות מוזיקליים אני לא מכבס שום כביסה מלוכלכת של שוק ההון. סיפורי הרקע שמוזכרים בספר ידועים היו לכלל הציבור ויחד עם זאת מרגש מאוד להיזכר בהם ממרחק של שלושים שנה".

מה המסר של הספר?

"המסר הוא דו ראשי: זהו מסע של אדם שהתחיל מכלום ובמקביל זהו גם מסע של מדינה. האדם, הגיבור רואה מולו רק את הרצון העז להתרגש. אם זה לא מרגש זה לא מעניין, אבל יחד עם זאת, הוא רואה גם את הצורך לשרוד ממש כמו המדינה דאז בשנות התשעים. שנות התשעים היו מסחררות מאוד, כואבות ומרגשות. החלק הראשון בטרילוגיה הוא למעשה השורשים הראשונים, הצעד הראשון במסע של מדינה שהתפתחה למקומות מדהימים. המסע של הגיבור המרכזי והמסע של המדינה שהם מקבילים במובן מסוים, לא מגיעים לפסגה כי כל הזמן יש אתגרים ומאבקים. אין הפי הנד. זה לא ספר אמריקני מלא בקלישאות. זה הארד קור אותנטי שסוחף את הקורא".

מי קהל היעד של הספר? משקיעים? חובבי ספרי מתח ורומנים?

"אנשים שנולדו בשנותיה הראשונות של המדינה והרגישו את הטלטלות של שנות התשעים. כאלה שרוצים להיזכר בניחוח הסנטימנטלי של מה קרה לפני שלושים שנים בישראל. מצד שני, מעניין לשמוע מה יחשוב הדור היותר צעיר שנכנס לשוק ההון רק בשלוש השנים האחרונות, במקביל לפרוץ מגפת הקורונה. הדור הזה רואה בשוק ההון מקום לעשות בו כסף קל ודרך כיסאות מוזיקליים כדאי להזכיר לו שזה לא בדיוק עובד ככה. ידעתי מהו המסר שאני רוצה להעביר בספר וכמו כל הדמויות בו הייתי ממוקד מטרה".

אם אתה היית מניה איזו מניה היית?

"חד משמעית מניה טכנולוגית בסקטור הציוד הרפואי. זה מתחיל בקצב איטי שהולך ומתגבר ובסוף כולם משתמשים בה".

הספר "כיסאות מוזיקליים" זמין בחנויות הספרים המקוונות.

שתפו את הפוסט

השארת תגובה

מגזין מדור לדור - גיליון החודש
מגזין מדור לדור 135
המלצות החודש
לרכישה
לרכישה
לרכישה
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
צור קשר
advizy.me יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

משחקי חשיבה במבצע - מודעה
עינת בכור - רוצה לנהל בראש שקט?
הפייסבוק שלנו
האוכל כמשחק
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן