לשחק עם המילים – מה בין אמנות הסיפור לגרפומניה?

הרבה קוראים נפעמים מהיכולת של הסופרים לדייק במילים, או ליתר דיוק, לשחק במילים כך שאלה יעבירו רגשות וחוויות בצורה שתהיה אוטנטית וקרובה למציאות, ויחד עם זאת יישארו בגדר חוויה אסתטית בתחום אומנות המילה והסיפור.

אך יש בין כותבי הסיפורים גם כאלה שנקראים סופרים ולמעשה הם גרפומנים. השאלה היא האם נדע להבחין ביניהם.

מהי גרפומניה ומה ההבדל בין כתיבה ספרותית לבין גרפומניה?

גרפומניה בהגדרתה הכללית היא מצב שבו אדם חש דחף בלתי נשלט לכתוב בצורה אובססיבית. אנשים הסובלים מגרפומניה עשויים לכתוב כמויות גדולות של טקסטים, לעיתים ללא משמעות ברורה או מטרה מסוימת. הכתיבה שלהם בדרך כלל אינה מכוונת להעברת מסר או יצירת אמנות. גרפומניה נחשבת לפעמים לסימפטום של הפרעות נפשיות, אך תחום זה אינו רלוונטי לעניינינו.

כתיבה ספרותית כאמנות להבדיל מגרפומניה, היא תהליך יצירתי מודע, שבו הכותב משתמש בשפה כדי להביע רעיונות, רגשות וסיפורים באופן שמעורר השראה ומעביר מסר. הכותב הספרותי מכוון ליצירת טקסטים בעלי מבנה, משמעות ואסתטיקה, מתוך כוונה ליצור יצירה אמנותית שתגיע אל הקוראים. הכתיבה הספרותית מערבת בחירה מכוונת של מילים, דימויים, דמויות, ועלילות כדי ליצור חוויה רגשית או אינטלקטואלית.

ההבדל המרכזי בין השניים הוא שהכתיבה הספרותית היא יצירתית ומכוונת, בעוד שגרפומניה היא דחף כפייתי לכתוב, ללא מטרה אמנותית או תקשורתית ברורה.

יחד עם זאת, לעתים ההבדל ביניהם במרחב הספרותי לא כל כך ברור,כיוון שיש גרפומנים שכותבים סיפורים עם מבנה סיפורי ברור שאותו הם למדו היטב, ואז איך נדע מיהו סופר בעל כישרון ספרותי אוטנטי ומי גרפומן?

אכן, ההבדל בין כתיבה ספרותית איכותית לבין כתיבה של גרפומן יכול להיות דק ולעיתים קשה לזיהוי, אך בכל זאת מהותי.

ההבדל קשור למספר היבטים ספרותיים כמו: מודעות וכוונה אמנותית, איכות השפה והסגנון, ביקורתיות עצמית ועריכה, שעל כל אחד מהם אפשר להרחיב בנפרד,אך בעיקר בתחושת האוטנטיות של הכתיבה לעומת תחושת המלאכותיות שהקורא יכול לזהות במהלך הקריאה, ובשימוש בטכניקות הספרותיות ביצירה. סופרים מיומנים יודעים מתי להשתמש בטכניקות ספרותיות ומתי להימנע מהן כדי לא להכביד על היצירה, לעומתם גרפומנים עשויים להשתמש בטכניקות ספרותיות בצורה מופרזת, או לא מתאימה.

ההבדל הדק הזה מתבטא ביכולת להרגיש האם הכתיבה משרתת את היצירה ואת הקורא, או שהיא נובעת מדחף בלתי נשלט של הכותב, גם כאשר המבנה הספרותי עצמו נראה נכון מבחינה טכנית.

במילים אחרות, השימוש במילים ביצירה ספרותית אוטנטית אינו משחק במילים, לכול מילה יש את כובד המשקל שלה וכול סופר אמיתי ואוטנטי יחשוב לעומק על כל שימוש כזה או אחר במילה.

ולאחר כל מה שהוצג כאן במאמר, יש להיזהר ולא למהר להדביק תווית של גרפומן על כותב זה או אחר, גם כאשר יש מי מבין הקוראים החשים שהכתיבה אינה אוטנטית ואינה משרתת את היצירה ואת הקורא.

קטי פישר – פיית הסיפורים – סופרת, כתיבה יוצרת, עריכה ספרותית, ליווי ספרותי פרטני, הרצאות

טל' 052-3836231

שתפו את הפוסט

השארת תגובה

מגזין מדור לדור - גיליון החודש
מגזין מדור לדור 132
המלצות החודש
לרכישה
לרכישה
לרכישה
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
צור קשר
advizy.me יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

משחקי חשיבה במבצע - מודעה
עינת בכור - רוצה לנהל בראש שקט?
הפייסבוק שלנו
האוכל כמשחק
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן