בעת פרסום גיליון זה, הצליח גיוס המונים של בחור שעזרתי לו בתהליך. התחום הוא תחום התיירות ומאוד מתאים לקיץ שהחל ולחופשות שבפתח.
גיוס המונים, CRWOD FUNDING, הוא כלי מימוני שבו בעל רעיון / סטרטאפיסט מגייס הון לצורך הגשמת חלומו. (ובד"כ יכולתו לגייס הון זה דרך משקיעים או בנק מוגבלות)
היזם, מבקש מהציבור, כל אחד לפי יכולותיו, לתרום מכספו ובתמורה יקבל, או את המוצר, תשורות והטבות אחרות ואפילו אחוזים מהחברה (EQUITY). ישנים מספר אתרים ידועים, HEADSTART, פיפלביז ועוד רבים, לכל אחד יתרון וחסרון.
כלי זה נעשה נפוץ מאוד. ויכול להיות כלי עוצמתי או כלי שאף יוצר נזק הן כספי והן תדמיתי.
עוצמתי – ניתן לגייס ממספר עשרות אלפי שח ועד מיליונים. כלי שיוצר מוניטין, שיווק ראשוני, ומשקיעים רבים רואים בזאת כרצינות והוכית יכולות.
הרסני – גם לגיוס המונים, דורש הדבר הון מסוים, העברת מסרים נכונים, ופה יתכנו בזבוזי כספים גדולים, ובמקביל יצירת מוניטין שלילי.
כדי לסייע לאילו שרוצים להשתמש בכלי זה מספר טיפים:
1. השתמשו במומחים המבינים בתחום – חוסך כסף, זמן, טעויות.
2. בנו תכנית, מסגרת, תקציב – לצורך מה הגיוס, מה יקרה אם הגיוס יכשל.
3. כל פרוייקט תחום בזמן ובסכום יעד שהיזם מציב – בפלטפורמות מסוימות, תקבלו כל סכום שגייסתם, באחרות אם לא הגעתם ליעד בזמן התחום, תקבלו אפס. העמלות של הפלטפורמות בהתאם.
4. האם לתת EQUITY או תשורות – כלל אצבע, חברות בעלות מוצר פיזי, שניתן להשתמש, גדג'ט כזה או אחר לדוגמה, לרב ילכו יבחרו באופציה השנייה. התומכים הראשונים יקבלו את המוצרים הראשונים והטבות נוספות. פלטפורמות נותנות שירותים, מוצרים ענקיים, יחפשו השקעה תמורת אחוזים מחברה (EQUITY). חברות השקעה וקרנות הון סיכון לרוב עוקבות אחר הנעשה ולא אחת משתתפות כשרואות מיזמים מתאימים.
5. ההליך דורש הון עצמי התחלתי. כדי לגייס את ההון הנדרש, יושקע בשיווק הגיוס בין 10-25% לצורכי שיווק, רשתות חברתיות, סרטונים, יח"צ . אם אין בכוונתכם להוציא הון עצמי בכלל – אישית הייתי אומר – אל תתחילו, סיכוייכם נמוכים. לדוגמה אם רציתם לגייס 100,000 ₪. תציבו יעד של 120,000 ותצטרכו כניראה לשים כ – 20000 ₪ על שיווק.
6. טרום ההתחלה – צרו קהילה, דף עסקי, קבוצה של אנשים שמחוברים למיזם. דרוש יצירת באזז
7. דאגו להיעזר באנשי כלכלה, רו"ח מראש, כדי לקבל גם הקלות במס ותכנון מס. הייחוד בעת הקמת החברה. בדיקה של כדאיות. אפשרויות לגיוס חלק גם דרך קרנות ובנקים והורדת סיכון.
8. עם תחילת הגיוס, דאגו ש כ-30% מהסכום יגוייס ביומיים הראשונים. כלומר בהמשך לסעיף 6, דאגו שיש קהל תומכים שיהיה מוכן לשים כסף ביומיים הראשונים.
9. נחישות – אופטימיות, עשייה ותיקון, עד הרגע האחרון אסור להוריד רגל מהגז.
10. השיגו חסויות – חברות שבתחום המוצר/ שירות שלכם, ישמחו לתת הטבות, תשורות תמורת פרסום החסות שלהם בפרוייקט. על אחת כמה וכמה אם מדובר במוצר וירטואלי כמו אפליקציה, שבו בסיום הגיוס מתחיל בפיתוח בלבד.
11. רבים מהתומכים, יתמכו בשל רגש, רצון לעזור. יש הרבה אנשים טובים בחוץ. תהיו ישרים, כנים. אל תפעילו מניפולציות. אנשים אוהבים לעזור ויעזרו אם הרעיון הוא אמיתי.
12. קחו איש מקצוע. ? מאחורי רהב הגיוסים, יש צוות מיומן. בטווח הארוך יעלה פחות כסף.