לכבוד יום האישה הבינלאומי "המושכות בחוטים"

ידיים מושכות בחוטים עם רקע שחור

בעיראק של טרום המדינה הן כמעט לא פעלו במרחב הציבורי ובישראל הפכו למנהיגות
עדינה ברשלום, רונית תירוש, כרמלה מנשה, ענת לב אדלר וסטלה קורין ליבר בפאנל "המושכות בחוטים" מגוון הרצאות TED ובהן גם על דרכה של שושנה ארבלי אלמוזלינו לצמרת על המהפך הפמיניסטי המהיר של יוצאות בבל בכנס מיוחד. כנס בנושא נשים יהודיות מעיראק בסגנון הרצאות TED ובסיומו שיח נשים פורצות דרך

מרכז מורשת יהדות בבל, שד' מרדכי בן פורת 83
יום שלישי 12.3.2024 החל מהשעה 14:00
מחיר לחבר המרכז 60 ₪ לאורח 70 ₪
להרשמה : טל./ווטסאפ: 03-5339278 שלוחה 8 | מייל: [email protected]

"האשה כאן, היא כביכול המשרתת בביתה, אך מצליחה תמיד להניע את בעלה לעשות את רצונה. יש לה באמת השפעה יוצאת מן הכללכאשר ההשפעה הזאת תהייה בידי נשים צעירות מבין בוגרות בית ספרנו, הן תוכלנה לפעול לשיפור תנאי החיים במשפחה".

כך כתבה גב' ג'מיל דואק, שהייתה מורה בבית ספר אליאנס לבנות בבגדאד, בפברואר 1903, לפני 120 שנה.

הנשים היהודיות של עיראק, שבשעתו "משכו בחוטים" מאחורי הקלעים, ובהמשך רכשו השכלה ופרצו את הגדרות ו"משכו בחוטים" בגלוי ולעיני כל, נשים אלה הן העומדות במרכזו של יום העיון הנערך במרכז מורשת יהדות בבל. שמונה הרצאות שיעבירו נשות ואנשי אקדמיה יעלו בפני הקהל את סיפוריהן של הנשים העיראקיות.

ד"ר איתמר דרורי יציג נשים שלמדו תורה בבגדאד, כפי שמספר "הבן איש חי", הוא הרב יוסף חיים, ד"ר לימור קטן תרצה על סיפורו של בית הספר שהוקם בכלכותה עבור בנות הקהילה הבגדאדית בהודו.

תמונה רחבה של מעמד הנשים בעיראק תוך בחינת מאפייני תופעות של "התעוררות נשים" למען שינוי מעמדן תציג ד"ר נוגה אפרתי, ותשאל, אם אכן מדובר היה בתופעה של התעוררות ושינוי. ד"ר יהודית ארנברג תפנה את הזרקור אל הנשים היהודיות בכורדיסטן ואילו ציונית פתאלקופרווסר תדבר על נערות שהיו פעילות בתנועה הציונית תוך התמקדות בשינוי הרדיקלי שהתחולל כבר בעיראק ואשר הלך והתעצם לאחר העלייה לישראל.

שלוש הרצאות יתמקדו בחיים בישראל. ד"ר בתיה שמעוני תבחן את המשמעויות השונות של תופעת ההגירה, מצד אחד כמשבר ומצד שני כהזדמנות לבניית חיים חדשים, וד"ר סיגל גורג'י תבחן את הכאב, את המחיר הרגשי ואת הדילמות שהיו כרוכים בתופעת ההגירה, כפי שהם עולים ביצירותיהן של סופרות יהודיות מעיראק. הרצאה נוספת, של פרופ' אסתר מאיר, תעסוק בפעילותה הציבורית של שושנה ארבליאלמוזלינו ובתרומתה לקליטתה עולים, ועד עלייתה המטאורית לתפקיד שרת הבריאות של ישראל. כל אלה ייבחנו אל מול הסטריאוטיפ המלגלג של דמותה בציבוריות הישראלית היום.

בסיכומם של דברים נחזור אל דבריה של גב' דואק מלפני 120 שנה ונבחן את התמורות שחלו ב"המושכות בחוטים" ובמעבר של הנשים מאחורי הקלעים אל קדמת הבמה.

תכנית הכנס:

ד"ר איתמר דרורי, אוניברסיטת בר אילן – "ואשה אחת היתה יושבת בראש הקהל": לימוד תורה נשי אלטרנטיבי בסיפורו של הרב יוסף חיים מבגדאד

ד"ר נוגה אפרתי, האוניברסיטה הפתוחה – נשים יהודיות ו"התעוררות הנשים" בעיראק

גב' ציונית פתאלקופרווסר, אוניברסיטת בן גוריון – נשים בתנועה הציונית בעיראק: כבודה של בת מלך לא רק פנימה

ד"ר בתיה שמעוני, אוניברסיטת בן גוריון – ההגירה לישראל כהזדמנות ומשבר בחיי נשים עיראקיות

ד"ר יהודית ארנברג, מרכז מורשת יהדות בבל – לבוש האישה היהודייה בכורדיסטן העיראקית

ד"ר לימור קטן, מרכז מורשת יהדות בבל – בית ספר לבנות בגדאדיות בכלכותה

ד"ר סיגל גורג'י, אוניברסיטת בן גוריון– "כאב שתי המולדות" ביצירותיהן של סופרות יהודיות מעיראק

פרופ' אסתר מאירגליצנשטיין, אוניברסיטת בן גוריון ומרכז מורשת יהדות בבל – מבבל לצמרת הפוליטית בישראל – השרה שושנה ארבליאלמוזלינו.

לסיום הכנס ייערך שיח "נשים מושכות בחוטים" בהנחיית הסופרת והעיתונאית ענת לב אדלר ובהשתתפות הרבנית עדינה בר שלום, הכתבת הצבאית כרמלה מנשה, ח"כ לשעבר רונית תירוש והפרשנית הכלכלית סטלה קורין ליבר.

לתיאומים ושאלות: הילה קומם 052-3534666.

שתפו את הפוסט

השארת תגובה

מגזין מדור לדור - גיליון החודש
מגזין מדור לדור 127
המלצות החודש
לרכישה
לרכישה
לרכישה
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
צור קשר
advizy.me יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

משחקי חשיבה במבצע - מודעה
הפייסבוק שלנו
האוכל כמשחק
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן