כוננות קיץ: מתארגנים לטיול או לחופשה בחו"ל?

ארון תרופות מכתום 2 רוקחים

מומחי "חברים לרפואה" עם הטיפים החמיםאיך תארזו "תיק עזרה ראשונה" לכל המשפחה, איפה נכון לשמור את התרופות שלוקחים ועוד

עונת הקיץ בפתח, והטמפרטורות בחוץ מתחילות להאמיר לגבהים הישראליים האופייניים, החוצים ברוב ימות העונה החמה את רף 25 המעלות, המומלצות לאחסון בטוח ואפקטיבי של תרופות מסוגים שונים. במקביל, נפתחת גם עונת התיירות והטיולים, המצריכה לארוז ולשנע "תיק עזרה ראשונה" לכל צרה שלא תבוא. מומחי "חברים לרפואה" ארגון הגג הגדול בישראל להנגשת תרופות, מסביריםאיך עושים את זה נכון, מה כדאי לקחת למטוס, איך יודעים שהתרופה בטוחה לשימוש, ומתי אסור בשום אופן לקחת סיכון ?

תיק "עזרה ראשונה" לטיולתכולתו של תיק "עזרה ראשונה" תלוי בטיב ובסגנון הטיול, באורכו הצפוי וכמובן בהרכב המשתתפים בו. תיק רפואי לטיול אתגרי הכולל טראק עתיר סכנה לפציעות על רכס ההימליה, לא דומה לתיק שנארוז לחופשת בטן/גב בקפריסין, תיק למדינת עולם שלישי בה הנגישות לשירותי רפואה מודרניים לוקה בחסר, שונה מתיק שנכין לביקור במדינות אירופה הקלאסית, ותיק למשפחה עם תינוק או ילדים קטנים לא דומה לתיק של קשישים הנוטלים פעמים רבות תרופות כרוניות, או תיק "עזרה ראשונה" מינימליסטי של סטודנטים וצעירים. בכל מקרה, תיק בסיסי צריך לכלול מענה לפציעות שטחיות כמו חומר חיטוי (כמו פולידין בנוזל או במשחה), פלסטרים שיסייעו לנו בעיקר כשנטייל הרבה ברגל, פינצטה, מספרי ציפורניים, פד גזה לחבישה, מד חום ותרופות להורדת חום וכאבים מותאמות לגיל (כמו נורופן, אופטלגין או אקמולי לילדים). בנוסף, רצוי להצטייד בתרופות בסיסיות לבעיות מעיים (נגד שלשולים/בחילות והקאותנושא שכיח בטיולי קיץ, בעיקר במדינות בהן רמת התברואה והניקיון של המזון לא מיטבי, אבל לא רק), וכמובן לא להשאיר מאחור בביתתרופות "כרוניות" שניטלות באופן קבוע. לבסוף, יש להצטייד בתרופות בהתאם לצרכים האינדיבידואליים של כל בני המשפחה שצפויים להשתתף בטיולמותאם לגיל ולצורת הנטילה. בין התרופות שמומלץ לארוז, נוגדות אלרגיה למי שזקוק, ותרופות ייעודיות כמו אנטיביוטיקה כללית, טיפות אוזניים ועיניים. את התרופות יש לשנע בתיק ייעודי, רצוי כזה שמבודד טמפרטורה, ניתן ואף רצוי ליטול בתיק היד מה שממש הכרחיבשביל לא "להיתקע בלי" במקרה של אובדן מזוודה, עניין די שכיח. במדינות מוכות יתושים כדאי להצטייד גם בחומרים דוחי יתושים על מנת למנוע מחלות הנובעות מעקיצות אקזוטיות שונות, כמובן בקרם הגנה מפני נזקי השמש הקייצית וגם אלווהוורה או משחה אחרת לטיפול ראשוני והקלה אם בכל זאת תיצרבו.  

אל תשמרו תרופות ברכבנוסעים לטיול בארץ ? גם תרופות שאתם אוהבים "בשלוף", כמו כדורים נגד כאב ראש, אין להשאיר בקביעות ברכב ובימות הקיץ החמים כשאתם מצטיידים לטיול, אין להשאיר תרופה ברכב אפילו "לשעה קלה". רכב מתחמם בקיץ לטמפרטורות מאוד קיצוניות, המדמות חימום בתנור, והחום הגבוה עלול לפגום באיכות התרופה. אם קרה ונשכחו ברכב תרופות, יש להשמיד אותן ולרכוש אחרות במקומן.

קחו אתכם את התרופות באריזה המקוריתשמרו על התרופות באריזתן המקורית. על האריזה מופיעה הטמפרטורה המקסימלית לשמירה נכונה של התרופה הספציפית. זאת ועוד, חשוב לשמור באריזה את העלון לצרכן, על מנת למנוע שימוש שגוי וליטול את התרופה רק לפי הוראות השימוש והמינונים, להיות מודע בעת הנטילה לתופעות הלוואי, ולמנוע בלבול מסוכן בין תרופות או תכשירים שונים. על האריזה של כל תרופה מוטבע תאריך התפוגה ומספר אצווה שבמקרים חריגים מאפשר החזרת תרופה פגומה בתהליך של "ריקול". בכל מקרה, אם אתם לא בטוחים שהכדור/ תרופה היא הנכונה? השמות מבלבלים ודומים ? אל תשתמשו! בתרופות, אם יש ספקאין ספק.

התרופה ש"השתזפה" ? – גם אם הקפדתם על שמירה נאותה של התרופה, עדיין תמיד יתכן שהיא נפגמה מסיבה זו או אחרת. במקרים כאלו היא עלולה להזיק, או לפחות לא להועיל. לכן חשוב מאוד לשים לב לשינוי במראה, במרקם, או בצבע של התרופה, ואפילו לשינוי בטעמה. במידה וחלו שינויים כאלו, רצוי להשמיד את התרופה ולרכוש חדשה.

אל תשכחו בבית תרופות "כרוניות" בשימוש יומיומי סדיראם אתם.ן נוטלים תרופה בצורה יומיומית/קבועה, כמו למשל גלולות למניעת הריון, או תרופה למחלות כרוניות כמו לאיזון סוכרת או ללחץ דם, זכרו לארוז אותן במקום נגיש בתיק היד, וזכרו לסנכרן את הזמנים הקבועים של נטילת התרופה עם לו"ז הטיסות והטיול הצפוי, שעלול לשבש את סדר היום ולגרום לשכחה. בהקשר זה ממש כמו בשגרה, גם בטיול או בטיסה הפתרון הטוב ביותר למניעת שכחה של נטילת התרופה במועד הוא לשלב את נטילתה בשגרת היום בהתאם להוראות (למשל, ישר אחרי ארוחת הבוקר). בנוסף, מומלץ ליצור התראה או תזכורת בסלולרי, שתזכיר ליטול את הגלולה או התרופה בזמן. בכל מקרה, לא רצוי להניח את התרופה במקום פתוח ונגיש לכל על השידה בצד המיטה בבית המלוןבמיוחד אם יש ילדים בחופשה. אם נוטלים מספר תרופות שונות על בסיס קבוע, רצוי לאפסן כל סוג תרופה במגירה בשקית עם גומייה צבעונית וכיו"בכל אלו למניעת בלבול וטעויות.

כלל אצבע מרכזיארזו את תיק התרופות במקום שלא נגיש לילדים! – על פי ארגון "בטרם" לבטיחות ילדים, הרעלה קטלנית של ילדים או פעוטות יכולה להיגרם דרך הפה או ממגע דרך העור או העיניים, ותרופות מסוכנות לילדים ממש כמו חומרי הדברה או חומרי ניקיון. ילדים הם סקרנים ובודקים את העולם דרך הפה, והם אינם נרתעים מריח או מצבע. הדרך הטובה ביותר למניעת הרעלה היא בהרחקת החומרים המסוכנים מהישג ידם של ילדים, ובכלל זה כמובן תרופות מכל הסוגים והמינים שאתם מתכוונים לארוז לטיול. בהקשר זה, תשמרו עוד יותר את הסירופים הרחק מהילדיםילדים עלולים לחשוב שהסירופים הצבעוניים הם משקה ממותק ועלולים לנסות לפתוח וליטול מהם ללא פיקוח.

הימנעו משימוש חוזר על דעת עצמכםבמקרה של תרופות מרשם משימושים קודמים: אל תארזו אתכם תרופות לשימוש חוזר על דעת עצמכם, שכן, התרופות נרשמו על ידי הרופא בשעתו, על פי בדיקה רלוונטית והתאמת התכשיר. לא בהכרח אתם זקוקים כיום לאותו התכשיר ולפעמים המינון המומלץ עבורכם או עבור ילדיכם משתנה אף הוא, בתלות בגיל, מצב רפואי, משקל ופרמטרים נוספים.

רשמו על המארז את תאריך פתיחת התרופהאם פתחתם במהלך הטיול תרופה והפסקתם להשתמש, סמנו על האריזה את תאריך הפתיחה שלה. כל מקרה לגופובחלק מהמקרים תרופות פתוחות ראויות לשימוש לתקופת זמן משמעותית מהפתיחה, ובמקרים אחרים אין לעשות שימוש בשארית התרופה כבר ימים אחדים אחרי הפתיחה.

תוספי תזונה בנפרד מתרופותאם אתם נוטלים בקביעות תוספי תזונה למיניהם, החל משייק חלבון לספורטאים ועד לתוספים לשיער בריא, חשוב לארוז את התוספים הללו בנפרד מהתרופות. מרביתם ארוזים בבקבוקון או שפופרת ממש כמו תרופה, ולכן עלולים להתבלבל.

הגעתם לייעד ? אל תפרקו אוטומטית את התרופות למקררתרופות שמיועדות לשמירה בטמפרטורת החדראל תשמרו במקרר. המקרר עלול לפגוע באיכותן או בצורת השימוש הייעודית (לדוגמא, נוזל עלול להסמיך ). למעשה, בתרופות מסוימות הקור עלול לפגוע בתרופה ולקלקל אותה יותר מאשר חום. לכן, אם לא הונחיתם על ידי הרוקח או הוראות היצרן לשמור את התרופה במקררסגורה וגם לאחר פתיחתההימנעו מכך. חשוב להדגיש כי שמירה במקרר אינה מאריכה את חיי התכשיר מעבר לתאריך פג התוקף, כפי שנקוב על האריזה, וכאמור, במקרים מסוימים אף עלולה לפגום ביעילות התרופה. במידה והתרופה מיועדת לשמירה במקרריש להקפיד להניח אותה מרוחק מהמזונות, מבקבוקי השתייה והרטבים השונים, באריזה המקורית.

לנוסע בלב שקט שגם עשיתם טוב לאדם ולסביבהסידרתם תיק העזרה ראשונה ומצאתם בארון התרופות הבייתי שיש לכם תרופות מיותרות ? אל תזרקוהתרופות שאתם לא צריכים יכולות להציל מישהו אחר. גם בתרופות כרוניות, יומיומיות וזולות, יש אנשים שעבורם הבחירה בין לחם לבין התרופה שאתם עומדים לזרוק היא בחירה שאינה מובנית מאליה. בנוסף, החומרים הפעילים שמתפרקים מהתרופות מחלחלים למי התהום, פוגעים בחקלאות, במזון ובבעלי החיים ועלולים לפגוע גם בבריאות ילדינו. מסרו את התרופות העודפות לאחד מ1000 מוקדי האיסוף של חברים לרפואה בפריסה ארצית רחבה (*כולל תיבה ייעודית בכל סניפי רשת הסופר פארם), שם ידאגו להעביר את התרופות שראויות לשימוש הלאהלמי שצריך, ללא עלות, ולהשמיד את התרופות שאינן מתאימות לשימוש ב"השמדה ירוקה" ידידותית לסביבה.  

שתפו את הפוסט

השארת תגובה

מגזין מדור לדור - גיליון החודש
מגזין מדור לדור 130
המלצות החודש
לרכישה
לרכישה
לרכישה
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
צור קשר
advizy.me יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

משחקי חשיבה במבצע - מודעה
הפייסבוק שלנו
האוכל כמשחק
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן