יצירה של חפצים ישנים

אישה עם חומרי יצירה בעבודה

שאלתי סביבי: "על מה את/ה חושב/ת כשאומרים לך חפצים ישנים?" רוב התשובות מעלות את התמונה של ספה או מזנון שכבר לא באופנה, מונחים על שפת המדרכה בשביל מישהו פחות עשיר לקחת ולהנות. חברה או שניים דיברו על מיצגי מוזיאון אירופי, כמו הבגדים של המלך לואי ה-17, או תמרוקיה של איזו אצילה בריטית.

אני חושבת על תמונות ספיה של משפחות כשהאישה יושבת על כיסא, בעלה עומד – בדרך כלל משמאלה, והילדים עומדים או יושבים מסביב. אני חושבת על מכשירי מטבח ממתכת מושחרת, בעלי צורות מוזרות ספק מפלצת – ספק אומנות, או סירי בישול מכוסה בהמבריק העבה הישן. אני חושבת על הבית בו גדלתי, בית בו המשפחה התגוררה מזה 4 דורות, בית קסום עם מרתף ועלית גג גדולים דיים להיות מחוזות מלאים הרפתקאות ילדות.

כן, "ישן" זה אחד המושגים המיוחדים האלה שאומרים דברים שונים לחלוטין לאנשים שונים. ורק בגלל שחפץ ישן, כבר לא באופנה, פחות נח מהגרסה החדשה, זו לא סיבה לזרוק אותו. בגדים, רהיטים, כלי מטבח, ספרים, בגדים, מצעים ועוד הרבה חפצים מסביב לבית יכולים להפוך בקלות לחפצים שימושיים אחרים. בארה"ב קוראים לפעילות זאת אפסייקלינג (upcycling): מיחזור ושידרוג באותה עת. הרעיון הוא ליצור פחות פסולת (וסיפור החיריה בישראל מצביע על צורך זהה גם אצלינו), לחסוך כסף וללמוד מלאכת יד/טכניקה/עבודה שתקנה לנו ערך מוסף במקרה של אפוקליפסה. גם לקראת סוף עידן הקורונה אני עדיין לא מאמינה באפוקליפסות, וגם בגלל התואר שלי בגנטיקה מולקולרית, אני יודעת שעיסוק במלאכת יד, גם אם רק לרבע שעה כל יום, מוריד בהרבה את הסיכוי לחלות במחלות ניווניות של המח ומעלה את יכולות המוטוריקה העדינה שלנו (יכולת שמתנוונת עם הזמן, במיוחד בימינו שרוב המקצועות פועלים דרך מקלדת המחשב).

אז אם יש לכם איזה חפץ ישן שאתם חושבים להחליף בחדש עכשיו שפסח קרב ובא, ורוב החנויות עושות מבצעים, תחשבו על כל הפסולת שאתם עלולים לייצר שמזיקה לאיכות הסביבה, תחשבו על כל הכסף שאתם תוציאו ללא צורך מיידי, תחשבו על טכניקה כלשהי שתמיד רציתם ללמוד ותבדקו באינטרנט איך אתם יכולים להפוך אותה למשהו אחר שאתם צריכים. רהיטים מחדשים בקלות בעזרת הדקופאז' – שבצורה מצחיקה ואירונית קצת, הומצא בתעשיית הרהיטים,עוד על רהיטים מחודשים לחצו; בגדים הופכים בקלות לחוט טריקו יקר ונחשק כל כך בימינו או לכרית נוי ב-20 דקות עוד על בגדים שהופכים לחוטי טריקו לחצו; ספרים הופכים עם מעט השקעה הרבה כיף וטכניקה שמעודדת עבודה בצוותה עם כל המשפחה, לכל מני דברים שימושיים מקופסה סודית עוד על ספרים וקופסאות לחצו ועד שעון קיר אופנתי; בקבוקים וצנצנות ישנים הופכים לשלל חפצי נוי מעששית לחנוכה לחצו ועד מנורה ליד המיטה.

אז בפסח של סוף קורונה אני מזמינה אתכם להתחשב באיכות הסביבה שאתם משאירים לילדינו ולבחור אחד מהחפצים שאתם רוצים להחליף בבית וליצור ממנו חפץ אחר שתשתמשו בגאווה ובשמחה. בחרתם חפץ ולא יודעים ל-מה או איך לשנות אותו? תכתבו לי ומבטיחה תשובה לכל אחד!

יצירה מחפץ לב שתהיה לנו!

אירינה דלח – מדריכה למלאכות יד

RedCat – סדנאות וערכות יצירה

https://www.bizmakebiz.co.il/Home/Products

שתפו את הפוסט

השארת תגובה

מגזין מדור לדור - גיליון החודש
מגזין מדור לדור 126
המלצות החודש
לרכישה
לרכישה
לרכישה
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
מודעת פרסום של שי מזרחי - מלחמות ה- AI
צור קשר
advizy.me יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

הפייסבוק שלנו
האוכל כמשחק
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן