התפוח לא נפל רחוק מניוטון

דורון סיון

רומן ביכורים של דורון סיון ("מכוון המצפנים") עוסק ביכולת קבלת ההחלטות שלנו וכיצד היא משפיעה על העולם שסובב אותנו. בראיון לרגל הוצאת הספר מספר דורון על הפטנטים שפיתח בתחום הבינה המלאכותית ועל הערצתו לאייזיק ניוטון ששינה את תפיסת עולמו

 

מאת זהר נוי

אחד הסיפורים הידועים ביותר על אייזיק ניוטון הוא סיפור התפוח. על פי האגדה, ניסוח עיקרון כוח הכבידה (גרביטציה) נולד במוחו כשישב מתחת לעץ תפוח ופרי נפל על ראשו. עד היום יש פיזיקאים רבים שמפקפקים בסיפור הזה, אבל לא מפקפקים במסקנות של ניוטון על כוח המשיכה של כדור הארץ שבגללו נופלת האבן. התובנה הזאת ועוד רבות שבאו בעקבותיה, גרמו לדורון סיון, שמוכר בזכות רבי המכר שכתב לאורך השנים בתחומי מחשבים, תקשורת וסייבר, להקדיש את רומן הביכורים שלו "מכוון המצפנים" לניוטון.

"מאז שהייתי נער הערצתי את ניוטון", אומר דורון סיון (59), נשוי, אב לשלושה מחיפה. "התגליות המדהימות של המדען המבריק ריתקו אותי ובהשפעתן למדתי את נפלאות הפיזיקה וסיימתי תואר ראשון בתחום".

לדבריו: "מעטים יודעים שבמקביל לאמונתו שהיקום כפוף לעקרונות מתמטיים אחידים והרמוניים, עסק ניוטון בכרונולוגיה של התנ"ך ובאלכימיה, בשל התחושה שהם שזורים אלה באלה ואין ביניהם סתירה. השילוב המעניין הזה סיקרן אותי מאוד ובהשראתו נכתב הספר".

נושא קבלת ההחלטות עומד במרכזו של הרומן "מכוון המצפנים" (הוצאת אוריון) שכתב דורון סיון בכישרון רב. חשבתם פעם על הדרך בה אתם מקבלים החלטות, וכיצד היא משפיעה על העולם שסובב אותנו? זה יישמע אולי מפתיע, אבל גם אייזיק ניוטון בדק את הנושא כבר בשנת 1700. מסקנתו הייתה שהאופן בו בני אדם מקבלים החלטות יביא את העולם לאבדון בשנת 2060. שלוש מאות שנה לאחר מחקרו של ניוטון מתגלים כתביו ומוצגים במוזיאון בירושלים.

סיון בספרו, עוקב אחרי מדען סקרן שמפענח את הכתבים, בונה "מערכת לקבלת החלטות" ויחד עם קבוצת נערות על הרצף האוטיסטי יוצא למסע מאתגר שמתקיים בחלומות. בדרכם הם פוגשים מנהיגים רוחניים, מדענים ואמנים שמסייעים להם ואף מגדירים בשבילם "דיברות" חדשות כדי לאפשר למשתמשים במערכת לקבל החלטות נכונות ואף ליצור עולם יותר טוב. הספר קורא תיגר על הנחות מוצא שהשתרשו בנו ובמעטה של ספר הרפתקאות יגרום לכם להמשיך ולהרהר ברבדים השונים שבו, גם לאחר סיום הקריאה.

מדוע גיבורות הספר הן דווקא נערות על הרצף?

"חלק מהתשובה אני שומר לקוראי הספר, אני רק אציין שבמקביל לקשיים שהן חוות ביום-יום, יש לכל אחת מהן כישרון יוצא דופן. לדוגמה לאחת מהן יש שמיעה אבסולוטית. תופתעו לדעת שלכ-10% מהילדים האוטיסטים יש שמיעה אבסולוטית, בעוד שהשכיחות לשמיעה אבסולוטית בקרב האוכלוסייה הכללית היא רק מאית האחוז. הנתון הזה, שגורם לה לקשיים לא מעטים, מוביל אותה להתמסר ליצירותיו של יוהאן סבסטיאן באך שכשהיא מנגנת את יצירותיו בכישרון רב, היא ממש חשה את הצלילים עוטפים אותה במדויק. היא תידרש לתכונה הזאת בתהליך ההתמודדויות שיהיו לה במסגרת ההרפתקאות הליליות, בין היתר להוכיח שבני האדם יודעים להעריך מוזיקה איכותית".

 

למי מיועד הספר ומה אפשר ללמוד ממנו?

"זהו ספר אינטלקטואלי, שופע תובנות ורעיונות מדעיים ופילוסופיים לצד סיפור הרפתקאות מסקרן שכולל התמודדות עם יצורים מיתולוגיים, אתגרים לוגיים ואף סיפור אהבה. הוא מיועד לאנשים שאוהבים עלילה עתידנית שמשלבת מסרים בתחום בחירת החלטות".

"אם אתם  מרגישים תקועים בחיים, שאינכם מתקדמים לשום מקום, למרות שאתם חכמים ומוכשרים, קיימת סבירות גבוהה שהבעיה היא במרכיב הפסיכולוגי שמופעל אצלכם בעת קבלת החלטות", אומר סיון, שבין היתר הוא בעל תואר שני במנהל עסקים ומייסד שותף בחברה שפיתחה פטנטים בתחום הבינה המלאכותית.

בשנת 1989 הקים דורון סיון לראשונה בישראל קורס טכנאי PC ובהמשך חיבר ספרים שנמכרו בהצלחה מסחרית גדולה: "מדריך רשתות לטכנאי PC", "מדריך Hacking ואבטחת מידע", "מדריך חומרה ותוכנה לטכנאי PC ". ספרים אלה שימשו כחומר הלימוד הרשמי בנושאי חומרה ותוכנה במרכזי ההדרכה למחשבים המובילים והמקצועיים בישראל.  בין השאר עבד כמרצה ויועץ לחברות תקשורת ואבטחת המידע המובילות בעולם וכמרצה באוניברסיטת חיפה. ב-2014 הקים סטרטאפ יחד עם שותף שזכה למימון כספי מהמדען הראשי.

דורון סיון הוא נכה צה"ל משירות צבאי בלבנון בשנת 1982. "קשה לי לדבר על הפציעה", הוא אומר ומסתפק באמירה מרגשת: "הסיבה שאני יושב ומדבר איתך עכשיו, ולא מתחת לאדמה כמו חלק מהחברים שלי, היא לא בזכות משהו שעשיתי, אלא עניין של מזל".

אתה סובל מהלם קרב?

"אני לא יודע אם קוראים לזה הלם קרב. בתקופה ההיא בכלל לא הגדירו את זה וגם לא הלכתי לפסיכולוג, אבל העובדה שעד היום קשה לי לדבר על זה בלי להזיל דמעה מדברת בעד עצמה".

אחד הפרויקטים שדורון סיון הכי גאה בהם הוא הפטנטים על רובוט הגנת הסייבר הראשון בעולם, שמגן בהצלחה על ארגונים, חברות ותאגידי ענק מהגדולים בעולם. הטכנולוגיה הייחודית הזאת זיכתה את החברה באישור על מצוינות טכנולוגית של המדען האירופאי וזיכתה אותו בפרס חדשנות בכנס RSA היוקרתי בסן פרנסיסקו.

למה בעצם צריך רובוט שיעשה את העבודה הזאת? מומחה אנושי לא מספיק בשביל להגן על המחשבים מפני פריצה?

"שאלה טובה מאוד. מהרבה בחינות אדם עדיף על רובוט, אז למה בכל זאת צריך רובוט? כי עדיין התגובה האנושית מוגבלת ביכולת הזיהוי של בעיה, במהירות התגובה לאירוע שדורש תשומת לב מידית וגם בכל הקשור לזמינות של עובדים מייד כדי לתת מענה נכון. רובוט יכול לבדוק מיליוני תרחישים מורכבים, דבר שנותן לו יתרון ענק על פני האקר אנושי. חשוב להדגיש שהרובוט לא מחליף את הבן אדם והוא רק כלי משלים שנותן הגנה מקסימלית ויודע לקבל החלטות נכונות בזמן אמת".

אם כבר הזכרת את המונח קבלת החלטות, אז לסיום בוא נחזור לספר שלך "מכוון המצפנים". האם המסקנה שהגעת אליה היא שתהליך קבלת ההחלטות של בני האדם מבוסס על אינטואיציה או על שכלתנות?

"ראשית, חשוב לי לציין שמדובר ברומן שמשלב בתוכו את הנושא, ולא מחקר מדעי בתחום, לפיכך מטעמי צניעות ראוי להתייחס לכך. הספר מציף נקודה שהדרך בה אנו מקבלים החלטות כיום, לא בהכרח מטיבה עימנו. כולנו עירוב של שכלתנות ואינטואיציה, השאלה היא אילו עוד מרכיבים צריך לשלב בעת קבלת החלטות".

אתה מעלה נקודה מעניינת. מה בעצם הטעם להתלבט אם אתה לא יודע בזמן אמת אם ההחלטה שקיבלת תהיה נכונה או לא? רק בהמשך אתה מגלה את התשובה. בעצם אתה אומר שאין משמעות לשיקול דעת, וזה די מפתיע כשזה מגיע מאדם ריאלי כמוך.

"תישאל את עצמך, כל אדם נבון שינתח לאחור החלטות שקיבל עשוי לגלות שהיו דברים שהשפיעו על בחירתו מבלי שהיה מודע להם. בנוסף, הוא עשוי לא להיות שבע רצון מהחלטתו בהמשך. הנקודה היא שאי אפשר לבודד את ההחלטה עצמה ולשפוט אותה ללא התייחסות למגוון פרמטרים, שחלקם סמויים מעינינו".

מי מקבל החלטות יותר טובות: אנשים חכמים בלי מזל או טיפשים ברי מזל?

"ראשית, עלינו להגדיר מהי החלטה נכונה, רק אז נוכל להסיק מסקנות המשך. תתפלאי, אבל לגבי התלבטות מסוימת, לשני אנשים שונים תיתכן תשובה שונה והיא עדיין תהיה נכונה לשניהם. מי קבע שלכל התלבטות יש רק תשובה אחת נכונה? ובכלל למה לחצוץ בין חכמים לטיפשים? ייתכן שהטיפש יהיה מאד שבע רצון מההחלטה שלו למרות שלחכם היא תיראה לא הגיונית בעליל. כמו כן מה עם שיקולים נוספים דוגמת רגשי נחיתות שעלולים להשפיע עלינו ללא קשר למנת המשכל?

אז בלבלת אותי. תן לי מסקנה חותכת מה לעשות כדי לקבל החלטה טובה.

"זה דווקא קל מאוד. פשוט לקרוא את הספר".

שתפו את הפוסט

השארת תגובה

מגזין מדור לדור - גיליון החודש
מגזין מדור לדור 128
המלצות החודש
לרכישה
לרכישה
לרכישה
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
צור קשר
advizy.me יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

משחקי חשיבה במבצע - מודעה
הפייסבוק שלנו
האוכל כמשחק
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן