הספר שמציע בית ספר להורים

אביה שוהם לוז מחזיקה את הספרים שכתבה

ד"ר אביה שהם לוז, מחברת הספר "נפלאות התפתחות הילד – לגלות, להתפעם, להעשיר וליהנות", מספרת על המפתח לגידול ילדים שמיישמים יותר טוב את פוטנציאל יכולותיהם כבר מהגיל הרך, על הדרך ליצירת קשרים משמעותיים ומהנים יותר במשפחה הרב-גילית ועל המשפט המרגש שאמר לה אסיר ומתמכר לשעבר: "התוכנית (של ד"ר אביה שהם, ששימשה בסיס לספר) נתנה לי ידע, מודעות וכלים. אני נותן – ומתחזק. אני מתחזק – ורוצה לתת עוד"

מאת זהר נוי

הורות היא אולי אחת הסוגיות הכי פוריות בתחום הספרות המקצועית. בכל שנה יוצאים עשרות ספרים ומחקרים בנושא, ועדיין נדמה שעוד לא נאמרה המילה האחרונה.

ספר חדש ומסקרן במיוחד שמגיע אלינו הוא הספר "נפלאות התפתחות הילד" שכתבה ד"ר אביה שהם לוז. ספר זה כולל גישה חדשה ומרעננת לגבי יכולותיו המופלאות של כל ילד והאפשרויות שעומדות בפני ההורים לפיתוח ילדיהם והעצמתם. 

ד"ר אביה שהם לוז (74), למדה פסיכולוגיה, פילוסופיה וייעוץ לגיל הרך ועשתה דוקטורט בין-תחומי בתורת המערכות. היא ביססה גישה מובנית לטיפוח הורות ולהעשרת היכולות האינטלקטואליות, הרגשיות, השפתיות, החברתיות והמוטוריות  של ילדים בגיל הרך, והקימה מערך רחב-היקף ליישום גישתה. את דרכה המקצועית התחילה כפסיכולוגית בשירות הפסיכולוגי בבת-ים ובהמשך עברה עם משפחתה לקריית-מלאכי, שם הקימה בשנת 1978 תכנית עירונית בשם תכנית הור"ים (העשרה וטיפוח מראשית החיים). לאור הצלחת התוכנית הוחלט בשנת 1983 להרחיבה לכל חלקי הארץ וכך במשך עשרות שנים נהנו מהתוכנית כ-15 אלף משפחות – יהודיות, ערביות ודרוזיות, מבוססות או מוחלשות ורבות מצוקה. 

ההנחיה לפי תוכניות הור"ים לוותה במחקרים בלתי תלויים שהצביעו על הצלחות מרשימות ועקביות בהשפעת התוכניות הן על התפתחות הילדים בכל תחומי התפקוד והן לשיפור מעמד ההורים וגישתם כלפי ילדיהם וכלפי עצמם. כן הודגמו תחושות הצלחה והנאה של כל המשתתפים. "מניסיוננו ראינו כי ההצלחה בהורות היא בסיס לסיפוק של כל בני המשפחה ומנוף להתמודדות עם אתגרים וללקיחת אחריות", היא מציינת. "ראינו את זה שוב ושוב עם הורים נורמטיביים ואפילו עם הורים נפגעי סמים, לגביהם הוכחנו כי כל הורה יכול לקדם את ילדיו וליהנות מתהליך גידולם. הצמיחה של ההורים ואיתם ילדיהם מרגשת מאוד". 

את זוכרת תגובה אחת ששיקפה את התהליך שעברו ההורים למשל בתוכניות להורים נפגעי סמים?

"כן, הנה משפט מרגש שאמר לי מתמכר ואסיר לשעבר: 'רק אחרי שנגמלתי מסמים גיליתי שיש לי שלושה ילדים, אבל אז לא ידעתי מה לעשות איתם. התוכנית נתנה לי ידע, מודעות וכלים. אני נותן – ומתחזק. אני מתחזק – ורוצה לתת עוד'. חוויות ותגובות דומות שהיו לי עם משפחות  רבות  מכל שכבות הציבור הובילו אותי למסקנה שהורים רבים רוצים לעזור לילדיהם, אבל לא תמיד יודעים כיצד לפעול.  רקע זה, מדגיש את הצורך במתן ידע מבוסס מחקרית שיכול לעזור להורים".

ומה לגבי הצורך בספר?

"הספר התחיל להיכתב לפני שנים רבות, כמסמכים שמכילים תכנים מקצועיים שנועדו למאות המנחות של מערך ההדרכה הארצי שהקמתי. לימים, הפכו המסמכים שכתבתי לאורך השנים לטיוטה של הספר שיצא לאור עכשיו. לצורך זה הותאמו  התכנים לשימוש ישיר של ההורים, כדי שקהל ההורים ממגזרי אוכלוסייה שונים יוכלו ליהנות מהתכנים ללא תיווך המנחות ולהנגיש את השיטה לכל מי ש חפץ בה. יש בספר כלים לחיזוק התא המשפחתי הרב-גילי – ישות שלעתים היא שקופה בעיני הרשויות, למרות שיש לה חשיבות עצומה להתפתחות הילדים. מכאן נגזרת השפעה משמעותית על החברה כולה. אציין גם כי החומר בספר כתוב בצורה קלה, נגישה וברורה".

אם התחלת לכתוב לפני עשרות שנים למה החלטת להוציא את הספר דווקא עכשיו?

"שאלה טובה. כשהתוכנית הייתה בשיא פעילותה עם מאות מנחות שעבדו בכשמונים מרכזים ברחבי הארץ, לא הצלחתי להתפנות לכתיבת הספר. כן, במקביל לכתיבתו שקדתי גם על ניסוח הגישה התיאורטית שבבסיס תוכניות הור"ים. קראתי לה גישת גבהי"ם (גישה בונת-כוחות להעצמת ילדים והורים). גישת גבהי"ם היא חלק מגישה תיאורטית יותר רחבה להבנת מערכות באשר הן, והיא הוצגה בספר נוסף שכתבתי במקביל, ששמו: "מעבר לחומר ולרוח – ארגון מידע כמפתח להבנת מערכות". 

"עם זאת, יש חשיבות מיוחדת להוצאת הספר הנוכחי דווקא היום. ההתמודדות עם מגיפה עולמית העמיסה משקל התמודדות רב על הורים לילדים קטנים שהמסגרות התקשו לתת להן מענה בתוך סכנת הקורונה. בספר התכוונתי ללוות את ההורים באתגרי גידול ילדיהם ולחזק את התא המשפחתי בשגרה וביתר שאת בתקופות מאתגרות כמו מגיפה או התמודדויות ביטחוניות".

מה המסר העיקרי של הספר?

"המסר הוא שמרגע לידתו של הילד הוא אדם שלם, מרגיש, קולט, לומד ומגיב – אדם בעל ייחודיות שאין ולא יהיה עוד כמותו בכל העולם כולו, ושבעזרת מודעות וטיפוח הולם, כל ילד יכול להתקדם עוד יותר מהמקום שבו הוא כבר נמצא. להורים תפקיד מיוחד וחיוני בכך".

מה מאפיין ומייחד את הספר?

"הספר שיצא לאור בהוצאת אוריון והוצאת אשנב של מרכז גבהי"ם, מספק ידע, מודעות וכלים להורים ולמטפלים בנושאים מרכזיים להבנת עולמו של הילד ולקידומו. בספר שילוב של ידע מחזית המחקר בתחום, יחד עם כלים לתצפית ולהפעלות מקדמות בכל נושא. "מטרת הספר היא לעזור להורים ולכל מי שמלווה את גידולו של הילד לגלות, להתפעם, להעשיר וליהנות", אומרת ד"ר אביה שהם לוז ומפרטת. "לגלות – כי כל ילד הוא עולם מלא, יחיד ומיוחד. להתפעם – כי כל ילד, בכל רמת התפתחות ניחן בכישורים מופלאים. להעשיר – כי אפשר לקדם כל ילד מהרמה בה הוא נמצא. ליהנות – כי תהליך גידול הילדים יכול וצריך להיות חוויה של הנאה ושל צמיחה משותפת לילד, למשפחה ולכל מי שמלווה את גדילתו".

הספר מורכב משני כרכים שיחד מעניקים תמונת פנורמה מקיפה של כל תחומי התפתחותו של הילד מראשית החיים ועד גיל הגן וטרום בית הספר. 

הנושאים שנבחרו לספר מלווים אותנו לאורך כל חיינו ובהתאמות ספציפיות הם חשובים בכל גיל ואפשר לקדמם בכל שלב התפתחות. ברוב הנושאים מוצג רצף התפתחות – שמדגיש שלבים עיקריים ברצף. זהו מפתח להבנת הקשיים עימם צריך הילד להתמודד ברגע נתון, למה אפשר לצפות ממנו, וכיצד להתאים לו פעילויות הולמות לרמתו ולקצב התפתחותו, באופן שיאפשר לו לצבור הצלחות. 

כן, יש בספר הצעות לתצפיות ולהפעלות שמתבססות על אמצעים פשוטים שיש בכל בית. הצעות שהן פלטפורמה להפעלת המשפחה הרב גילית כולה, החל מהילד בגיל הרך ועבור לאחיו היותר בוגרים. 

ומה התפקיד שלנו כהורים בתהליך הזה? 

"תפקיד משמעותי מאוד. אבל לא רק להורים, אלא גם לקרובי משפחה אחרים ולאנשי חינוך וטיפול יש חלק מהותי בעיצוב דמותו של הילד ובבניית אישיותו. הספר עוזר ללמוד כיצד לקדם את יכולות  הילד, להקנות לו ערכים ולסייע לו לגדול בשמחה, ולהורים הוא נותן כלים איך ליהנות מהורות מעשירה וממשפחתיות מצמיחה". 

לא מדובר ברומן, אלא בספר עיון. האם יש חשיבות לקריאה כרונולוגית?

"כן ולא. אפשר לקרוא את הספר מהפרק הראשון ועד האחרון, אבל אפשר גם להתמקד בנושאים של שער או של פרק מסוים. כל שער מעלה אתגר חשוב ומעשיר אותו מזוויות שונות. כל פרק עומד גם בפני עצמו ואפשר להתמקד גם בפרק ספציפי. בעזרת חלוקת נושאי הסדרה לפי תחומי ההתפתחות – אפשר לטפח גם תחום התפתחות ספציפי של הילד". 

את הספר משיקה ד"ר  אביה שהם לוז עם בתה גפן בן-צבי, שעבדה עם אוכלוסיות עולים מגוונות במשרד הקליטה ובסוכנות היהודית. הן פועלות כיום במסגרת מרכז גבהי"ם – המרכז לביסוס גישה בונת-כוחות להעצמת ילדים ומבוגרים. גישת גבהי"ם היא הבסיס למגוון התוכניות שפותחו הן להורים והן לתוכניות בתחום שיפור ההוראה וטיפוח יכולות למידה וחשיבה. 

מי קהל היעד של הספר?

"הורים, סבים וסבתות וקרובי משפחה, מטפלות, גננות, אנשי מקצוע שעובדים עם הורים ועם ילדים. ההורים וקרובי המשפחה יוכלו להתייחס אל הסדרה כאל קורס ללמידה עצמית, שתכליתו להעמיק את הבנתם את עולם הילד ולשפר את כישורי ההורות שלהם.  אנשי חינוך גננות וגננים, מטפלות ומטפלים יוכלו להשתמש בספרי הסדרה ככלי עזר מקצועי בעבודתם, וכבסיס לבניית תוכניות עבודה. מנחי הורים, מנחי התפתחות ואנשי מקצוע שמלווים ילדים יוכלו להשתמש בסדרה כבסיס להדרכה ולבניית תוכניות התערבות". 

ד"ר שהם לוז רואה בהורות לא רק ערך משפחתי, אלא ערך חברתי ולאומי. לדבריה, אפשר ליצור חברה יותר טובה על ידי טיפוח הילדים מראשית החיים ועל ידי חיזוק המשפחתיות שהיא הבסיס התומך של כל חברה. 

 

קרדיט צילום: דוד לוז

שתפו את הפוסט

השארת תגובה

מגזין מדור לדור - גיליון החודש
מגזין מדור לדור 126
המלצות החודש
לרכישה
לרכישה
לרכישה
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
מודעת פרסום של שי מזרחי - מלחמות ה- AI
צור קשר
advizy.me יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

הפייסבוק שלנו
האוכל כמשחק
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן