בין הפטיש למגל

מנצח תזמורת

התזמורת הסימפונית ירושלים יוצאת העונה בפרויקט זרקור מיוחד: 'בין הפטיש למגל' שמרכזו סרגיי פרוקופייב ודמיטרי שוסטקוביץ', שניים מן המלחינים הרוסיים הבולטים שחיו תחת השלטון הסובייטי במחצית הראשונה של המאה הקודמת, ולמערכת היחסים המורכבת שניהלו עם המשטר הסובייטי.

ב-4 וב-5 לפברואר יתקיימו קונצרטים בירושלים ובאשדוד בניצוחו של מאסטרו סטיבן סלואן ועם הכנר  קוליה בלאכר, בהם יבוצעו הקונצ'רטו מס' 2 לכינור מאת פרוקופייב, לצד הסימפוניה מס' 5 וסוויטת מוסקבה, צ'ריומושקי מאת שוסטקוביץ'. ב-10 בפברואר יתקיים בירושלים קונצרט מונחה שכותרתו 'רומן רוסי: החמישייה הרוסית במאה ה-20' עם הפסנתרנית ד"ר אסתרית בלצן, הכנר איתמר זורמן ובניצוחו של גיא פדר. הקונצרט מספר על שלושה שברחו ושניים שנשארו – חמישה מלחינים בעידן סטאלין, חמש נשמות מחפשות מולדת. בקונצרט ינוגנו יצירות מאת חצ’טוריאן, פרוקופייב, שוסטקוביץ’, סטרווינסקי ורחמנינוב.
ב-16.2 בירושלים יתקיים קונצרט הכולל את הקונצ'רטו לצ'לו והתשיעית של שוסטקוביץ' לצד קטעים מתוך 'רומיאו ויוליה' מאת פרוקופייב בניצוחו של קונרד ואן-אלפן, עם הצ'לן מישה מאיסקי. את הפרויקט יחתום הקונצרט 'אמנים תחת לחץ', בו תנוגן מוסיקה קאמרית מאת מלחינים סובייטים מתקופות שונות (30.5, מרכז עדן תמיר למוסיקה בעין כרם).

 

סטיבן סלואן, מנהלה המוסיקלי של הסימפונית ירושלים: "הרעיון שמאחורי הפרויקט הוא לזרות אור על  מלחינים שחיו תחת שלטונו של סטאלין, רעיון שמתכתב גם עם המצב הפוליטי כיום, ובמיוחד המלחמה בין רוסיה לאוקראינה. שוסטקוביץ' היה נתון תחת ביקורת כל התקופה שבין חיבורה של הסימפוניה מס' 5 עד ועד לכתיבת הסימפוניה מס' 9. הן היו מאוד משמעותיות בתקופת שלטונו של סטאלין, כי היה עליו לכתוב מוסיקה שמעריצה ומפארת את סטאלין ואת העם הרוסי. זו מוסיקה אירונית; היא נשמע, כמו תעמולה אבל זו למעשה ביקורת – מן הצד האחד היא אמורה להישמע בומבסטית, כי מדובר ב׳הערצה׳, אך למעשה זו מוסיקה ובה רגעים מאוד עצובים.  גם פרוקופייב כתב את הקונצ'רטו מספר 2 לכינור בדיוק בתקופה של סטאלין: זו יצירה מאוד אירונית, אבל מעניינת במיוחד היא דווקא סוויטת מוסקבה, צ'ריומושקי של שוסטקוביץ'. צ'ריומושקי הוא מחוז במוסקבה, ואת היצירה הוא כתב אחרי שסטאלין מת, בתקופה בה הורגשה מעט יותר פתיחות באוויר מצד האמנים.  זו יצירה מאוד מצחיקה שמספרת על השחיתות ששררה באותה תקופה, של אנשים בעלי כוח ושררה ש׳עובדים׳ על אנשים אחרים. בקונצרט המונחה של ד"ר אסתרית בלצן תנוגן הסימפוניה התשיעית של שוסטקוביץ', שנכתבה ב-1945 לחגוג את סוף המלחמה. השפה המוסיקלית כאן היא מאוד אירונית, ניאו קלאסית, ונכתבה להרכב קטן שזה סוג של אירוניה, כי יש נטייה לחשוב שמי שכותב יצירה על הניצחון של הרוסים על הנאצים, יכתוב אותה בגדול, אך לא כך הדבר, היצירה היא יותר קאמרית".

 

תכנייה

 

מיצירות שוסטקוביץ׳ ופרוקופייב
שבת 4 בפברואר | | 20:00 אולם הנרי קראון, תיאטרון ירושלים

יום ראשון 5 בפברואר | | 20:00 המרכז לאמנויות הבמה, אשדוד

סטיבן סלואן, מנצח
קוליה בלאכר, כינור

שוסטקוביץ׳ – סוויטת מוסקבה, צ'ריומושקי
פרוקופייב – קונצ'רטו מס' 2 לכינור
שוסטקוביץ׳ – סימפוניה מס' 5


רומן רוסי: החמישייה הרוסית במאה ה-20
שישי 10 בפברואר | 11:00 | אולם הנרי קראון, תיאטרון ירושלים

גיא פדר, מנצח
איתמר זורמן, כינור
אסתרית בלצן, פסנתרנית, עורכת ומנחה

יצירות מאת חצ’טוריאן, פרוקופייב, שוסטקוביץ’, סטרווינסקי ורחמנינוב


הקונצ'רטו לצ'לו והתשיעית של שוסטקוביץ', לצד קטעים מתוך 'רומיאו ויוליה' מאת פרוקופייב
חמישי 16 בפברואר | 19:30 | אולם הנרי קראון, תיאטרון ירושלים

קונרד ואן אלפן, מנצח
מישה מאיסקי, צ'לו

שוסטקוביץ׳ – קונצ'רטו מס' 1 לצ'לו
פרוקופייב – קטעים מתוך ׳רומיאו ויוליה'
שוסטקוביץ׳ – סימפוניה מס' 9


אמנים תחת לחץ
שלישי 30 במאי | 20:00 | מרכז עדן-תמיר למוסיקה עין-כרם

פרוקופייב – חמישייה לכלי קשת
שוסטקוביץ׳ – שתי יצירות לרביעיית כלי קשת
שניטקה – פרלוד לזכר דמיטרי שוסטקוביץ׳ לשני כינורות
פרנגיז עלי-זאדה HabilSayag, לצ'לו ופסנתר ממותקן
גוביידולינה –Quasi Hoquetus, לוויולה, בסון ופסנתר
שניטקה – סרנדה

לפרטים והזמנות https://www.jso.co.il/

 

שתפו את הפוסט

השארת תגובה

מגזין מדור לדור - גיליון החודש
מגזין מדור לדור 128
המלצות החודש
לרכישה
לרכישה
לרכישה
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
צור קשר
advizy.me יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

משחקי חשיבה במבצע - מודעה
הפייסבוק שלנו
האוכל כמשחק
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן