"באך והקנטטות" – למרות התותחים הרועמים המוזות לא שותקות

להקת נגנים ברקע שחור

אנסמבל מצו פותח את העונה השלישית עם חגיגה מוזיקלית מרובת זמרים ונגנים המוקדשת לקנטטות אהובות של באך.

היצירות יבוצעו בעיבוד מיוחד לרביעיית הזמרים "אנסמבל מיזרלי", בהובלתו של זמר הבס יאיר פולישוק, ורביעיית מיתרים המצטרפת לאנסמבל מצו.

עוד בתוכנית, קטעים מובחרים מתוך המוטט הנודע ״יזו מיינה פרויידה״ (BWV 227), המוטט הארוך ביותר מאת באך, ואחת מהפסגות היצירתיות של הז׳אנר.

"העונה הייתה אמורה להיפתח 3 שבועות אחרי השבת השחורה ב -7 באוקטובר", אומרת דורט פלורנטין, המנהלת המוזיקלית של אנסמבל מצו, "חשוב לנו לקיים את קונצרט הפתיחה כעת למרות המצב, כי עם ישראל זקוק למוסיקה כעת יותר מתמיד, ולמרות התותחים הרועמים בארצנו המוזות לא שותקות".

תל אביב: שבת, 9 בדצמבר, סטודיו אנט  בשעה 13:00

נהלל: יום שבת 6 בינואר בשעה 11 בית העם

אנסמבל מצו  יפתח את עונתו השלישית ב- 9 בדצמבר  עם  הקונצרט "באך והקנטטות", המוקדש לקנטטות האהובות של באך.

היצירות תבוצענה בעיבוד מיוחד לרביעיית הזמרים ״אנסמבל מיזרלי״ , בהובלתו של זמר הבס יאיר פולישוק, ורביעיית מיתרים המצטרפת לאנסמבל מצו. יאיר ישיר את קטעי הסולו לבס, יוביל את קטעי המקהלה בקנטטות  ופרקים מתוך המוטט המפורסם של באך, ״יזו מיינה פרויידה״.

התוכנית המיוחדת תשים במרכזה שתיים מתוך הקנטטות האהובות של באך, ״ממעמקים קראתיך ה׳, ו״ישוע יקר, תשוקתי״ לזמרים, לתזמורת, ואבוב אובליגטו.

בעיבוד המיוחד שנכתב לקונצרט, יבצע אנסמבל מיזרלי את תפקיד התזמורת עם רביעיית מיתרים, דורט פלורנטין תבצע את תפקיד האבוב בחליליות שונות. התזמור הייחודי הזה, חושף את המארג המורכב והאינטימי של הקולות והכלים.

עוד בתוכנית, קטעים מובחרים מתוך המוטט הנודע ״יזו מיינה פרויידה״, המוטט הארוך ביותר מאת באך, ואחת מהפסגות היצירתיות של הז׳אנר. החגיגה הקולית הזאת תעוטר במספר פרקים אינסטרומנטליים, מתוך יצירת המופת ״אמנות הפוגה״, שכוללת 14 פוגות ו 4 קנונים.  מכיוון שבאך לא השלים את היצירה טרם מותו, כל פרקי ״אמנות הפוגה״ מבוססים על אותו נושא מוזיקלי, כאשר המלחין מפתח בווירטואוזיות, את אותו החומר בשלל דרכים ופורש גאונותו המוזיקלית באוזני המאזין במפגן יצירתיות אינסופי.

"אנו שמחים לפתוח את העונה השלישית שלנו ב9.12 עם קונצרט הפתיחה המוקדש לשתי קנטטות מדהימות של י.ס באך. ובכלל בכל העונה הזאת באך-מגדולי המלחינים בכל הזמנים -עומד במרכז", אומרת דורט פלורנטין- המנהלת המוזיקלית של אנסמבל מצו ומוסיפה: "בחרנו השנה קו ברור, ובמסגרתו אנו נציג את הסגנונות השונים של המלחין הגרמני מהקנטטות והקונצרטים ועד המוזיקה הקאמרית והמוטטים. בשונה מהשנים הקודמות התוכניות שלנו מרובות משתתפים וזה כדי להעשיר את הרפרטואר ואת החוויה המוזיקלית".

אנסמבל מצו, הוא הרכב מוזיקלי המתמחה בביצוע מוזיקה עתיקה בכלים היסטוריים. האנסמבל, המבוסס על גרעין של זמרת ומספר קטן של נגנים מרחיב את שורותיו באופן תדיר על מנת ליצור היצע מוזיקלי מגוון ועשיר. במרוצת השנים, ההרכב נהנה משיתופי פעולה רבים עם אמנים מובילים בארץ ובעולם. על מנת להנגיש את העשייה המוזיקלית העשירה שלו לקהל, בשנת 2021 אנסמבל מצו ייסד את סדרת הקונצרטים ״אנסמבל מצו מארח״ בסטודיו אנט בתל אביב. במסגרת סדרה זו, שהפכה במהרה למפעל תרבותי חשוב ויוקרתי בתחום המוזיקה העתיקה בישראל, האנסמבל מארח מדי שנה מבצעים מהשורה הראשונה לשישה קונצרטים יוצאי דופן באיכות הביצוע וברפרטואר.

התוכנית:

"באך והקנטטות"

אנסמבל מצו מארח את אנסמבל מיזרלי

יעלה אביטל, סופרן

ניצן אלון, מצו סופרן

דורון פלורנטין, טנור

יאיר פולישוק, בס וניהול אמנותי של אנסמבל מיזרלי

דורט פלורנטין, חליליות וניהול אמנותי של אנסמבל מצו

נעם שוס, כינור בארוק

דפנה רביד, כינור בארוק

יעל פטיש, ויולה בארוק

אורית מסר-יעקבי, צ׳לו בארוק

גדעון ברטלר, גיטרה בארוק

יבגני ליסוגורסקי, צ׳מבלו

פרטי היצירות:

התכנית:

קנטטה מס. 131 – Aus der Tiefe Rufe ich

3 אריות מתוך המוטט Jesu Meine Freude BWV 227 

קונצרטפונקטים 2 ו13 מתוך אמנות הפוגה BWV 1080

תל אביב, יום שבת 9.12.23 בשעה 13:00 , סטודיו אנט שביל המרץ 2

נהלל, יום שבת 6.1.24 בשעה 11:00 בית העם .

מחיר לכרטיס- 100 ₪ – רגיל, 85 ₪ -אזרח ותיק, 50 ₪  – סטודנטים.

לינק למידע ורכישה לסטודיו אנט תל אביב- https://ticks.co.il/event.php?i=BfjtD7X8qh1

לינק לרכישת מינוי הסדרה: https://ticks.co.il/event.php?i=KfZnTLfAki1

לינק למידע ורכישה בית העם נהלל- https://eyz.smarticket.co.il

יעלה אביטל, סופרן 

בוגרת תואר ראשון ושני באקדמיה למוסיקה ע"ש רובין בירושלים והאקדמיה הגבוהה למוסיקה במיינץ, גרמניה. כיום מרצה באקדמיה למוסיקה ירושלים. זוכת מלגות קרן התרבות אמריקה-ישראל משנת 1998 ברציפות, במלגת הצטיינות בשירה בסגנון בארוק, וב – 2010 הוזמנה כשופטת נבחני הקרן בתחרויות הבארוק. זכתה בפרס בתחרות בארוק בינלאומית שהתקיימה בבלגיה וזכתה בפרס הקונצרט הטוב ביותר בפסטיבל למוסיקה עתיקה בקרואטיה. כסולנית היא מרבה להופיע ברחבי הארץ והעולם בפסטיבלים וקונצרטים רבים, הפסטיבל למוסיקה קאמרית ירושלים, פסטיבל אבו גוש, פסטיבל המוסיקה בגליל העליון, פסטיבל למוסיקה עתיקה בקרואטיה, פסטיבל מוסיקה עתיקה ביורק, פסטיבל למוסיקה בבולגריה. פסטיבל מוצרט בגרמניה, בודפשט, טביליסי, קמברידג', לונדון ,וונציה ארה"ב ועוד. בהם זכתה לשבחי המבקרים. הופיעה עם הקאמרטה הישראלית ירושלים, התזמורת הקאמרית הישראלית, תזמורת הבארוק ירושלים, הבארוקדה, התזמורת הסימפונית ירושלים רשות השידור והסימפונית המלכותית של האג. הופיעה כסולנית תחת שרביטם של מנצחים ידועי שם בינהם אנדרו פרוט, רנה יקובס, ומת'יו הולס.

ניצן אלון, מצו סופרן

זוכת מלגת "חבס" למוסיקאים צעירים מבטיחים, זוכת מלגת  IVAI וזוכת המקום השלישי בתחרות הלידר ע"ש צ'ארלס שניידר.

למדה באקדמיה למוסיקה בירושלים ובאקדמיה למוסיקה בלייפציג, גרמניה.

הופיעה כסולנית בקונצרטים בארץ ובחו"ל, עם תזמורות רבות, ביניהן התזמורת הפילהרמונית הישראלית, תזמורת ראשון לציון, התזמורת הסימפונית ירושלים ועוד, תחת שרביטם של מאסטרו אנדרס מוסטונן, מאסטרו דניאל כהן, מאסטרו יוסטוס פראנץ, מאסטרו רודיגר בון, מאסטרו ג’יימס ג’אד, מאסטרו סטנלי ספרבר ואחרים.

השתתפה בהפקות אופרה שונות

כמו כן, ניצן מופיעה באופן תדיר בתפקידי הסולו ביצירות רבות, ביניהן המיסה הגדולה מאת באך, רקוויאם מאת מוצרט, והרקוויאם מאת ורדי ובנוסף, מבצעת יצירות בנות זמננו, חלקן אף בביצועי בכורה.

היתה חברה ב"מיתר" אופרה סטודיו של האופרה הישראלית, שם הרפרטואר שלה כלל את תפקיד הנסיך אורלופסקי ("העטלף", שטראוס), הרוזנת צ'פרנו ("ריגולטו", ורדי), ובין היתר גם את תפקידי המכשפה ("הנזל וגרטל", הומפרדינק), מרצ'לינה ("נישואי פיגארו", מוצרט), גבירה שלישית ("חליל הקסם", מוצרט) ועוד.

בעונה הקרובה תשיר ניצן בסדרות קונצרטים שונות, בין היתר את ה"מיסה החגיגית הקטנה" מאת רוסיני ויצירות מאת באך. 

דורון פלורנטין – טנור

פסנתרן,צ'מבלן, זמר אופרה וחזן

מופיע באופן קבוע כסולן ברחבי הארץ על במת האופרה הישראלית, ומיטב התזמורת והמקהלות.

בתחום הבארוק הופיע עם תזמורת הבארוק ירושלים, בארוקדה, סולני קופנהגן ואקדמיה קלן. זו הופעתו הראשונה ביחד עם אנסמבל מצו.

דורון הוא ממקימי אנסמבל מיזרלי השם דגש על ביצוע ווקאלי איכותי בתחום הבארוק, לצד מודעות היסטורית ואינטרפטציה אישית ומקורית.

יאיר פולישוק, בס 

נולד בישראל. השלים את לימודי השירה והניצוח לתואר ראשון באקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים ואת לימודי התואר השני במכללת טריניטי למוסיקה שבלונדון.

פולישוק שר כזמר סולן (בריטון) בקונצרטים ברחבי הארץ ובאירופה. הרפרטואר האופראי שלו כולל את דון ג'ובאני ולפורלו (עם אנסמבל Co. Opera-co, לונדון) ('דון ג'ובאני'), הרוזן ופיגרו ('נישואי פיגרו') מאת מוצרט, פראנק ופאלקה ('העטלף') מאת יוהאן שטראוס, אניאס ('דידו ואניאס') מאת פרסל ועוד. 

הרפרטואר האורטורי שלו כולל את 'המתיאוס פסיון' ו'המיסה הגדולה' מאת באך, הסימפוניה התשיעית מאת בטהובן, הרקויאם מאת ורדי ועוד. פולישוק שר עם התזמורות והמקהלות המובילות בארץ ובאירופה,

במקביל לקריירת הזמרה, השלים פולישוק את לימודי התואר הראשון בניצוח אצל מאסטרו מנדי רודן ז"ל ומאסטרו אבנר בירון.

דורט פלורנטין, חליליות וניהול אמנותי

ילידת סלוניקי, יוון. נגנית מומחית למוסיקה עתיקה בחליליות. בעלת תואר שני מאוניברסיטת תל אביב והשתלמה אצל גדולי המורים בעולם בקונסרבטוריון המלכותי בהאג (הולנד), בקונסרבטוריון באוטרכט ובורונה. מופיעה מעל הבימות החשובות בישראל כגון פסטיבל אבוגוש, פסטיבל החג של החגים, פסטיבל פליציה בלומנטל ואחרים. יתר על כן, היא מופיעה בפסטיבלים ברחבי העולם (הולנד, יוון, ארה״ב, בלגיה, שוויץ ועוד) יחד עם הרכביה השונים אותם היא ייסדה (מצו, Me La Amargates Tu). היא הופיעה כסולנית עם תזמורת הבארוק ירושלים, תזמורת הקאמרית, תזמורת הסינפונית של ט׳סלוניקי(יוון) ואחרים.

בנוסף לקונצרטים ולהופעות פומביות, דורט מלמדת נגינה בחליליות, מתודיקה וכן היא מדריכה הרכבים של מוסיקה מתקופת הבארוק באוניברסיטת בר- אילן, במכללת לוינסקי- בית ספר לחינוך מוסיקלי, בקונסרבטוריון קריית אונו ובמגמות למוסיקה של בתי-ספר שונים. זוכה במלגות קרן התרבות אמריקה-ישראל במשך שנות לימודיה. הקליטה עם ההרכבים שלה שלוש אלבומים המוקדשים למוזיקת לדינו (Alma, Vida, Coraçón ו Scalerica De Oro) ולמוזיקה עתיקה מתחילת המאה ה-17 (Fiori Musicali). 

גדעון ברטלר, גיטרת בארוק  

בוגר האקדמיה למוסיקה בירוש בחוג לביצוע גיטרה בהדרכת פרופ' יוסי ירושלמי במקביל ללימודיו בקומפוזיציה ותזמור. בוגר בית הספר הגבוה למוסיקה "Escuela Luthier" בברצלונה בהדרכת  פרופ' לאורה יאנג ובעל תואר שני במוסיקולוגיה באוניברסיטת תל אביב.

בשנת 2005 זכה במקום הראשון בתחרות הגיטרה הארצית ע"ש אריאן ירושלמי וכן בפרס מיוחד מטעם שגרירות ספרד על הביצוע הטוב ביותר ליצירה ספרדית.

מרבה להופיע בפסטיבלים  ומעל בימות חשובות בארץ ובעולם, בין השאר בפסטיבל הגיטרה בברצלונה, פסטיבל "פניני גיטרה" בישראל, שבוע הגיטרה בתל אביב, פסטיבל "קול המוסיקה" בכפר בלום ועוד. חבר באנסמבל מצו המתמחה בביצוע מוסיקה עתיקה ובאנסמבל כרם המבצע מוסיקה ישראלית עכשווית לצד רפרטואר קלאסי ושירת לדינו. כמו כן, הופיע כסולן עם התזמורת הסימפונית באר שבע, השתתף כנגן במספר הפקות באופרה הישראלית ובתאטרון הקאמרי, ביניהן "ווצק" "סיפור הפרברים" "אופרה בגרוש" ו"שיץ" מאת יוני רכטר.

נעם שוס, כינור בארוק

מבכירות נגני הבארוק בישראל. כנרת ראשית וסולנית של תזמורת הבארוק ירושלים בניצוחו של דויד שמר. אורחת בהרכבי בארוק כמו English Baroque Soloists, Copenhagen Soloists , אנסמבל פניקס, נגני מוצרט הישראליים ועוד. בין השנים 2006-2016 שימשה כחברה ומובילה בתזמורת סולני ת"א. מרבה להחיות את הרפרטואר הכנרי מהמאות ה 17-18 . ב 2023  ביצעה בבכורה ישראלית קונצ'רטו לכינור של לקלייר בארץ ובמונטראול בשת"פ עם Ensemble Caprice הקנדי.

שיתפה פעולה בארץ ובעולם עם אומנים נודעים כגון: סר ג'ון אליוט גרדינר, אנדרו פארוט, ג'ושוע ריפקין, אנריקו אונופרי, מגי פולטלס, אנטוני פיי, פיליפ פיירלו.

כאשת חינוך פעילה, מורה לכינור ומנצחת, נעם מקדמת את הוראת הכינור ומוסיקת הבארוק בארץ. מלמדת כינור בתכנית הבארוק בביה"ס ע"ש בוכמן-מהטה באוניברסיטת ת"א . נעם מנצחת ומנהלת מוסיקאלית את תזמורת כלי הקשת הייצוגית של קונסרבטוריון גבעתיים המתנהלת כתזמורת בארוק . זוהי תזמורת הבארוק היחידה בארץ לבני נוער. כמו כן מנצחת על תזמורת כלי הקשת בקונסרבטוריון רמת השרון , שם היא מלמדת כינור.

נעם מעבירה סדנאות בארוק וכיתות אומן לקשתנים בקונסרבטוריונים שונים. לימדה כינור, הדריכה מוסיקה קאמרית וניצחה בסמינר הבין-לאומי למוסיקה עתיקה בשטריקר בשנים 2013, 2014. 

דפנה רביד – כינור בארוק

למדה כינור בארוק והתמחתה במוסיקה עתיקה באמסטרדם תחת הדרכתם של לוסי ואן-דאל ווולטר רייטר, זאת לאחר שסיימה את לימודיה בחוג למוסיקולוגיה באוניברסיטת תל אביב ובאקדמיה למוסיקה בירושלים בכיתות פרופ' דוד חן ואורה שירן.

דפנה מנגנת ומקליטה עם הרכבים רבים בארץ ובחו'ל כגון: תזמורת המאה ה18, סולני הבארוק האנגליים, אנימה אטרנה, טאפל מוזיק, אקדמיה דניאל, בארוקדה, תזמורת הבארוק ירושלים ומצו.

הקליטה עבור חברות התקליטים Archiv, Sony, CPO, Philips, hr2 ו – Stradivarius.

דפנה נמנית על סגל המורים בקונסרבטוריון קרית אונו.

יעל פטיש, ויולה בארוק  

בוגרת תואר ראשון באקדמיה למוסיקה בירושלים תחת פרופ' גד לברטוב וד"ר לילך לבנון.

המשיכה את לימודיה הגבוהים בביה"ס הגבוה למוסיקה בפרנקפורט ובביה"ס הגבוה "האנס אייזלר" בברלין תחת פרופ' אנדרה דרצינס ופרופ' טבאה צימרמן.

השתתפה בפסטיבלי מוסיקה שונים בארץ ובעולם, ביניהם- הפסטיבל הבינלאומי למוסיקה קאמרית בירושלים, פסטיבל "קול המוסיקה" בגליל העליון, פסטיבל "מראות" בפריז, פסטיבל "וורבייה" בשווייץ, פסטיבל למוסיקה קאמרית בוונפורט, גרמניה ועוד.

נטלה חלק בפרוייקטים תזמורתיים בגרמניה, שווייץ, איטליה, ספרד, צרפת וסלובניה.

ניגנה בתזמורת הקאמרטה הישראלית ירושלים, שם גם שימשה כויולנית מובילה.

שימשה כויולנית מובילה באנסמבל סולני תל אביב ובתזמורת הקאמרית הקיבוצית.

הקימה יחד עם הכנרת נטשה שר את שלישיית המיתרים "אראטו", עמה הופיעה בסדרות המוסיקה הקאמרית המרכזיות בישראל.

כנגנית קאמרית שיתפה פעולה גם עם אנסמבל המאה ה-21, הרביעייה העכשווית, רביעיית "כרמל", הפרוייקט הקאמרי הישראלי ועוד.

יעל היא חברת "מועדון הקונצ'רטו הקאמרי", אנסמבל קאמרי מודולרי, שמטרתו להנגיש את המוסיקה הקלאסית לקהל צעיר.

יעל היא הויולנית של אנסמבל "בארוקדה", המתמחה בביצוע מוסיקה מתקופת הרנסאנס והבארוק ובנגינה בכלים עתיקים.

משמשת גם ויולנית מובילה בתזמורת הבארוק ירושלים.

יעל מרבה לנגן מוסיקה קאמרית, וכן נוטלת חלק בביצוע מוסיקה קלה.

בין האמנים עמם שיתפה פעולה, נמנים- מתי כספי, שלמה גרוניך, ארקדי דוכין, שם טוב לוי ורבים אחרים.

נשואה לנגן הקונטרבס ניר קומפורטי ולהם שלושה ילדים- איתי, רוני וגיא.

אורית מסר-יעקבי, צ׳לו בארוק

הצ'לנית המובילה של תזמורת הבארוק ירושלים, חברה בטריו נגה ובאנסמבלים מצו ומודאליוס.

מופיעה בפסטיבלים בארץ ובפסטיבלים בינלאומיים בקנדה וברחבי אירופה.

בוגרת האקדמיה למוסיקה ע"ש רובין באוניברסיטת תל-אביב ובעלת תואר אמן בצ'לו בארוק אותו למדה באיטליה והולנד. בעלת תואר שני בחינוך מוסיקלי מהאקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים. בנוסף מבצעת ומקליטה מוסיקה בת זמננו והשתתפה בפרויקטים ששילבו תחומים שונים: תאטרון (פסטיבל "תאטרונטו"), מחול (הרמת מסך) ועוד.

בנוסף לפעילותה כצ'לנית, אורית פעילה בתחום החינוך דרך המוסיקה, והיא מנצחת על תזמורות קשתנים ומדריכה הרכבי מוסיקה קאמרית בקונסרבטוריון קריית טבעון ומנצחת של תזמורת "בני הקיבוצים".

יבגני ליסוגורסקי, צ׳מבלו

שתפו את הפוסט

השארת תגובה

מגזין מדור לדור - גיליון החודש
מגזין מדור לדור 127
המלצות החודש
לרכישה
לרכישה
לרכישה
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
צור קשר
advizy.me יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

משחקי חשיבה במבצע - מודעה
הפייסבוק שלנו
האוכל כמשחק
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן