אישה פתחה – אישה נעלה

נורית צדרבוים

ד"ר נורית צדרבוים, יוצרת וחוקרת רב תחומית, הוציאה לאור בימים אלה שני ספרים ("מעשה באישה נעלה, נעלה, נעלה" ו"מגילת הֵסְתֶּר") המציעים צורות ראייה נוספות על מעמד האישה, וחיי אישה. "הספרים אינם ספרים במובן הרגיל של 'סיפור' אלא יצירת אמנות בה אני מזמינה לקריאה והתבוננות מסוג אחר"

מאת זהר נוי

 

ממרומי גיל 70 יכולה ד"ר נורית צדרבוים, יוצרת וחוקרת רב תחומית, לאתגר את החברה בישראל ביחסה למין הנשי. בשני ספריה החדשים "מעשה באישה נעלה נעלה נעלה" ו"מגילת הסתר", האישה היא העניין והנושא המרכזי. בספר אחד מתוארים חיי אישה ואילו באחר עולות מתוך הדברים סוגיות הנוגעות לנשים ומגדר. צדרבוים מציגה את חיי האישה בדרך ייחודית. חיים כאמנות – אמנות החיים. צדרבוים כיוצרת בחיים, כיוצרת חיים.

 

בפעם הראשונה מעזה סופרת ישראלית להסתכל לאמת בעיניים, לברוח מכל הקלישאות של נשים חזקות, אמהות לביאות וילדות מושלמות ומדברת בצורה חשופה לגמרי על המחירים הקשים שמשלמת אישה על עצם היותה אישה. "כל אישה יכולה למצוא את עצמה בספר שלי", אומרת נורית.

 

הספר "מעשה באישה נעלה נעלה נעלה" מתאר את סיפורה של אישה אחת, שיכולה להיות אחת מני רבות. הספר כתוב בצורה אמנותית, מטאפורית, פואטית כמו סוג של משל, ויושב על קו התפר שבין פנטזיה למציאות.

 

הוא מתאר מסע חיים של אישה חזקה מלכתחילה וחזקה בדיעבד, שעברה מסע חיים, שבו היא מחוברת בכל נימי נפשה לטוב ולרע, בטוב וברע, ננעלת ונחלצת, נועלת נעל ויוצאת למסע, כשהיא נועלת ופותחת, נופלת וקמה, מרגישה וחווה ויודעת.

 

לדברי נורית, "זהו מסע חיים נשי שיש בו הכאב והשמחה, ומתאר יכולת לעבור חיים שלמים על כל מה שיש בהם, ולצלוח אותם. הכישלון הוא מקום לתקומה, התקומה היא מקום לחיזוק, החיזוק מסייע לנפילה הבאה. אלה הם חיים של יצירה".

 

בין דפי הספר שזורים ציורי דיוקן שצוירו על ידי המשוררת שהיא גם אמנית חזותית. הציורים מתכתבים עם התוכן לא רק דרך הדימוי אלא גם דרך החומריות. הפסים שנתפרו במכונת תפירה והחוטים שנשזרים ויוצאים כאילו במפוזר מתארים ארגון משל עצמם. הציור והטקסט מהדהדים זה לזה.

הספר "מגילת הסתר" מתכתב עם מגילת אסתר ומנהל אתו סוג של שיח. "אפשר להגיד שזו גרסה פרשנית-היתולית למגילת אסתר", אומרת נורית. "קראתי לו 'מגילת הסתר' כי מצאתי שהמגילה שאנחנו קוראים בפורים נושאת בתוכה הרבה סודות על נשים, מגדר, שלטון ומערכות יחסים וזו נראית לי דרך מעניינת לעסוק בנושאים שרלוונטיים מאוד לימינו". הספר כתוב בצורה היתולית, עם הערות ביניים פנימיות שנושקות למאורעות היסטוריים בעם היהודי, ובאמצעות הלשון, מהדהדות לאווירה המקראית.

 

הספרים האלה מתארים את החיים שלך?

 

"שאלה נהדרת. השאלה מהם החיים שלי. בגדול כל דבר שיוצר עושה בא מתוך עצמו. באמנות שלי אני מציירת הרבה דיוקנאות עצמיים. אלה לא ספרים ביוגרפיים, אבל אני בהחלט משתמשת ברגשות ובמחשבות שלי כדי להעביר מסרים. על פניו זה לא סיפור אישי אוטוביוגרפי, על אף שהביוגרפיה האישית של כל יוצר היא המצע עליו הוא יוצא לדרכו היוצרת. אני כותבת בשפה אוניברסלית שיכולה לשרת כל אישה באשר היא".

 

"מעשה באישה נעלה נעלה נעלה" הוא נכס תרבותי לכל דבר, ספר מתנה לכל אחת. הוא אמנם ספר קצר, אבל, עשיר בתוכן. מצד אחד, הוא נע על הציר שבין פרוזה לפואטיקה. מצד שני, הוא נראה לכאורה היתולי ואפילו מודע לניסיון היומרני שלו להגדיר את גבולות הז'אנר. "אני לא מספרת סיפור עלילתי בדרך שהקוראים רגילים לצרוך אותו", אומרת נורית. "אני כותבת מתוך חוויה אמנותית ואני מזמינה את הקוראים להיכנס לתוך היצירה שלי. זו לא סתם קריאה, זו השתתפות פעילה ביצירת אמנות". הספרים יצאו בהוצאה משותפת "נוריתארט" ו"ספרי ניב".

 

ספריה הקודמים של נורית: בקטגוריה שירה ואמנות – 'שאון של חול מתקתק בַּשקט', 'כאן ציור', 'כולם היום פניי', 'דיוקן בשירת האגם הגווע'. בתחום העיון והמחקר: שלושה בפרדס היצירה, self-portraiture – the art of self-research

ד"ר נורית צדרבוים, תושבת נתניה, נולדה וגדלה בחיפה. לדבריה, מאז שהיא זוכרת את עצמה היא כתבה ויצרה. "מרגע שנחשפתי לאות, לתוכן ולצורה הם היו כלי הביטוי שלי באין ספור וריאציות. איני מכירה את עצמי אחרת". תוך כדי גידול משפחה רכשה השכלה בתחומי האמנות, ספרות, חינוך, מנהל, מזואולוגיה – אוצרות והנחיית קבוצות. בין השאר היא מרצה במכללה האקדמית לחברה ואמנויות, ובמכללת וינגייט במסלול מטפלים באמנות, אוצרת תערוכות ומשתתפת קבועה בתערוכות אמנות. הרקע הזה מורגש היטב ביצירות שלה.

 

"סארטר אמר 'חיה את חייך כיצירת אמנות' בדיעבד נראה לי שאכן, כך אני חיה", אומרת נורית שנחשבת בצדק לאחד הקולות הצבעוניים בספרות העברית וברשתות החברתיות.

 

אפשר להתפרנס מאמנות?

 

"אוי, זו שאלה כואבת. לצערי, אני לא מתפרנסת בצורה משמעותית מתוצרי האמנות שלי, אלא מהידע שלי ומהניסיון שלי. אני מרצה, אוצרת, יועצת אמנות ומנחה. אפשר לומר שזה נקרא להתפרנס מהאמנות, אבל כמו שאמרתי, לא מהתוצרים עצמם. מרבית האמנים בארץ לא מצליחים להתפרנס מאמנות".

 

איפה יותר קל לך להביע את עצמך: בכתיבה או באמנות?

 

"שאלה טובה. פעם צחקתי כשאמרתי שאני המשוררת הכי טובה בין הציירים והציירת הכי טובה בין המשוררים. כלומר, המעטתי בערכי על דרך ההומור. אני מחוברת בלשד עצמותי לשני התחומים האלה ואני שמחה מאוד שאני יכולה לבוא לידי ביטוי בתחומים האלה. אני שולטת בשתי השפות – הוורבלית והחזותית, והיום אני יודעת שהן משמשות בי בערבוביה. על כריכת ספר השירים הראשון שלי כתוב "משוררת ציור – מציירת שיר". וזה אכן מתאר אותי כיוצרת. לפיכך גם קראתי לתערוכת האמנות שלי 'כתב תפר' – כי אני מטיילת על קו התפר הזה שבין אמנות חזותית למילולית. ואכן אפשר לראות את הכתב – השיר – השפה בתוך היצירות החזותיות שלי, ולהיפך, את היצירות החזותיות שלי בתוך הכתיבה. משום כל אלה ועוד, אני נקראת יוצרת חוקרת רב תחומית".

 

מה הלאה?

 

"בקרוב אני עומדת להשיק ספרים נוספים ששכבו במגירה הרבה שנים והגיע הזמן שלהם לראות אור. בין היתר יושק בקרוב הספר 'בחירות ביער', ספר לכל המשפחה. זהו ספר משל, המתייחס לפסוק 'כמים הפנים לפנים כך לב אדם לאדם'. מספר על יער הנמצא מעבר לנהר הסמבטיון שבו שולטים האריה והלביאה. האריה מכריז באחד הימים, לפתע פתאום, כי יש לקיים בחירות לחברים חדשים שיצטרפו לצוות היועצים שלו – והיער כמרקחה. כל החיות מחפשות מועמדים משלהן, ובסופו של דבר מציגים לאריה את מועמדיהם. האריה זועם בשל הבחירה הגרועה. השועל חיפש מועמד ישר ומצא את הנחש הערמומי, העורב חיפש זמר ומצא תרנגול צרוד – ועוד ועוד. הנמר החכם מסביר למלך שלא מדובר בחיות טיפשות כפי שחשב, פשוט מאד כל אחד חיפש במועמדו משהו מעצמו. הספר קיבל פרס ראשון בתחרות משלים".

שתפו את הפוסט

השארת תגובה

מגזין מדור לדור - גיליון החודש
מגזין מדור לדור 127
המלצות החודש
לרכישה
לרכישה
לרכישה
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
צור קשר
advizy.me יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

משחקי חשיבה במבצע - מודעה
הפייסבוק שלנו
האוכל כמשחק
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן