איך לנצח חרם ושיימינג?

תיקי וידס מחזיקה שלט

תיקי וידס הוציאה ספר חשוב לבני נוער על התמודדות מול חרם ואלימות. בספר זה כמו בספריה הקודמים, היא לא רק מספקת עלילה מרתקת ודמויות מעניינות, אלא מניעה את הקוראים/ות הצעירים/ות לפעול ולמצוא בעצמם פתרונות יצירתיים להתמודדות מול האתגרים החברתיים והאישיים שלהם בדגש על ערבות הדדית, אומץ ונטילת יוזמה.

 

מאת זהר נוי

 

תיקי וידס היא תסריטאית, במאית וסופרת שהוציאה לאור עד כה ספר פרוזה למבוגרים ושלושה ספרי ילדים בסדרת ספרים על רגשות – "לשים את הכעס בקופסה", "עלבון לא בא בחשבון", "מה מפחיד את הפחד". את ספרה החדש "ברית החסינות – החרם ותעלומת המכונית החשודה" כתבה לבני נוער.

ילדות מעניינת

תיקי וידס גדלה בירושלים בשכונת "מחנה יהודה" במשפחה מסורתית. היא מספרת על ילדות מעניינת בתוך מה שכיום הוא השוק המפורסם של מחנה יהודה.

"גדלנו על ערכי היהדות ואני זוכרת משפטים שהיו עוגן בבית, ממש ייהרג ובל יעבור – לא להלבין פני חברים, לא להיות גאוותן ולא לנקר עיניים. לא לנפנף בבגד חדש כי יש ילדים שאין להם. אלה דברים שנטמעים בילדות ומתבטאים ביצירה".

לדבריה, זה לא היה רק בבית שלה, אלא כל האווירה בשכונה המסורתית הייתה כזאת.

לאחר השרות הצבאי החלה ללמוד קולנוע בתל אביב, שם הכירה את בן זוגה, להם 3 ילדים והם מתגוררים בתל אביב. בתחילת דרכה עבדה בטלוויזיה החינוכית, ממנה עברה לנהל את יחידת הסרטים של לשכת הפרסום הממשלתית ולאחר עשור בתפקיד החליטה להפוך לעצמאית.

היא עבדה בערוץ הילדים, הפיקה וביימה פרסומות וקלטות ילדים. ניהלה תוכניות בערוץ "הידברות" כשהיא שמה דגש על העברת מסרים ערכיים לילדים, בין היתר יצרה וביימה סדרת ילדים על אמרות חז"ל.

בשנת 2008 – יצא לאור ספר הילדים "לשים את הכעס בקופסה" שהיה הראשון בסדרת ספרי הילדים בנושא רגשות. הספר יצא לאור כבר במהדורה שישית, והסדרה כולה זוכה להצלחה גדולה. בגנים ובבתי ספר משמשים הספרים בסיס לפעילות בנושא התמודדות עם רגשות.

מה היה המניע לכתיבת הספר" ברית החסינות"?

 

"ערב אחד צפיתי בכתבה נוספת על התוצאות ההרסניות של תופעות האלימות, החרם והשיימינג בקרב ילדים. הכתבה המטלטלת הזאת הייתה על ילד שהתאבד כתוצאה מחרם. הרגשתי שקיבלתי אגרוף בבטן. ההבנה שהילד הזה חי בסבל, בבדידות נוראית והיה חסר אונים עד כדי ייאוש שגרמו לו להתאבד, לא הניחה לי. איך יכול להיות שילדים חווים חרם לאורך שנים, ולא מצליחים לטפל בזה? הרגשתי שאני חייבת לעשות משהו! ואז התבשל בי הרעיון לכתוב ספר".

 

"התחלתי לחקור ולקרוא על הנושאים האלה. ראיינתי ילדים ובני נוער, הורים ואנשי חינוך כדי להבין מה עובר על הילדים, איך מתפתחות התופעות האלה, להכיר את התנהלות מערכת החינוך, המשטרה, ההורים, הילדים וכדי לענות על השאלות העיקריות שהעסיקו אותי – איך?! איך מוצאים את הכוח הנפשי להתמודד? איך לא לשקוע לתוך ייאוש? איזה פתרונות יש? אם בכלל".

 

תיקי וידס שמה את הדגש בספריה על שילוב פתרונות מעשיים. לדעתה לא מספיק שאומרים לילדים מה נכון וחשוב, אלא חשוב גם ה"איך", איך להגיע לזה

 

"יש הרבה ספרי ילדים ערכיים שעוסקים ב"מה": מהי חברות טובה, צריך לנהוג בשוויון, לא להעליב, אבל איך? איך לפעול? מהן האפשרויות? בספרים הקודמים שלי הובלתי את הילדים לשאול שאלות ולמצוא פתרונות לבעיות, כמו למשל התמודדות עם כעסים, עם פחד, עם עלבון, לא להעליב ולא להיעלב. עודדתי חשיבה עצמאית כי הפתרונות שהילדים מוצאים הם הכי מתאימים להם. אני מאמינה שפתרון טוב ויעיל מגיע ממי שיש לו את הבעיה. כדי שילדים יוכלו לצאת מהבעיה בעצמם, חשוב לתת להם את הכלים".

"גם הפעם חשבתי שלא מספיק לספר לקוראים הצעירים סיפור על חרם, אלא  סיפור שנוגע להם ולסביבה כולה כדי לגרום להם לקום ולעשות מעשה. אין מצב שעומדים בצד ונכנעים לחרם. העלילה מובילה את הילדים מאדישות למעורבות ומחוסר אונים לאומץ ולאמונה ביכולת שלהם לקבל אחריות ולפעול".

"רציתי להניע את הילדים לפעולה, אני מאמינה מאוד ביכולות הילדים, הם חכמים, מקוריים ויצירתיים. כשפותחים בפניהם אפשרויות ונותנים להם כלים, הם יודעים למנף אותם ולהצליח. ילדים יכולים להוביל לשינוי".

זה משהו שאת או מי מילדייך חוויתם באופן אישי?

"בזמני קראו לזה 'צ'ילבה'", תיקי מחייכת, "אבל מעולם לא הסכמתי שיגידו לי עם מי לדבר ועם מי לא. לדעתי חשוב לתת כלים לניהול משברים לא רק לילד הפגוע, אלא לכל סביבת הילדים. יש כאלה שיוזמים את השיימינג והאלימות, כאלה שנגררים וכאלה שלא מתערבים. גיבור הספר הוא לא זה שמחרימים, אלא החרם הוא על חברה שחשובה לו, דבר שמעמיד אותו בפני דילמה קשה. מצד אחד הוא לא רוצה להצטרף לחרם הזה. מצד שני אם לא יצטרף, יחרימו אותו. הוא לא מסוגל לעמוד מול כולם ולהגיד לא. ישנם המשתתפים הפעילים וישנו הרוב הדומם שעומד מהצד או נגרר, ובכך למעשה משתף פעולה עם המעשה האלים – את הרוב הדומם הזה רציתי להניע. בספר קורה דבר מופלא. שרשרת האירועים הדרמטית שמתרחשת בבית הספר גורמת לשינוי, לחרטה ולאחדות. נוצרת ברית חסינות שנותנת חוסן ובטחון למשתתפים".

 

החרם ותעלומת המכונית החשודה

"ברית החסינות – החרם ותעלומת המכונית החשודה" הוא ספר הרפתקאות חשוב ומרתק לבני נוער. זהו סיפור על קבוצת ילדים אמיצים ונבונים שנאלצים להתמודד מול חרם, שיימינג ואלימות ומחליטים שזהו – יותר לא שותקים. אליק, גיבור העלילה, הוא ילד מקובל בכיתה שלא נוהג להתערב באירועים אלימים כשהוא נתקל בהם. כשיש חרם הוא נגרר כמו כולם ומצטרף לחרם בעל כורחו. הפעם החרם היה על קרני – חברה קרובה שלו, והוא חייב למצוא פתרון. הוא מגייס חברים נוספים ויחד הם נרתמים למצוא פתרונות ולהתמודד עם המשברים החברתיים. באחד הימים מופיעה מכונית מסתורית ליד בית הספר שעוקבת אחרי הילדים. הם מנסים לפתור את תעלומת המכונית ומסייעים לתפיסת כנופית סחטנים.

הספר מתאים לגילאי 9 עד 13. את הספר מלווים איוריו של צבי פדלמן, והוא יצא לאור בהוצאת "וידס הפקות" ו"אוריון הוצאת ספרים".

מה המיוחד בספר הזה "החרם ותעלומת המכונית החשודה"?

"הספר קיבל תו תוכן של מכון אדלר שמעניק את התו לאחר בדיקה לספרים בעלי ערך חינוכי. כפי שציינתי, הדמויות בספר הציעו פתרונות שונים, שאת כולם אפשר ליישם. בין השאר הם החליטו לארגן קמפיין בנושא החרם, השיימינג והאלימות. הילדים הכינו שלטים "לא לחרם ולא לאלימות" ובשיתוף עם ההורים הצטלמו והעלו קמפיין לרשת".

כדי להוציא את הקמפיין מהספר החוצה לעולם המציאותי, צילמה תיקי ילדים שעומדים עם שלטים של הקמפיין, ממש כמו בספר. בהמשך, בעקבות הספר היו קוראים צעירים, שהצטלמו עם שלטים דומים ושלחו אליה.

"אני מקווה שהמודעות תעלה כדי שהתופעות הרעות האלה, לא יקרו יותר".

תיקי גם בנתה שאלון שיכול להיות בסיס למערך שיעור. שאלות שבאמצעותן אפשר לפתח דיון בנושא. השאלות שמופנות אל הילדים בוחנות את היכולת של הילדים לפתח מודעות לנושא ולהשתמש ביכולות שלהם לפתור משברים, ובעיקר להוביל את הילדים למקום שבו הם אלה שעוזרים, הם אלה שיכולים למצוא פתרונות. הספר מסתיים באמנה. אמנת החסינות.

"הם לא אמורים לחתום עליה, אבל אני כן מקווה שיגיעו להתחייבות פנימית בלב, בינם לבין עצמם, לא לקחת חלק בחרם, שיימינג או כל סוג של אלימות".

התחלת לכתוב ספר נוסף?

"כן. אני כותבת ספר נוסף בסדרת הרגשות, והפעם הנושא הוא: התמודדות עם כישלון. בין כל התגובות שאני מקבלת על ספרי החדש, חוזרת השאלה האם יצא עוד ספר בסדרה, התשובה היא כן. התחלתי לכתוב ספר המשך לסדרת ברית החסינות. גיבורי הספר נקלעים להרפתקה נוספת, ולמרות שזה לא פשוט להם, הם נרתמים לעזור".

שתפו את הפוסט

השארת תגובה

מגזין מדור לדור - גיליון החודש
מגזין מדור לדור 127
המלצות החודש
לרכישה
לרכישה
לרכישה
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
צור קשר
advizy.me יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

משחקי חשיבה במבצע - מודעה
הפייסבוק שלנו
האוכל כמשחק
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן