פסק דין נדיר: בית המשפט פסל שתי צוואות שנחתמו בנוכחות נוטריון

עוד אבי גפן

פסק דין נדיר התקבל לאחרונה בבית המשפט לענייני משפחה בירושלים: שתי צוואות שנחתמו בנוכחות נוטריון – נפסלו.

המנוח הלך לעולמו לפני כשלוש שנים, והותיר אחריו אלמנה, שלושה ילדים מנישואיו הראשונים, נדל"ן ורכוש רב בשווי מיליונים – וכן, שלוש צוואות

עו"ד אבי גפן, המייצג את הבן, דרש מבית המשפט לבטל את שתי הצוואות האחרונות ולקיים את הצוואה הראשונה, המיטיבה עם הבן.

"לא זכור לי מקרה בו פסל בית משפט צוואה שנחתמה בנוכחות נוטריון" אומר עו"ד גפן. לדבריו, בית המשפט השתכנע כי שתי הצוואות האחרונות לא נעשו על ידי המנוח עצמו, אלא ככל הנראה תחת השפעה בלתי הוגנת של בתו ואלמנתו, וכשהשתיים לקחו, כביכול, חלק בעריכת הצוואות, וזאת בניגוד לחוק.

בבקשה לפסילת הצוואות אותה הגיש עו"ד אבי גפן נטען כי הצוואה הראשונה של המנוח מיטיבה עם אלמנתו ובנו, אך הצוואה השנייה מיטיבה עם שלושת ילדיו והשלישית עם אלמנתו ושלושת ילדיו.

הצוואה הראשונה נחתמה בפני עדים כעשר שנים לפני מות המנוח, ואילו שתי הצוואות האחרונות נחתמו בתוך שבוע, כמה חודשים לפני מותו, בפני אותו נוטריון.

עו"ד אבי גפן, המייצג את הבן, דרש מבית המשפט לענייני משפחה לבטל את שתי הצוואות האחרונות ולקיים את הצוואה הראשונה. עו"ד גפן נסמך על הסעיפים בחוק הירושה, לפיהם צוואה המזכה את מי שלקח חלק בעריכתה, או צוואה שנעשית מתוך השפעה בלתי הוגנת, תחבולה או תרמית בטלה.

בבקשה לפסילת הצוואות נטען כי כמה חודשים לפני מות המנוח, שוחחה עמו בתו על הצוואה הראשונה, שמנשלת אותה מכל נכסיו, והביעה את רצונה כי ישנה אותה. בעקבות השיחה זו, כך על פי התביעה, נסעו האב ובתו לנוטריון, ואצלו שינה המנוח את הצוואה, כאשר כל ההליך נעשה בנוכחות הבת.

שכנה של המנוח העידה בבית המשפט, כי הוא סיפר לה טרם השינוי כי "אינו עומד עוד בלחצים של בתו לשנות את הצוואה".

לדברי עו"ד גפן, לאחר השינוי, הציג המנוח את הצוואה בפני אשתו, שזעמה על הפגיעה בה ודרשה לערוך שינוי נוסף. בהתנגדות לצוואה השלישית, טוען עו"ד גפן, כי כשבוע לאחר מכן, נסעו המנוח ואשתו לאותו נוטריון ושינו שוב את הצוואה – הפעם בנוכחות האישה.

כבוד השופטת אורית בן דור ליבל ציינה כי הנוטריון לא פעל כשורה כשלא טרח להיפגש עם המנוח בארבע עיניים, לאחר שראה את המעורבות של בתו ושל אשתו בכתיבת הצוואות.

"האלמנה והבת הכחישו את הטענות להשפעה בלתי הוגנת"

האלמנה דחתה את הטענה לפיה השפיעה באופן בלתי הוגן על בעלה, וטענה כי כל ההחלטות של המנוח נעשו על פי רצונו ובדעה צלולה. גם לפי עדויות נוספות, המנוח היה עצמאי וצלול לחלוטין ולא סבל ממחלה שהייתה יכולה להשפיע על כך.

כבוד השופטת בן דור ליבל קבעה כי אמנם אין פסול בשיחות שנערכו בין המנוח לבתו ולאשתו לפני שינויי הצוואות, גם אם בעקבות השיחות הללו השתכנע המנוח. אלא שכבוד השופטת הוסיפה כי נעשו דברים מעבר לכך הבת והאלמנה לקחו חלק בעריכת הצוואות והשפיעו באופן לא הוגן על המנוח.

כתוצאה מהפסיקה הנדירה – בוטלו שתי הצוואות האחרונות של המנוח, שנערכו כאמור על ידי נוטריון – וכב' השופטת בן דור ליבל קבעה כי הצוואה הראשונה היא התקפה, ובכך צידדה בגרסתו של הבן אשר יוצג על ידי עו"ד אבי גפן בהליך.

עו"ד אבי גפן www.avigeffen.com מתמחה בדיני משפחה, קביעת משמורת, מזונות, חלוקת רכוש, ניהול עזבונות, ירושות ועוד. משרדו של עו"ד אבי גפן במגדל ב.ס.ר 3 בקומה 17

שתפו את הפוסט

השארת תגובה

מגזין מדור לדור - גיליון החודש
מגזין מדור לדור 127
המלצות החודש
לרכישה
לרכישה
לרכישה
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
צור קשר
advizy.me יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

משחקי חשיבה במבצע - מודעה
הפייסבוק שלנו
האוכל כמשחק
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן