פסח במוזיאון אגם

יעקב אגם - הגדה של פסח

תערוכה חדשה לכבוד פסח ומגוון פעילויות לקהל הרחב – סיורים מודרכים, סדנאות יצירה לילדים

 

תערוכה חדשה
והגדת ברוך מתחילה
הגדת הפסח המצוירת מאת האמן יעקב אגם
 אוצרת: רותי מקבי – מאוסף אבנר קשת

פתיחה לקהל הרחב: 25.3.21
לא נקבע עדיין מועד נעילה

 

ההגדה המצוירת הייחודית של יעקב אגם, הודפסה בטכניקת הדפס משי, ויצאה לאור בצרפת בשנת 1985.

אגם נותן לטקסטים המקודשים, ביטוי עז וחדשני שמדבר אל ליבו ונפשו של המתבונן וקורא בכל גיל, מילדות ועד זקנה. שימוש מופלא בעושר צבעוני חובר לציוריות הכוללת ולתצורת האותיות הייחודיות אשר מתכנסות יחד להבעה אמנותית יוצאת דופן בעקבות סיפור יציאת מצריים.

"עבדים היינו לפרעה במצריים" – חזות המילים והדימויים פורצים באחת כבר מהעמוד הראשון. הדהוד צבעים ועיצוב אותיות מפתיע מציפים את המתבונן כמו בפגישה ראשונה, למרות היכרותו ארוכת השנים עם הטקסט העתיק אשר נקרא מדי שנה בשנה בהסבנו לשולחן ליל הסדר המשפחתי.

האמן יעקב אגם: "סיפור יציאת מצריים נטווה בהגדה של פסח בעזרת תפילות ומדרשים. זהו הסיפור המכונן של היווצרות העם היהודי, אירוע שמבטא יותר מכל אירוע היסטורי אחר, את מהותו הבסיסית: יציאה מעבדות לחירות.  רעיון החרות, החופש, ההיחלצות מעבדות פיזית ורוחנית מהווה את בסיס קיומנו התרבותי, את סוד ויסוד המשימה היהודית המוזכרים כמעט בכל תפילה, בכל ברכה". –

מרכיב ראשון ובולט בהגדה, הוא הכתביעקב אגם יצר אות חדשה עבור ההגדה של פסח, אות המורכבת מקו ומנקודה, קליגרפיה ייחודית אשר לה שני מקורות השראה:  עולם המוזיקה, ועולם הקבלה.

הציורים ובחירת הצבעים העזים, בהם כל צבעי הקשת, מבטאים באופן עוצמתי את פרקי ההגדה – כל ציור, בכל עמוד, מבטא ומדגיש היבט אחד החשוב לאמן מבחינה ערכית, אותו היה רוצה להעלות על נס ולהנחילו לדורות הבאים בבחינת "והגדת לבנך".

אגם בוחר להשתמש בכל צבעי הקשת לצורך הבעת גווני הרגש האנושי , אשר קשורים למדרשי ההגדה ותפילותיה: משמחה ועד עצב, מתקווה ואושר עד מצוקה ותחינה, מאמונה ותפילה ועד חשש וסבל – כל הנוגע לתהליך נפשי ופיזי, קשה ומורכב, של יציאה מעבדות לחירות. קשתות מרהיבות מבטאות את תחושת האופוריה ב"והיא שעמדה", תעלות נשמתו של המתפלל ב"נשמת כל חי", או קול זעקה העולה מצבעי "שפוך חמתך".

חוויית החופש, המודעות התבונית לרעיון החופש והמאבק לקיומו ולשמירתו, הם הם אשר מהווים את עיקרה הרעיוני והטקסטואלי של הגדת פסח, והם שהנביטו, להרגשתו של אגם, את דחף היצירה בזכותו ברא אותה בראיה אמנותית חדשה. למען העברת המסר החשוב לדורות הבאים כפי שהורה לנו, בבהירות תכליתית, הכתוב עצמו בשאלות פתיחה אשר מכוונות לספר, להסביר ולהטמיע את המיתוס העתיק עד סוף הדורות.

במוזיאון אגם בראשון לציון, מוצגות עשרות יצירות מרהיבות של האמן יעקב אגם, עבודות אמנות קינטיות ופיסול בתנועה. המוזיאון מזמן למבקרים חוויה רב חושית בסביבה עטופה בשלל צבעים, גירויים ותנועה. האמנות של יעקב אגם מרתקת צופים מכל הגילים ובמיוחד ילדים שחוקרים ומגלים את העולם בכל החושים. הצופים מוקפים בסימפוניה ויזואלית מהפנטת, כל צעד וכל מבט חושפים מוטיבים חדשים ומשתנים בחלל ויוצרים סביבה מעוררת השראה.

 

מוזיאון אגם, רחוב מיש"ר 1, ראשון לציון

כל הפעילויות במוזיאון אגם, מתקיימות ע"פ תקנות התו הסגול כרטיסים בהרשמה מראש – באתר : yama.co.il

שעות פתיחה מיוחדות – יום הבחירות , פסח וחול המועד

25-20.3 – 16:00-10:00
 1.4-29.3 – 16:00-10:00
4.4 – 10:00-16:00
שעות פתיחה בימי חול:
 שני, שלישי, רביעי, חמישי, שבת: 10:00-16:00 / שישי: 10:00-14:00

מחירים מיוחדים בעידן הקורונה
מבוגר: 25 ₪/ ילד: 25 ₪ / סדנת יצירה: 25 ₪  /ילדים עד גיל 5, חיילים –  ללא תשלום

 

לפרטים נוספים: הדס שפירא   050-8862743  , [email protected]

שתפו את הפוסט

השארת תגובה

מגזין מדור לדור - גיליון החודש
מגזין מדור לדור 126
המלצות החודש
לרכישה
לרכישה
לרכישה
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
מודעת פרסום של שי מזרחי - מלחמות ה- AI
צור קשר
advizy.me יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

הפייסבוק שלנו
האוכל כמשחק
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן