מודעות עצמית

ירון-זיו-מודעות-עצמית

מודעות עצמית היא אולי אחת המיומנויות החשובות ביותר אשר האדם האנושי יכול לרכוש לעצמו כי בלעדיה לא יכול להתרחש תהליך שינוי אמיתי בהתנהגות במחשבות וברגשות.

מיומנות אמרתי ולא בכדי שכן מודעות עצמית איננה תכונה איתה אנו נולדים, אלא זוהי מיומנות נרכשת במהלך שנות חייב של האדם – או לא!

ישנן הפרעות אישיות בולטות אשר היכולת למודעות היא קטנה ביותר עד בלתי אפשרית בכלל כגון הפרעת אישיות גבולית או נרקיסיסטית קשה, הפרעת אישיות סכיזואידית ועוד.

מהי בעצם מודעות?

מודעות הינה היכולת הפוטנציאלית של האדם ליצור לעצמו מעין מראה פנימית המשקפת לו על עצמו מיהו, נותנת לו מידע על מחשבותיו, רגשותיו והתנהגותו ברגע נתון.

מידע זה מאפשר לאדם באופן פוטנציאלי לקבל החלטות מושכלות לגבי שינוי אפשרי.

כאשר אני אומר/ת אני מודע/ת ל… אני בעצם אומר/ת אני שם לב ש… אני מבחין שכך וכך קורה

ברצוני להדגיש במאמר זה שאין פעולה מובנת מאליו כלל וכלל, בוודאי יצא לכם לפגוש אנשים שאתם שמים לב להתנהגות שלהם אשר אינה מועילה להם ואולי אף מזיקה וכשאתם מפנים את תשומת ליבם להתנהגות זו, הם מסתכלים עליכם בתמהון רב, כאילו אמרו על מה אתה מדבר? אין לי מושג על מה מדובר, הם אינם חשופים למראה הפנימית הזו אשר דופקת בדלת כאילו אומרת תעצור! תשים לב! תהיה עירני! ההתנהגות הזו מזיקה לך מאד, תתקן, תשנה. הם בעצם נידונים לחזור על אותו דפוס התנהגות מזיק ובלתי מועיל פעם אחר פעם.

כיצד נוכל לסייע לאדם להרחיב את המודעות שלו? על ידי הכלי אשר נקרא משוב.

ככל שאדם יקבל משובים דומים מאנשים שונים כך יש סיכוי שמודעותו תתרחב גם אם הוא אינו יכול לשים לב לכך בהתחלה.

לכן שומה עלינו ללמוד כיצד לתת משוב בצורה מכבדת, מעצימה ויחד עם זאת ישירה ואותנטית.

כמאמר בביטוי האומר: אם אדם אחד אומר לך שאתה שיכור אולי הוא עוור וגם חיגר, אולם אם עשרה אנשים שונים אומרים לך שאתה שיכור כדי שתסגור את פיך, תאמר תודה ותלך פשוט לישון.

מודעות עצמית היא אינה תנאי מסיק לשינוי, אולם היא התנאי ההכרחי אשר בלעדיה לא יוכל להתחיל אף תהליך של שינוי יזום. נזכור זאת ונפנים.

 

 

שתפו את הפוסט

השארת תגובה

מגזין מדור לדור - גיליון החודש
מגזין מדור לדור 127
המלצות החודש
לרכישה
לרכישה
לרכישה
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
צור קשר
advizy.me יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

משחקי חשיבה במבצע - מודעה
הפייסבוק שלנו
האוכל כמשחק
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן