מודעות היא תנאי הכרחי לשינוי

אדם מודט ואיש עומד

"מודעות היא תנאי הכרחי לשינוי אך היא אינה תנאי מספיק לשינוי" משפט שעליו אני חוזר פעמים רבות בפני מטופלי. והמשפט השני נגזר כמובן מהראשון האומר "בלי מודעות לא קיימת האפשרות ליצור שינוי יזום בכלל"

אז בואו ננסה לברר מהי מודעות עצמית ומדוע היא הכרחית עבורנו כיצורים אנושיים מתפתחים.

"מודעות הינה הבשלות והנכונות של האדם להשקיע זמן ואנרגיה כדי להתבונן על המשתמע מהתנהגותו מחשבותיו ורגשותיו ביחס לעצמו וביחס לאחר"

נדמה כאילו יוצא מאיתנו חלק במבנה האישיותי שלנו אשר מתבונן עלינו מהצד וכל הזמן משדר לנו מראה על המשמעות של התנהגותנו מחשבותינו ורגשותינו ברגע נתון.

כאשר נוצר החלק הזה אשר מתבונן עלינו מהצד כמו מעין עיתונאי אשר שולח ללא הרף משובים לגבי התנהגות רגש ומחשבה יש לנו את היכולת הפוטנציאלית ליצור שינוי במידה ונחליט כי התנהלותנו העכשווית אינה מספקת אותנו וזקוקה לשינוי.

חז"ל לימדו אותנו כי "אין אדם יכול לראות נגעי עצמו" ו"אין החבוש אשר יכול להתיר עצמו מבית האסורים"

משפטים אלו ממחישים עד כמה המודעות העצמית שלנו מוגבלת היא ואנו זקוקים למשובים מהסביבה כדי ללמוד על עצמנו באותם מקומות שאיננו מודעים לאחד משלשת הפרמטרים: מחשבה, רגש והתנהגות או לשלשתם גם יחד

מכאן נוכל לומר שקיימות שלש דרגות למודעות עצמית הראשונה נקראת דרגת מודעות 0 דהיינו לא קיימת מודעות

ולפי הגדרתי הראשונה: לא קיימת הבשלות והנכונות להשקיע זמן ואנרגיה להתבוננות עצמית.

אדם המתנהל מתוך דרגת המודעות העצמית הזו נגזר עליו ללמוד על עצמו אך ורק לפי המנגנון אשר קיים בבעלי חיים: גירוי-תגובה, אין לו את האפשרות לנבא ולחזות מראש תוצאות התנהגותיות אלא רק על פי ניסוי וטעיה.

לעומת זאת בדרגת המודעות השניה – דרגת מודעות 1 האדם כבר בשל ומוכן להשקיע זמן ואנרגיה להתבונן על דרך התנהלותו ומודעות זו מאפשרת לו לקבל החלטות מושכלות יותר, הוא יכול לנבא תוצאות אפשריות ועל פי הניבוי לקבל החלטה כגון להימנע לעשות פעולה מסוימת אשר תוצאותיה עלולות להיות מזיקות.

לדוגמא בחירה מוטעית של בני זוג שאינם מתאימים – אם איני מודע מהן הסיבות האמיתית שאני ממשיך לבחור בני זוג שאינם מתאימים, אני נידון לחזור על הפעולה הזאת שוב ושוב.

רק המודעות העצמית עשויה לסייע לי ליצור בחירות אחרות מודעות יותר מה מתאים לי באמת. ובוודאי להימנע מלחזור על בחירות שאינן נכונות עבורי.

דרגת המודעות מס 3 היא דרגה מורכבת יותר בה אני מנסה להשקיע זמן ואנרגיה להתבוננות עצמית מדוע למרות שאני מודע מה נכון ומה לא נכון עבורי אני עדיין בוחר בחירות לא מותאמות.

זוהי דרגת מודעות מורכבת יותר הצוללת לתוך הלא מודע בחיינו וזה כבר נושא לכתבה אחרת.

שתפו את הפוסט

השארת תגובה

מגזין מדור לדור - גיליון החודש
מגזין מדור לדור 131
המלצות החודש
לרכישה
לרכישה
לרכישה
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
צור קשר
advizy.me יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

משחקי חשיבה במבצע - מודעה
הפייסבוק שלנו
האוכל כמשחק
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן