למידה דרך המשחק תוך הנאה מלאה

למידה-יהודית-לוטואק

במסגרת העבודה שלי בשנים האחרונות לא פעם אני נתקלת בהורים שמאוד גאים בהשגים של ילדיהם. בעיני חשוב פחות מה הילד למד או מה ההשגים שלו. בעיני אם הילד למד בלי הנאה אז פשוט זו ריקנות. למידה אפקטיבית צריכה להיות מלווה בהתלהבות וכמובן סקרנות. אז הנה כמה עצות שדרכן תוכלו ללמוד דרך המשחק עם המון הנאה:
• עצה ראשונה:לשחק בלי נסיון למידה
כשאתם משחקים עם ילדכם תנסו לרגע לשכוח מה הוא ילמד ומה יהיו ההשגים שלו ובכך תורידו ממנו את הלחץ. אם תצליחו לעשות זאת פשוט תהנו מהמשחק כשאין מטרה מוגדרת, תהנו מזמן האיכות וכמובן תוך כדי הנאה הילד ילמד וישיג את מבוקשו בלי לחץ ובהנאה מלאה. למעשה כך הילד לומד תוך כדי התנסות אבל גם עם המון כייף והכי חשוב – הוא יתמיד לנסות עד שהוא יצליח פשוט כי "בא לו".
הנה כמה דוגמאות להצלחות גדולות שלמעשה הם תהליך למידה: להניח את הקלפים או החיילים על לוח בצורה מדוייקת (פיתוח קשר עין יד, המוטוריקה העדינה ), לשלוט ברגשותיו גם כשהוא מפסיד, להמתין לתורו ולכבד את חוקי המשחק. למעשה אין צורך שנכריח את הילד ללמוד כדי שהוא ילמד, הוא יעשה זאת בצורה טבעית תוך הנאה גדולה. אני מתעקשת שוב – תשכחו את המילה "למידה"כשאתם משחקים.
• עצה שניה:הקשבה לילדכם
עבור הילד אין הבדל בין עבודה ומשחק. עבורו משחק זה עבודה ואם לא נלמד אותו אחרת, לעבודה עבורו אין קונוטציה שלילית.
ראשית חשוב לבחור משחק שילדכם ישמח לשחק בו שוב ושוב. אפשר לשחק בכל משחק בצורה שונה. לדוגמא: בעזרת קוביות צבעוניות אפשר ללמוד צבעים וגם מספרים. בעזרת ערכת ירקות ופירות מפלסטיק אפשר ללמוד פעולות חשבון כשנשחק מוכר – קונה. בעזרת משחק כדור נלמד ונחזק אצל ילדנו מיומנויות של קאורדינציה, מוטוריקה, מהירות תגובה והתמצאות במרחב.
אבל כל שינוי במשחק חייב להיות תוך הקשבה לצרכים של ילדכם כדי שכל משחק יהפוך לכלי למידה תוך שמירה על הנאה וכייף. צריך גם לדעת מתי להפסיק לשחק כאשר הוא מבקש, לעודד אותו כאשר הוא ממציא משחק חדש או לעבור למשחק אחר שיגרום לו להנאה חדשה.
• עצה שלישית: אל תכריחו את ילדכם לשחק.
בהגדרתו משחק=הנאה וכייף. אם לילד לא בא לשחק זה זכותו ויש לכבד אותו. ישנם ילדים שאוהבים לשחק עם בובות, בלגו או בהרכבות אחרות. אחרים יאהבו לשחק במשחקי קופסא, אחרים במשחקי כדור. ילד שלא אוהב לשחק פשוט זה לא קיים. אם כרגע הוא לא רוצה לשחק יש כנראה סיבה: אולי הוא עייף, הוא מעדיף להיות לבד, רוצה את השקט שלו, או שפשוט המשחק שהצענו לא לרוחו ואין בו הנאה.
חשוב שהילד יהיה שותף בבחירה של המשחק. גם כשאתם קונים משחק תשתפו אותו ואם בכל זאת אתם רוצים משחק מסויים תגידו לו שקניתם אותו עבורכם ושתשמחו שישחק יחד איתכם.
• עצה רביעית:מבחר מגוון שלמשחקים
ככל שמבחר המשחקים יהיה גדול ומגוון תצרו שעות של הנאה, צחוקים, של זמן איכות יחד. תוך כדי משחק תלמדו להכיר את ילדכם, את היכולות שלו, את ההעדפות שלו וכמובן את התגובות שלו.
מבחר משחקים לא אומר הוצאה כספית גדולה:
• כיום קיימות ספריות משחקים שבו ניתן להשאיל משחקים.
• אפשר גם להעלים משחקים לתקופה ולהוציא אותם אחרי זמן מה.
• אפשר להחליף משחקים בין חברים.
• אפשר להשתמש בחפצים שנמצאים בבית ולהפוך אותם למשחק כך גם שאנו יוצאים החוצה.
• אפשר לשחק בעזרת גופנו, בעזרת מילים. בהמון משחקים אין בהם צורך בחפצים לדוגמא: ניחוש מילים על ידי פנטומימה, משחק של ארץ עיר ועוד….

• עצה חמישית:לפעמים תשכחו שאתם המבוגרים

לפעמים בואו ונשכח שאנו המבוגרים ובזמן המשחק תתנהגו כשווה לילדכם גם בשטוניקיות, אל תתבישו להתגלגל על הרצפה ולצחוק ואז גם תגלו מימד אחר במשחק.
לסיכום:ככל שתהנו יותר, תלמדו יותר.
אני מקווה שהעצות האלה תעזורנה לכם ומובן שאני כאן לכל שאלה.
אני מאחלת לכם המון שעות של משחק מלווים בהמון צחוקים, זיכרונות והנאה וכך הלמידה תהיה התוצאה ולא המטרה.

שתפו את הפוסט

השארת תגובה

מגזין מדור לדור - גיליון החודש
מגזין מדור לדור 127
המלצות החודש
לרכישה
לרכישה
לרכישה
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
צור קשר
advizy.me יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

משחקי חשיבה במבצע - מודעה
הפייסבוק שלנו
האוכל כמשחק
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן