השפעת הפעילות הגופנית על המחזור החודשי

מאת: גלית פרי – סמנכ"לית ומנהלת מחלקת הדרכה בסטודיו C
בתקופה המחזור נשים רבות מוצאות את עצמן אוכלות יותר מהרגיל, מה שעלול להוביל לעלייה במשקל לאחר סיום המחזור. ננסה להבין ובעיקר להמליץ כיצד להתמודד עם הבעיה.

במהלך הימים שלפני המחזור ובמהלכו עובר גוף האישה שינויים הורמונליים ופיזיולוגיים שעלולים לגרום לשינויים במצב הרוח ,אי שקט, עצבנות, כאבי בטן, נפיחות, חוסר ריכוז, עלייה בתיאבון וצורך בלתי נשלט בפחמימות ובמתוקים.
השינויים במצב הרוח ובתחושה הכללית נובעים על פי רוב מירידה ברמות הסרטונין –אותו הורמון שמשרה תחושה טובה ומרגיעה במוח.
 נשים רבות גם מרגישות נפיחות באזור הבטן וזאת בגלל צבירת הנוזלים לפני הופעת המחזור מה שמשפיע גם על עלייה של קילו שתיים במשקל.
 
השפעות המחזור על כל אישה מגוונות מאד. ישנן נשים שכמעט ולא סובלות ממנו ואילו אחרות סובלות ממקרים קיצוניים של כאב. אצל כל אישה התבנית של המחזור החודשי היא שונה, הסימפטומים משתנים מאחת לאחת בצורה משמעותית ולכן גם ישפיעו על הפעילות הגופנית שלהן אחרת.

פעילות הגופנית- למה זה חשוב?
פעילות גופנית בימי המחזור החודשי מאד אינדיבידואלית. ישנן נשים שפעילות גופנית גורמת להן להרגשה טובה, ויש שמעדיפות לנוח כמה שיותר, אך חשוב לדעת שאם את מתעמלת באופן קבוע, חשוב להקפיד על שגרה גם בזמן המחזור ואין שום סיבה לשנות את שגרת האימונים.
פעילות גופנית עשויה לאפשר לאישה להתמודד עם השינויים הפיזיולוגיים ביתר קלות.
פעילות גופנית באופן כללי ואירובי במיוחד, עוזרת לנשים להתמודד עם השינויים הפיזיולוגיים בזמן המחזור ביתר קלות כיוון שהפעילות הגופנית משפיעה על מצב הרוח.
נמצא כי פעילות גופנית אירובית , מפחיתה צרכים שנשלטים על-ידי השינויים ההורמונליים כמו הרצון לאכול ובעיקר הרצון למתוקים.
אם ישנם כאבים, הפעילות הגופנית לא מגבירה אותם, אלא להפך. ייתכן שבשל הפרשת אנדורפינים (חומרים טבעיים בעלי אפקט משכך כאבים), חומרת הכאב דווקא תפחת.
פעילויות אירוביות כמו: הליכה ,ריצה, אופניים תורמות לעלייה באדרנלין ולשחרור חומרים משככי כאב אשר מעלים את מצב הרוח ומפחיתים את תחושת הכאב .

משחרר כאבי מחזור
בעבר היו שחשבו שלא כדאי לעסוק בפעילות גופנית בזמן מחזור בגלל פגיעה ביכולת הביצוע הספורטיבית, אך אין לכך הוכחות מדעיות. ישנן אפילו עדויות של ספורטאיות שקבעו שיאים אישיים ואף עולמיים בזמן המחזור.
אם את לא בכושר, הליכה קלה בזמן המחזור תקל על הכאבים. ההליכה משחררת את הגב, ממריצה את הדם באזור האגן ותורמת לשיפור ההרגשה הכללית.

לסיכום, פעילות גופנית ובעיקר פעילות אירובית יכולה לעזור במניעת כאבי מחזור. פעילות גופנית מגבירה את זרימת הדם לרחם, גורמת להפרשת אנדורפינים שהם חומרים שהגוף מפריש וידועים כמשככי כאבים טבעיים ומשפיעים לטובה על מצב הרוח.

שתפו את הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email
שיתוף ב print

השארת תגובה

גיליון החודש
שער מגזין 95
המלצות החודש
פרסומות
צור קשר
הפייסבוק שלנו
האוכל כמשחק
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן