המתכון לאורח חיים בריא ולאריכות חיים – רפואה מונעת

מאת: איילת נדיב, דיאטנית קלינית, C. BSמנהלת מקצועית אזורית במחלקת הדיאטה של סטודיו C

הרפואה מתמודדת עם מציאת דרכים להילחם במחלות קשות, לפשט ולהקל על ההחלמה מכל המחלות ומשקיעה הרבה משאבים ברפואה מונעת. כל המאמצים שהרפואה משקיעה אכן מעלים בצורה משמעותית את תוחלת החיים, אבל לא מספיק שנחייה יותר שנים אם החיים אינם איכותיים. כאן נכנס גורם משמעותי והוא כיצד משפרים את איכות החיים.

בימינו אנו, בעיקר בעולם המערבי, אורח החיים המודרני מערים מכשולים רבים לבריאות האדם: מזון מהיר מעובד ומזדמן, זיהום סביבתיים, קרינה מאנטנות וממכשיר חשמליים ולסולאריים, קרינת השמש ומזהמים סביבתיים שהעולם הדיגיטלי האלחוטי מפזר סביבנו. נוסיף לזה את אורח החיים התזזיתי, הצורך להיות פעיל וזמין 24 שעות ביממה, גורם למתח וללחצים נפשיים מתמשכים. בתוך לוח הזמנים הצפוף שבו אנו חיים הכול מתבצע באמצעות כלי תחבורה והגוף באופן טבעי הרבה פחות בתנועה והרבה פחות בפעילות גופנית. אם בעבר היה הבדל גדול בהפעלת הגוף בין האדם כילד לאותו אדם כמבוגר, היום הבעיה מתחילה כבר בגיל הילדות.

בעבר ילדים בילו בחצרות במגרשי משחקים ובפעילות גופנית חברתית וכאשר התבגרו הפעילות הגופנית פינתה את מקומה לישיבה במכונית ברכבת ועל הכיסא בעבודה.

היום ילדים כבר בגיל צעיר יושבים שעות מול המחשב או מול הטלוויזיה וגם כאשר הם פוגשים חברים הם יושבים מול מסך הטלפון הנייד ומשחקים משחקי מחשב ומתכתבים במקום לרוץ ולשחק משחקי כדור וכו'.

מחקרים מלמדים שכבר מגיל 9, ילדים אינם מבצעים את הפעילות הגופנית הרצויה לגילם, ועם השנים חלה הפחתה בשעות הפעילות הגופנית המומלצת כך שבסביבות גיל 15 מרבית הנוער אינו מבצע פעילות גופנית כלל.

חוכמת המניעה
בימינו מי שלא יוזם ומתכנן פעילות גופנית נמצא מיד במחסור תמידי בהפעלה של הגוף ומראש צובר נקודות חובה מצטברות, הפוגעות בבריאותו. מכשולים מסוג זה גורמים לגופינו לפתח אלרגיות, מחלות, הזדקנות מוקדמת ופגיעה בהיבטים פיזיים ונפשיים.

הדיונים אודות הרפואה המונעת החלו כבר במאה ה-12 לספירה. אז, אורח החיים המודרני עדיין לא הערים מכשולים. הרמב"ם הוגה דעות, גאון בתלמוד ורופא היה אבי הרפואה המונעת. הרמב"ם האמין כי הרפואה המונעת צריכה להתבסס בעיקר על סגנון חיים בריא ותזונה נכונה. לדבריו "מי שנוטים לחלות לעיתים רחוקות, אין להם סיבה שישנו ממנהגיהם, אולם מי שנוטים להיחלש ולחלות מומלץ לחקור את מקור הבעיה ולסלקה בד בבד עם שינוי הרגלי התזונה".

בחיבורו ה"נפש והגוף" טען הרמב"ם כי "רק טיפשים סוברים כי הם אינם זקוקים לרופא אלא בשעה שהם חולים". הדרכת הבריא שלא יחלה עומדת בדרגה הראשונה במעלה. הכלל הוא: "בריאות הבריא קודמת מרפואת החולה".

אורח חיים בריא = תזונה נכונה וספורט

הרפואה המונעת הינו ענף רפואי שמטרתו מניעת מחלות, קידום הבריאות והארכת תוחלת החיים. הרפואה המונעת עוסקת במניעת מחלות, גילוי המוקדם של המחלה, שלבי התהוותה של המחלה בהשוואה לרפואה הקונבנציונלית, המתמקדת בגילוי מוקדם ואבחון מחלות שכבר נוצרו.

מניעת המחלה בשלביה הראשונים היא הרבה יותר פשוטה מאשר ההתמודדות אתה לאחר שכבר פרצה.

מחקרים מראים כי ניתן למנוע כ-40% ממקרי הסרטן החדשים שמתגלים מדי שנה, באמצעות שמירה על אורח חיים בריא, תזונה נכונה  הכוללת שמירה על משקל תקין, וכן הקפדה על פעילות גופנית סדירה.

כיום, למרות הטכנולוגיה הרפואית, המאפשרת לנו לחיות חיים קלים ובריאים יותר, איננו קשובים לגופינו הזקוק לפעילות אינטנסיבית גם מחשבתית וגם גופנית. עלינו להבין שישנם גורמים פנימיים וגורמים חיצוניים, המשפיעים על התפקוד היציב והמאוזן של גופנו.

הרפואה המונעת מציעה מספר פעולות חשובות וקלות ליישום ביצירת תרופה לאורח חיים בריא: תזונה נכונה, פעילות גופנית, ניקוי הגוף מרעלים, אקולוגיה אישית וסביבתית, חיי מין בריאים, תיקון מידות מוסריות ובריאות הנפש.

תזונה נכונה  

תזונה נכונה הינה כלי חשוב ביותר לשמירה על אורח חיים בריא ולמניעת מחלות והיא מקנה התפתחות טובה ובריאה אצל תינוקות וילדים. תזונה נכונה הינה תזונה המכילה בראש ובראשונה את כל אבות המזון, תזונה העשירה בסיבים תזונתיים הנמצאים בפירות וירקות ועתירה בפחמימות מורכבות ובהימנעות מפחמימות ריקות. הפחתה במזונות עתירי שומן מסייעת בהורדת רמת הכולסטרול בדם ולהאטת טרשת עורקים ועוד. אכילה מסודרת לאורך היום, בכמויות נכונות עבור הגוף, שמאותתות בצורה תקינה על  תחושת השובע במידה הרצויה- חשובה גם כן. הימנעות מצבעי מאכל וממזון מתועש, עד כמה שניתן גם כן חשובים. הקפדה על שתייה בממוצע סביב 1.5 ליטר ליום.

לאכול מסודר

בימינו, אורח החיים המודרני הלחוץ והעמוס משבש את מערך התזונה והארוחות המסודרות והבריאות. בסדר יום עמוס שכזה ארוחת צהריים איננה נכללת בסדר היום והפתרון המהיר לארוחת צהריים הוא  לפנות למזללות ולמזון מהיר. על כן, חייבים ליצור מערך תזונתי מסודר הכולל תזונה בריאה ושמירה על ארוחות מסודרות, אשר יהוו חלק מסדר היום ולא יהיו "על הדרך".

חשוב לשמור לכל אורך החיים על משקל גוף יציב ותקין ולהימנע מהשמנה או הרזיה קיצונית. תזונה בלתי מאוזנת הבאה לידי ביטוי בצריכת קלוריות מוגברת הינה אחד הגורמים העיקריים לתופעת ההשמנה והשמנת יתר אשר ברוב המקרים מהווה מקור עיקרי להופעה של סימפטומים ומחלות.

המלצות גורפות מול התאמה אישית

ההמלצה הגורפת היא לצרוך לפחות 5 פירות וירקות ליום, מכל גווני הצבע ולהרבות ככל האפשר בצריכת מוצרי מזון "מלאים", כדוגמת אורז מלא, חיטה מלאה וכיו"ב.  חשוב לציין שהמלצות גורפות נכונות כ"כלל" שלא טופס ליוצאים מן הכלל. מחקרים חדשים מתמקדים היום בניסיון לבודד את היוצא מן הכלל של כל אחד מאתנו ונסות להתאים את הצרכים המתאימים ביותר לכל פרט ופרט. למשל לאנשים עם רגישות למזונות מסוימים או לאנשים עם בעיית סוכר, 5 פירות לא מומלצים. בעקבות החשיבה שכל אדם יש לו נטיות וצרכים שונים, מחלקת הדיאטה הנשית שקיימת בסטודיו C, שוקדת להתאים אישית לכל אישה את מה שמתאים לה ביותר תוך התחשבות במצב בריאותה, מצב רוחה ואורח חייה. עצם הכוונת המטופלת לבחירת תזונה בריאה תוך שילוב פעילות גופנית מתונה, מסייעת באופן ישיר לדחייה או אף למניעה של מחלות כרוניות. עיקר ההכוונה נעשית ע"י הדרכה לקריאה נכונה של תוויות מזון, בישול בריא ואפילו הדרכה איך לערוך את הקניות בצורה נכונה מבחינה תזונתית.

פעילות גופנית

כיום רוב האנשים חושבים שהריצה המתמדת אחרי החיים נותנת להם תחושה שהם עוסקים בפעילות גופנית מבוקרת  והדבר מוטעה מיסודו מאחר ושגופינו זקוק לפעילות גופנית מבוקרת על ידי אנשי מקצוע.

מחקרים של עשרות שנים, אשר נערכו לגבי התועלת של פעילות גופנית, מוכיחים שפעילות גופנית, משפרת את הבריאות, יכולה להאריך את תוחלת החיים ומסייעת בהימנעות ממחלות רציניות, כגון: השמנה, מחלות לב, סוכרת ומספר סוגים של סרטן. בנוסף, היא מפחיתה דיכאון ומשפרת את מצב הרוח, משפרת את חידוד המוח ואת היכולות השכליות ומקלה על תהליך ההזדקנות. כמו כן, תורמת הפעילות הגופנית להפחתה ולשמירה על משקל הגוף, שמירה על מאזן חילוף החומרים, לאיזון  הסוכרים בגוף ולמניעת התפתחות מחלת הסוכרת. כמו כן, להפחתה ולאיזון של לחץ הדם, לשיפור בפרופיל שומני הדם (ירידה בסך הכולסטרול, ירידה ב- LDL ועליה ב- HDL ), ולטיפול ולמניעה של אוסטאופורוזיס ע"י העלאת מסת העצמות.

 גלית פרי, סמנכ"ל הדרכה מקצועית בסטודיו C מסבירה כי "התועלת הרבה שבפעילות הגופנית מומלצת לכלל האוכלוסייה, בכל קבוצות הגיל, בריאים וחולים כאחד לעסוק בפעילות גופנית אירובית. הפעילות הגופנית המומלצת כוללת הליכה, שחיה, רכיבה על אופניים במשך  30 דקות לפחות ליום,  רצוי בכל ימות השבוע".

רוגע ושלווה

רוגע ושלווה תורמים לתפקוד יעיל של הגוף והנפש, המאזנים אותו ומסייעים לגופינו במניעת מחלות. לחץ מתמשך ומעיק בחיי היום-יום עלול לגרום לחרדה כרונית, לדיכאון, לתסמינים גופניים ואפילו למחלות. חשוב לדעת להתמודד עם לחץ, למצוא דרכים להירגע ולהרפות מהמתח על-מנת לשמור על אורח חיים בריא.

בדיקות תקופתיות

כיום, קיימת המלצה גורפת לקיים בדיקות גנטיות עוד לפני יצירת העובר, בני הזוג מבררים אודות מחלות תורשתיות לפני ההיריון. כאשר במהלך ההיריון מקיימת האישה ההרה מעקב רפואי סדיר לפי הנחיות הרופא, והימנעות ממגע עם מחלות זיהומיות מסייעת לקיומו של תינוק בריא.

בגיל הינקות ובילדות – קיימים חיסונים המונעים מחלות זיהומיות. גם מעקב ההתפתחות, מסייע לבקרה על התפתחות תקינה לקראת גיל ההתבגרות וחיי הבגרות.

בבגרות – גילוי מוקדם של מחלות או איתור חסרים מסוימים בגוף בזמן יכולים למנוע אותן. בדיקות רפואיות מהוות כלי יעיל לאבחון מחלות או סיכון להתרחשות מחלה. ככול שמחלה מסוימת מתגלה מוקדם יותר, כך עולים הסיכויים לריפויה.  שמירה על אורח חיים בריא יביא לחיים טובים, ארוכים ומאושרים.

שתפו את הפוסט

השארת תגובה

גיליון החודש
שער מגזין 106
המלצות החודש
לרכישה
לרכישה
לרכישה
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
פרסומות
צור קשר
הכל מתחיל בך - הקול הגברי - באנר פרסום לקבוצת פייסבוק
סיגל גבאי, מלווה להתפתחות מקצועית ואישית, מאמנת מוסמכת, מאסטר ל- NLP.
הפייסבוק שלנו
האוכל כמשחק
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן