בכורה עולמית להפקה האופראית של בית ברנרדה אלבה על ידי "אופרה צפון"- גוף אמנותי חדש

מאת אבירם פרייברג, על-פי תרגומה העברי של רבקה משולח
במאי – יונתן שוורץ

מנצחת – תם קרני

שימו לב מידע זה מחליף את ההודעה הקודמת שנפלו בה אי דיוקים

האופרה תעלה בשלושה מועדים: 

יום ה' 9.3 – סטודיו "אנט" תל-אביב  – 20:30
כרטיסים טל. 03-6201185 ובקישור

יום א' 12.3 – "זאפה" חיפה – 20:30
כרטיסים בטל. 04-48571102 ובקישור

יום ג' 14.3 – תיאטרון "החאן" ירושלים  20:30
כרטיסים בטל. 02-6303600  בקישור

 

תום בן-ישי – סופרן (אדלה)

אלינור גרינברג – סופרן (מרטיריו)

שירה שיש – סופרן (מגדלנה)

מור רוזנפלד – סופרן (אמליה)

לילך טולנאי – מצו-סופרן (ברנרדה)

כרמל בן-אפריים – מצו-סופרן (אנגוסטיאס)

איריס בריל – מצו-סופרן (לה פונסיה)

דליה טרייביץ' – סופרן (מריה חוספה – הסבתא)

מעין יגיל – רקדנית פלמנקו

פסנתר – אנה דייחין / אליסה קוזניצ'וב


המוזיקאי הרב תחומי אבירם פרייברג בחר ב"בית ברנרדה אלבה" כבסיס לאופרה החדשה שלו, הן מהסיבה הפרוזאית שקבוצת "אופרה צפון" כוללת בעיקר זמרות, והן משום שהמחזה שמבשר את עליית הפאשיזם רלבנטי במיוחד לתקופתנו המאופיינת באי יציבות פוליטית ושלטונית.

"בית ברנרדה אלבה" הוא המחזה האחרון של פדריקו גארסיה לורקה, אותו סיים לכתוב ב-19 ביוני 1936, כחודשיים לפני הרצחו בידי אנשי פרנקו במלחמת האזרחים בספרד.

המחזה מתמקד באירועים המתרחשים בבית כפרי אנדלוסי בתקופת אבל, שבמהלכה ברנרדה (בת 60) שולטת באופן מוחלט בחייהן של חמש בנותיה: אנגוסטיאס (בת 39), מגדלנה (בת 30), אמליה (בת 27), מרטיריו (בת 24) ואדלה (בת 20). בבית מתגוררות גם לה פונסיה, המשרתת בת ה-60, ומריה חוספה, אמה בת ה-80  של ברנרדה.
המחזה מדבר על דיכוי בשם אידאל מסוים, תשוקה, הליכה בתלם ואי-מימוש חלומות כדרך חיים, ובוחן את ההשפעה שיש לגברים על נשים. ברנרדה, אם המשפחה אבלה על מות בעלה, מנסה להשליט את חוקי האבלות הנוקשים על בנותיה. הבנות הצעירות מוצאות את עצמן כבולות בבית, לבושות שחורים,  אך מחפשות כל הזמן כיצד ניתן להשתחרר ממנו. על הדרך הן מסוכסכות בינן לבין עצמן בנוגע לפפה אל רומנו, הגבר הנחשק, מחזרה של אנגוסטיאס, שלא מופיע על הבמה אבל מסמל את החופש, החיים והיצר האסור.

בדמותה והתנהלותה של ברנרדה מתגלמים מאפייני השלטון הדכאני הפשיסטי הנוקט באלימות, טרור, סתימת פיות, וניזון משמרנות וקנאות דתית. סוכנת הבית, אשת סודה ויד ימינה של ברנרדה, לה פונסיה ("הסכין" בספרדית), משמשת כמרגלת וכמשטרה החשאית של ברנרדה. בנותייה, במקום להתאגד נגד הדיכוי מוסטות זו כנגד זו בידי ברנרדה ועושת דברה.
חזותית, רשת קורים המתהווה במהלך ההצגה מסמלת את היחסים הסבוכים והמורכבים בין הדמויות ובעלת תפקיד מרכזי באופרה.

"אנחנו חיים בתקופה מסוכנת של ניסיון להכפיף דרך חיים מסויימת על ציבור שלם או הדרתו. ציבור שרק רוצה לחיות ולהגשים את עצמו ביחד ונאלץ למצוא את עצמו כבול לחוקים שמונעים ממנו לעשות זאת. לכן, אני מוצא את המחזה הזה שמוגש לראשונה בארץ באמצעות שירה, אולי האלמנט האמנותי הכי קורא דרור שקיים, רלוונטי לימים אלו לציבור בישראל", אומר הבמאי יונתן שוורץ..
זהו שיתוף הפעולה השני של שורץ עם המלחין אבירם פרייברג. השניים שיתפו פעולה ביצירתם הקודמת – שתי אופרות קצרות על בסיס עגנון – "האדונית והרוכל" ו"תהילה" בשנת 2017.

העיבוד האופראי של פרייברג מכיל חילופי משקלים וניכרות בו השפעות ספרדיות עממיות. הליברית נערך על פי תרגומה לעברית של רבקה משולח. בטקסט נערכו קיצוצים הכרחיים על מנת להתאימו למדיום האופראי.

"אופרה – צפון", היוזמה האופראית הצפונית, מקיימת קונצרטים קאמריים קוליים בבתים פרטיים בחיפה, סיורים מוזיקליים ברחבי עכו העתיקה והפקות חדשניות לאופרות קאמריות מקוריות. היוזמה נוחלת הצלחה ומצאה בית במתנ"ס טירת הכרמל. מיזם "אופרה – צפון" שם כמטרתו להגדיל את המודעות והחשיפה של הקהל, ובייחוד של תושבי צפון הארץ לסוגת האופרה הקאמרית העכשווית. היוזמה גם מקפידה על העסקת מלחינים, יוצרים ומבצעים שמרכז פעילותם בצפון הארץ.

"אני מאמין גדול בכוחה של התרבות לשנות ולהשפיע לטובה על האווירה הציבורית", אומר ארז בן-נתן. "כמנהל מתנ"ס טירת הכרמל אני מקדם ומעודד פעילות תרבותית איכותית. כאשר הגיעה הבקשה מטעם 'אופרה-צפון', ראיתי כאן הזדמנות לתת בית אמיתי וחם לצוות של אנשים מוכשרים, נחושים, בעלי חזון תרבותי חשוב, העשויים לתרום רבות להעלאת הרמה התרבותית באזור. המטרה שלנו ליצור עם 'אופרה-צפון' שיתוף פעולה ארוך טווח".
בנוסף, הקבוצה מקבלת תמיכה מקרן יוצרים עצמאיים מטעם משרד התרבות. "אופרה-צפון" פועלת ככל יכולתה כדי להפוך לגוף מוכר ומתוקצב. 

 

אבירם פרייברג (53) גדל בגבעתיים, למד בתיכון לאמנויות ע"ש תלמה ילין, בוגר לימודי תואר ראשון במוסיקה בניו-אינגלנד קונסרבטורי בבוסטון, ארה"ב; תואר שני בפסיכולוגיה באוניברסיטת בר-אילן, וכיום מסיים את הדוקטורט שלו בפסיכולוגיה באוניברסיטת חיפה במסגרת הרשות ללימודים מתקדמים. אבירם היה נגן קרן יער בתזמורת הסימפונית חיפה במשך 14 שנים, הוא זמר קלאסי, מלחין ומורה למוזיקה ופיתוח קול 

לפני כ-18 שנים, בעקבות בן זוגו רונן, עבר לגור במושב אילניה בצפון, ומאז שם לעצמו מטרה – להביא אמנות קלאסית ובפרט את אמנות האופרה גם לתושבי הצפון. 

השניים מגדלים יחד שלושה ילדים. "אנחנו רואים את עצמנו כמשפחה רגילה", אומר אבירם. "הילדים גדלו לתוך המציאות הזאת, ואנחנו מקפידים לאורך השנים לא לעשות מזה עניין. בהתאם לכך גם הסביבה מתייחסת אלינו, בקבלה. אם יש משהו שאנחנו גאים בו בחינוך שלנו זאת האפשרות שאנחנו מעניקים לכל אחת ואחד מהם להתפתח על-פי דרכו בנטיותיו האישיות".

הבמאי יונתן שוורץ הוא מנהלו האמנותי של תיאטרון "הסטודיו" החיפאי ומנהל בית הספר הגבוה למשחק שליד התיאטרון.

המנצחת תם קרני פעילה בארץ וברחבי אירופה, עוסקת באופרה ובמוזיקה עכשווית, בעיקר קולית, עם דגש על יצירה רב-תחומית ובפרקטיקות ביצוע חדשניות. תם מובילה את אנסמבל הזמרים כרמינה, את אנסמבל קולות שלובים ואת REVOICE! International Vocal Ensemble האירופאי, וניצחה בין השנים 2012-2017 על תזמורת הסטודנטים של אוניברסיטת תל אביב.  תם נתמכה על-ידי מלגות קרן שרת והיא הזוכה במלגת גארי ברתיני בניצוח מקהלה לשנים 2013-2014.

 

לפרטים נוספים: יהודה קורן 052-3350928.

שתפו את הפוסט

השארת תגובה

מגזין מדור לדור - גיליון החודש
מגזין מדור לדור 133
המלצות החודש
לרכישה
לרכישה
לרכישה
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
צור קשר
advizy.me יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

משחקי חשיבה במבצע - מודעה
עינת בכור - רוצה לנהל בראש שקט?
הפייסבוק שלנו
האוכל כמשחק
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן