אורחת נוטה ללון – מחווה ליוצרות הישראליות שבתיהן וחדרי העבודה שלהן לא נשמרו

צילום של לאה גולדברג יושבת על כיסא

ביום שלישי הבא (14.3) ייפתח בבית עגנון מיזם היסטורי ראשון מסוגו: "אורחת נוטה ללון – מחווה ליוצרות הישראליות שבתיהן וחדרי העבודה שלהן לא נשמרו" .

מדי שנה יארח בית עגנון כותבת אחת ויחשוף את פועלה וחייה כפי שהיו עושים אם היה מוקדש להן בית משלהן. האורחת הראשונה היא לאה גולדברג.

מיזם "אורחת נוטה ללון" של בית עגנון בא לתקן עוול היסטורי. למרבה הצער, לא קיימים עדיין במדינת ישראל בתים המוקדשים לסופרות ולמשוררות העבריות. החדרים, הדירות או הבתים שחיו בהן יוצרות כגון רחל, לאה גולדברג, דליה רביקוביץ, זלדה, יונה וולך, יהודית הנדל, עמליה כהנא-כרמון ורבות אחרות לא נשמרו כמו בית עגנון ובית ביאליק.

המיזם יתחיל מדי שנה בחודש האשה הבינלאומי ויימשך עד סוף הקיץ.

המיזם יוצג עד סוף הקיץ. הכניסה והאירועים בבית עגנון- חינם

 

לדברי ד"ר אורית מיטל, מנהלת בית עגנון "במרחב זה, שבו 'אבדו' חדרי העבודה, שולחנות הכתיבה והספריות של הכותבות, מבקש בית עגנון לפנות "חדר משלך" ואף למעלה מזה לטובת הסופרות והמשוררות האהובות." מידי שנה, במהלך החודש שבו מציינים את יום האישה הבינלאומי, יארח בית עגנון כותבת אחת ויעלה על נס את יצירתה ואת פועלה, בתקווה להמשיך לשלב את האורחות בחיי היום יום של הבית, שפעילותו מוקדשת לספרות העברית.

המיזם שיתקיים תחת הכותרת "אורחת נוטה ללון" ייפתח במחוות הוקרה למשוררת שהכירה את עגנון, לאה גולדברג. בין חללי הבית של עגנון תוצג תערוכה שתוקדש כולה לגולדברג: ציוריה, מכתבים שכתבה לש"י עגנון לרגל זכייתו בפרס נובל, צילומיה, יצירותיה הכתובות ועוד. גם שיחות מוקלטות יוצגו בתערוכה וישמיעו את קולה של החוקרת, המרצה, המשוררת והסופרת האהובה על ילדים ומבוגרים עד היום. בין השאר ניתן יהיה לשמוע את גולדברג מספרת על הביקור שערכה בילדותה בביתו של טולסטוי ולשמוע אותה קוראת משיריה.

 

התכנסות חגיגית לרגל פתיחת התערוכה תתקיים בכ"א באדר 14.3.2023 בשעה 19:00 בבית עגנון. ישתתפו פרופ' גדעון טיקוצקי ובלהה בן אליהו. את האירוע ילוו שירים מולחנים של לאה גולדברג בביצוע הזמרת עמית פישביין וקריאה בקול מכתביה. שלומית נעים נאור תספר על חוויית השהייה שלה בבית עגנון כאורחת עכשווית במסגרת השנה הראשונה של "אורחת נוטה ללון".

 

בנוסף יתקיימו אירועים, פעילויות ומפגשים שונים, ביניהם:

רזידנסי – המשוררת שלומית נעים נאור תתארח בבית במשך שבוע של כתיבה ויצירה.

סדרה מקוונת – חוקרים וחוקרות, סופרים וסופרות, משוררים ומשוררות אוהביה של לאה גולדברג יתארחו בהרצאות מקוונות פתוחות לקהל הרחב, יקראו בקול מיצירתה של גולדברג וישוחחו עליה ועל השפעתה על כתיבתם.

מפגשי קריאה בקול ושיחה – משוררים ומשוררות וקהל רחב יוזמנו לבית עגנון לחלוק את אהבתם לגולדברג באירועים של שיחה וקריאה בקול של יצירתה.

מופעים לילדים – יתקיימו בבית עגנון לכבוד יצירתה האהובה של גולדברג לילדים. ביום העצמאות נקיים מחווה לסדרת "ילדי העולם" של הסופרת השבדית אסטריד לינדגרדן שלאה גולדברג תרגמה את רובה לעברית, ועוד.

 

יועץ אקדמי: פרופ' גדעון טיקוצקי

אוצר ומנהל אמנותי: אסף אופק

 

"מבט, וחלון וראי" סדרת מפגשים על יצירתה רבת הפנים של לאה גולדברג

עם חביבה פדיה, נוית בראל, גדעון טיקוצקי וטלי קונס

4 מפגשים בזום של בית עגנון. ימי ראשון בשעה 18:00. עלות למפגש: 20 ₪. לכל הסדרה: 60 ש"ח

 

מפגש ראשון 12.3 י"ט באדר, "האמנם עוד יבואו ימים בסליחה ובחסד" – על שירתה של לאה גולדברג עם פרופ' חביבה פדיה 

ברומן האוטוביוגרפי שלה, מכתבים מנסיעה מדומה, מעידה על עצמה לאה גולדברג כי היא שונאת עלמות הכותבות שירים: "אני לא עלמה הכותבת שירים – אני משורר." בשירתה ביססה את עצמה גולדברג בפסגת השירה העברית, כאחת מיוצרי הנוסח של השירה החדשה. בהרצאת הפתיחה נקרא יחד בכמה משירי המופת שכתבה גולדברג, נדבר על המקורות של שירתה ועל הקסם הרב הטמון בהם.

 

מפגש שני  19.3 כ"ו באדר, "האין זה מוזר? וגם יפה?" – קשרים הדדיים בין לאה גולדברג ובין דליה רביקוביץ עם ד"ר נוית בראל

רחל, לאה, דליה ויונה – ארבעת האמהות של השירה העברית. האם שוחחו ביניהן? האם שירתן מושפעת או מתכתבת אחת עם השנייה? בהרצאה נוספת בסדרה נבחן את הקשר בין שתיים מאמהות השירה העברית ונראה כיצד קשר זה השפיע על תפיסת עולמן ויצירתן.

 

מפגש שלישי 26.3 ד' בניסן, התום שלאחר התהום – לאה גולדברג כותבת לילדים עם פרופ' גדעון טיקוצקי

חלק מהמפעל הספרותי הענף שגולדברג השאירה אחריה הוא שיריה וסיפוריה לילדים. דבר זה היה קרוב מאוד לליבה. כפי שכתבה בסיפור הילדים "ניסים ונפלאות": "אולי, חשבתי בלבי, אולי כדאי לספר להרבה-הרבה ילדים את קורותיהם של שני ידידי, של נסים ונפלאות. הרי כאשר אני מספרת סיפור לילדים הם יודעים, וגם אני יודעת, שאני הנני הדודה שלהם. לא, איך נסים אמר? לא דודה, אלא חברה של כולם." במפגש נקרא שורת שירי ילדים שחיברה לאה גולדברג, מהם ידועים ומהם נשכחים, ונתחקה אחר אותות הזמן שבהם – הביוגרפי וההיסטורי, שאולי רק כיום ניתן לרדת לעומקם.

 

מפגש רביעי 2.4 י"א בניסן, על חיות, מלחמה ושירה – לאה גולדברג ורוזה לוקסמבורג עם טלי קונס

בשנת 1942 תרגמה לאה גולדברג את מכתביה של הפעילה האנטי-מלחמתית רוזה לוקסמבורג, שנכתבו במשך שהותה בבית הסוהר בשלהי מלחמת העולם ה-1. דרך תרגום של מכתב אחד, "מכתב התאו" המפורסם, ניצור מעין דיאלוג בין שתי דמויות מרתקות, נשים יוצרות והוגות בעולם שעדיין מוכתב ברובו על ידי גברים, ונבקש לפתוח פתח לעולמה הספרותי, ההומניסטי וחובב הטבע של גולדברג.

 

כל המידע נמצא בעמוד הפייסבוק של בית עגנון ובאתר בית עגנון https://agnonhouse.org.il/

לפרטים נוספים: שירלי יצחקי יחסי ציבור 0547206348

 

שירלי יצחקי, יחסי ציבור

הארבעה 18 תל אביב

נייד. 0547206348

שתפו את הפוסט

השארת תגובה

מגזין מדור לדור - גיליון החודש
מגזין מדור לדור 131
המלצות החודש
לרכישה
לרכישה
לרכישה
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
צור קשר
advizy.me יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

משחקי חשיבה במבצע - מודעה
הפייסבוק שלנו
האוכל כמשחק
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן