Page 6 - medorledor08
P. 6

‫הארץ‪" .‬היינו אז דני גודפריד‪ ,‬אלברט פיאמנטה‪ ,‬סקסופוניסט "לקחתי את הסט המצ'וקמק שלי"‪ ,‬הוא אומר‪" ,‬הלכתי לפיקוד‬
‫בשם ממלו גיטונופוליס שנולד למשפחה יוונית בירושלים‪ ,‬הנח"ל והתקבלתי"‪ .‬קמינסקי ניגן בלהקת הנח"ל במחזור‬

                                                     ‫ואמיל רם‪ .‬היו לפנינו עולים מאירופה שניגנו ג'אז בבתי קפה"‪.1960/61 .‬‬

‫"מעולם לא ממש למדתי לנגן‪ .‬נשאבתי לזה כשהייתי בצבא‪,‬‬         ‫קמינסקי מזכיר את המוסיקאי מל קלר שהיה הראשון שעשה‬
‫אחר כך התחילו להזמין אותי גם להקלטות ועבדתי לפי האוזן‪,‬‬     ‫את הפריצה הגדולה של הג'אז בארץ‪ ,‬קלר נפטר ב‪" .1998 -‬אני‬
‫הייתי מסתכל על התווים ולאט לאט הבנתי מה קורה‪ .‬למדתי‬        ‫ניגנתי אצלו"‪ ,‬נזכר קמינסקי‪" ,‬הוא היה כמו מטיף כזה‪ .‬בתחילת‬
                                                           ‫שנות ה‪ 60 -‬היה לו מופע מוסבר כל יום שישי בקיבוצים‪ ,‬שהיו‬
                              ‫באופן עצמאי מחוברות תווים"‪.‬‬
                                                              ‫מעוז ההתנגדות למוסיקה האמריקנית שנחשבה אז לזרה"‪.‬‬
                               ‫לנגן חכם‬
                                                           ‫מלבד הופעות ג'אז בקיבוצים‪ ,‬הייתה מסורת בכל יום שישי‬
‫העובדה שלא למד באופן מסודר‪ ,‬עלתה לו בבריאות‪" .‬הייתה‬        ‫של ג'אם שסן ‪ -‬מפגש בין נגנים המנגנים יחד ללא הכנה‬
‫תקופה שסבלתי מכל מיני בעיות של שרירים‪ ,‬גידים ופרקים‪.‬‬       ‫מראש‪" .‬אני התחלתי מסורת כזו במועדון ביפו"‪ ,‬הוא מספר‪,‬‬
‫הייתי עובד כמו מטורף‪ :‬בבוקר הקלטה‪ ,‬אחר הצהריים חזרה‪,‬‬       ‫"המסורת נדדה עד שבקיץ ‪ 66‬הציעו לי לעשות את הג'אם‬
‫בערב הופעה‪ ,‬ואז יום אחד באמצע הנגינה‪ ,‬פתאום הרגשתי‬         ‫שסן במועדון שנקרא "בר‪-‬ברים" במתחם המסגר בתל אביב‪.‬‬
‫שאני לא יכול לנגן‪ .‬אני נעצר‪ .‬זה היה מאוד מפחיד בעיקר‬       ‫מועדון סטודנטים שהיה מתמלא בכל יום ראשון בחובבי ג'אז‬

                     ‫כשאתה כוכב בשיא הקריירה‪ ,‬בגיל ‪."30‬‬                                                      ‫מכל הארץ"‪.‬‬

                                          ‫מה עשית ?‬        ‫"רק רגע‪ ,‬דויד גרוסמן כתב על זה"‪ ,‬הוא אומר‪ ,‬ניגש לחדר‬
                                                           ‫וחוזר כעבוד כמה שניות עם הספר "אישה בורחת מבשורה"‬
‫"הלכתי לאורטופד שהיה חכם"‪ ,‬הוא מחייך‪" ,‬דבר ראשון‪,‬‬          ‫ומקריא‪' :‬ושנינו אהבנו גא'ז‪ ,‬נזכר אילן וחייך על צווארה‬
‫נתן לי כדורים נגד כאבים ואמר לי 'תמשיך לנגן'‪ .‬במשך שנים‬    ‫של אורה‪ .‬היינו נוסעים ל"בר‪-‬ברים" בתל אביב לשמוע את‬
‫טיפלו בי רופאים עד שיום אחד הלכתי להתאמן בשיטת‬             ‫אהר'לה קמינסקי ואת ממלו היווני‪ ,‬ואחר כך באוטובוס‬
‫אלכסנדר ואחרי כמה פעמים קלטתי שכל מה שאני עושה‬             ‫לירושלים היינו יושבים תמיד בספסל האחורי ומחקים בקול‬
‫בזמן הנגינה בתופים הוא פשוט לא נכון‪ .‬אני צריך לשנות‬
‫את כל דרך הנגינה שלי‪ .‬שיטת ההתעמלות הזו לימדה אותי‬             ‫את כל השסן‪ .‬אנשים היו מתעצבנים ולנו לא היה אכפת'‪.‬‬
‫להתרגל לצורה אחרת של נגינה וללמוד להפעיל את השרירים‬        ‫(דויד גרוסמן " אשה בורחת מבשורה" הוצאת "הספריה‬
‫נכון‪ .‬החכמה היא להפעיל את השרירים בלי מאמץ‪ ,‬להפעיל‬
‫רק את השריר שאתה צריך"‪ .‬הוא אומר‪ ,‬ומדגים בתנועות‬                                                ‫החדשה" עמ' עמוד ‪).517‬‬
‫הרמת יד איזה שריר יפעיל אדם רגיל‪ ,‬וכיצד הוא מבצע את‬
                                                           ‫"כשהוא אומר שהם נסעו חזרה לירושלים‪ ,‬זה כבר בבוקר"‪,‬‬
                         ‫אותה פעולה תוך הפעלת פחות כוח‪.‬‬    ‫מסביר קמינסקי את סצנת הג'אז‪" .‬אנשים היו מגיעים מכל‬
                                                           ‫הארץ ביום ראשון וחוזרים הביתה למחרת בבוקר‪ .‬זה היה‬
                   ‫זה סוג של גישה דרך חיים‬                 ‫הבית של הג'אז בארץ עד שנת ‪ .79‬הפסקנו להופיע מפני‬

‫קמינסקי מנגן ג'אז אחת לחודש במועדון "שבלול" בנמל תל‬                                            ‫שפשוט לא היו לנו נגנים"‪.‬‬
‫אביב‪" .‬אני מנגן שם עם חבורה של נגנים צעירים‪ .‬אני אומר‬
‫צעירים זה מ‪ 20 -‬ומשהו עד ‪ ."40‬את ציון הגיל שקמינסקי‬                   ‫"אני עם הפח נחשבתי אצלה מתופף"‬
‫מדגיש כאן צריך להסביר‪ ,‬בנובמבר האחרון הוא חגג ‪ 73‬שנים‪.‬‬
                                                           ‫את שנות התיכון שלו הוא עשה בקיבוץ חניתה בגליל המערבי‪.‬‬
‫"אתה לומד לשחרר את מה שלא צריך‪ ,‬זה מאפשר לי לנגן עד‬        ‫"כששרו שירים‪ ,‬הייתי מתופף על פח עם כולם‪ .‬בת כיתה שלי‬
‫היום‪ ,‬ותוך כדי נגינה להימנע מהפעלה שיש בה כוח מיותר‪.‬‬       ‫שרתה בפיקוד הנח"ל‪ ,‬ואיזה אקורדיוניסט מצוות הווי של‬
‫אנחנו מנגנים שעה ורבע ולפעמים יותר‪ .‬הם יוצאים מחוסלים‬      ‫הנח"ל שאל אותה האם היא מכירה מתופף‪ ,‬היא הפנתה אותו‬
‫ואני מוכן לנגן עוד כי אני לא מתאמץ ולא מזיע‪ .‬בגלל המשבר‬     ‫אלי‪ .‬אני עם הפח נחשבתי אצלה מתופף"‪ ,‬הוא אומר וצוחק‪.‬‬
‫הזה פיתחתי שיטה איך לנגן‪ ,‬ואת זה לימדתי‪ .‬אני כל הזמן‬
‫חוסך תנועות ‪ -‬זאת החכמה"‪ .‬הוא שוב קם וחוזר הפעם עם‬         ‫"הוא בא אלי ושאל אם אני יכול לתופף‪ ,‬כי יש לו עבודה‬
‫זוג מקלות תיפוף ושוב מדגים בעזרתם כיצד הוא מפעיל את‬        ‫כל שבועיים לנגן מוסיקה לריקודים שעתיים באיזה מקום‪.‬‬
‫השרירים ללא מאמץ‪" .‬בפסטיבל שניגנתי פעם אמר לי מתופף‪:‬‬       ‫רק אקורדאון ותופים‪ ,‬ולהרוויח ‪ 40‬לירות‪ .‬תבין"‪ ,‬הוא אומר‪,‬‬
‫'אהה‪ ,‬אתה זה אתה שמוציא כל כך הרבה דברים ולא רואים‬         ‫"משכורת צבאית הייתה אז ‪ 14‬לירות לחודש‪ .‬היה קשה אז‬
                                                           ‫לקנות תופים‪ ,‬מצאתי איזה משהו מצ'וקמק והייתי צריך‬
                    ‫שאתה מתאמץ בכלל' ‪ ,‬הוא אומר וצוחק‪.‬‬     ‫כסף בשביל זה‪ .‬אבא שלי לא הסכים לתת לי כסף‪ .‬אמרתי לו‬
                                                           ‫'אני מרוויח ‪ 40‬לירות כל שבוע‪ ,‬ואת הכסף אחזיר בכל פעם'‪.‬‬
         ‫איזו מוסיקה אתה אוהב לשמוע ברכב ?‬                 ‫ואז הוא נתן לי‪ .‬לא הספקתי להחזיר לו‪ ,‬אחרי כמה פעמים‬

‫"אני אוהב לשמוע ג'אז או סלסה‪ .‬מוסיקאים מקשיבים‬                                                       ‫ספורות הוא נפטר"‪.‬‬
‫אחרת למוסיקה‪ .‬אנשים רגילים לא שומעים במוסיקה את‬
‫מה שאנחנו שומעים‪ .‬אני הרבה פעמים שומע דברים ששמעתי‬         ‫שבועיים אחר כך נודע לו שבלהקת הנח"ל מחפשים מתופף‪.‬‬

                                                                                                                         ‫‪6‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11