Page 6 - medorledor05
P. 6
‫קרמן עבר את כל מערכות היחסים האפשרויות עם סופרים‪,‬‬ ‫הוחלפו באופנות‪ .‬חוסר ההמשכיות הוא שגורם לכך שכמעט‬
‫"המסקנה היחידה שאני יכול להגיד בזהירות ובצניעות‪,‬‬ ‫אין רובד אמיתי של אמנות פולקלור בישראל"‪.‬‬

‫שדווקא עם מישהו שהוא יותר ידוע ‪ -‬העבודה נוחה יותר"‪.‬‬ ‫משוגע ללונדון‬

‫מה קורה כשאתה צריך להפוך רעיון למשהו ויזואלי?‬ ‫הוא מגדיר את עצמו "משוגע ללונדון"‪ ,‬נוסע לשם למעלה מ‪-‬‬
‫‪ 40‬שנה‪" .‬כתבתי ואני כותב כדיין על לונדון וכל זה באנגלית‬
‫"‪ 22‬שנים כתבתי וציירתי סאטירה ב‪'-‬דבר אחר'‪ ,‬כשהייתי‬
‫הולך לישון ויודע שבבוקר אני צריך לצייר שלושה ציורים‪ ,‬לא‬ ‫דלה ביותר"‪.‬‬
‫הייתה בעיה‪ .‬אבל כשהייתי צריך לכתוב רשימה קצרה ‪ -‬לא‬ ‫אגב‪ -‬בריאיון הוא מציין את רמת האנגלית שלו בכל הזדמנות‪.‬‬
‫החל ב‪"-‬אנגלית דלה ביותר"‪ ,‬דרך "האנגלית שלי ממש רעה"‪,‬‬
‫הייתי ישן בלילה‪ .‬יותר קשה לכתוב מאשר לצייר‪".‬‬ ‫ועד "אני נכה באנגלית‪ ,‬זו בשבילי דרך להתמודד עם נכות"‪.‬‬
‫"אני מאמין במושג 'נושא ווריאציה' "‪ ,‬הוא אומר‪",‬אתה לוקח‬ ‫נראה שאין מספיק מילים בעברית לתאר את חוסר שליטתו‬
‫דבר אחד ומפתח אותו‪ ,‬אין דבר יפה כמותו לפתח חשיבה‪ .‬אתה‬
‫עושה וריאציה מגיע ל‪ 30 -‬ואתה אומר 'כבר אין יותר'‪ ,‬רק‬ ‫באנגלית‪ ,‬לדבריו‪.‬‬
‫אז אתה רואה שמתחילים לבוא הדברים הטובים‪".‬‬

‫עובד על המון דברים בו זמנית‬

‫מה אתה עושה אם יום אחד אתה קם בבוקר ו‪-‬אין ?‬

‫"זו טראומה גדולה‪ .‬פעם קמתי והייתה לי הרגשה‬
‫שכל מה שהיה לי עד היום‪ ,‬כאילו נלקח ממני‪ .‬זה‬

‫היה קשה"‪.‬‬

‫כמה זמן נמשך המצב הזה‪ ,‬שעות‪ ,‬ימים ?‬

‫"אתה יודע מה"? שואל קרמן‪ ,‬ואני כבר יודע שכאן‬
‫יבוא סיפור‪" ,‬מארק טווין היה אומר‪' :‬גם לי לפעמים‬
‫יש חשק לספורט‪ ,‬אבל אני שוכב במיטה וזה עובר‪.‬‬
‫תודה לאל'‪ .‬עבר לי אחרי כמה זמן"‪ ,‬הוא משיב‬

‫בביטול‪.‬‬

‫איך מתמודדים עם חוסר יצירה‪ .‬מה עושים כשיש מן ריק כזה ?‬ ‫תבינו ‪ -‬הוא כתב ספרים על לונדון‪ :‬מדריך טיולים לילדים‪,‬‬
‫וספר למבוגרים‪ .‬הוא אולי המומחה הכי גדול לעיר הזו "מלבד‬
‫"להתמודד עם הקשיים‪ ,‬זאת המילה‪ .‬קושי צריך‬ ‫כמה אנגלים שגרים שם"‪ ,‬ועדין חושב שיש לו בעיה עם השפה‪.‬‬
‫להיתפס אצלנו כדבר מפרה‪ .‬אם לא קשה לי‪ ,‬אני‬ ‫"מאחר ואני עוסק בלונדון"‪ ,‬הוא חוזר לעברית‪" ,‬מי שרוצה‬
‫דואג שיהיה לי קשה‪ .‬הקלות היא לא איזה ערך‬ ‫להכיר את העיר‪ ,‬אני אומר לו 'קח חודש‪ ,‬תלמד את שמות‬
‫הרחובות ואז יתברר לך שאתה יודע את ההיסטוריה של‬
‫בשום דבר‪ ,‬גם בחיים‪".‬‬ ‫לונדון‪ .‬כל רחוב שם הוא משמעותי מבחינת תולדות העיר' "‪.‬‬
‫אנחנו יושבים ומדברים בסלון דירתו‪ ,‬מוקפים במאות ספרים‪.‬‬
‫אתה גר ליד הים‪ ,‬אתה לא הולך לשם בשביל השראה או משהו ?‬ ‫"כל הספרים בארון הם שלי‪ ,‬חלק גם כתבתי ואיירתי ‪450 ,‬‬

‫"רוב האנשים הולכים למקרר כשקשה להם‪ .‬אני עובד על המון‬ ‫ספרים‪ .‬אני לא יודע‪ ,‬אבל יכול להיות שזה שיא עולמי"‪.‬‬
‫דברים בו‪-‬זמנית‪ .‬וכל הזמן צריך להיות ער ומרוכז בחשיבה‪.‬‬ ‫הספרים מחזירים אותנו אל האיור‪.‬‬
‫אני יכול לעבוד על ארבעה ספרים שונים במשך חצי יום‪.‬‬
‫ואם לא מצליח לי באחד‪ ,‬אני עובר לשני‪ ,‬ואם לא מצליח לי‬
‫בשני אז פתאום בא לי לכתוב‪ .‬גם אם יש לי מחשבה הקשורה‬
‫בדיכאון‪ ,‬אני כותב אותה‪ .‬אני לא נותן לעצמי לנוח בכלל‪ ,‬לא‬
‫מכיר את המושג הזה‪ .‬גם נסיעה לחו"ל היא לא מנוחה עבורי‪.‬‬
‫אני נוסע למקומות מוכרים‪ ,‬בודק את התרבות שם‪ ,‬ולא נח"‪.‬‬

‫כמה אתה מוטרד מהזקנה?‬ ‫מה הדינמיקה כשסופר בא ומגיש לך כתב יד ?‬

‫" למזלי‪ ,‬אני אומר את זה בחצי אירוניה ובחצי אמת‪ ,‬למזלי‬ ‫קרמן פותח בסיפור‪" :‬דוגמא יפה היא הספר 'אליס בארץ‬
‫בגיל ‪ 73‬אחרי ‪ 450‬ספרים‪ ,‬לא בטוח מאוד בעתידי‪ .‬הדירה הזו‬ ‫הפלאות'‪".‬‬
‫היא לא שלי‪ ,‬היא בדמי מפתח‪ ,‬אני לא יכול לעזור לילדים שלי‬
‫כמו שהייתי רוצה‪ .‬אם אני מפסיק לעבוד היום ‪ -‬אני לא יודע‬ ‫"מדובר בשני אנשים‪ ,‬הסופר לואיס קרול‪  ‬והמאייר סר ג'ון‬
‫כמה זמן אוכל לחיות עם מה שיש לי‪ ,‬ובמובן הזה‪ ,‬זה גם טוב‪.‬‬ ‫טניאל‪ .‬שתיעבו זה את זה‪ .‬טניאל לא יכול היה לסבול את‬
‫הטקסט של קרול‪ ,‬וקרול לא יכול היה לסבול את הציורים של‬
‫במקום להיות עסוק במוות‪ ,‬אני עסוק בפרנסה"‪.‬‬ ‫טניאל‪ .‬תקרא את המכתבים שלהם זה לזה‪ ,‬זה כמעט קללות‪".‬‬
‫"אני היום עובד כמו משוגע‪ .‬כל יום אני רץ כמו עכבר מסומם"‬

‫‪6‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11