Page 33 - medorledor46
P. 33

‫מגזין מדור לדור‬

                   ‫ורק שנים אחר כך נזכרתי בשיחה הזאת"‪.‬‬        ‫נתיבים לא שגרתיים המובילים אותן‬
                                                               ‫כנגד כל הסיכויים לחיים של הגשמה‪.‬‬
‫כיצד התחלת לכתוב? מה היה הטריגר?‬
                                                              ‫"יש כאן אירועים דרמטיים‪ ,‬שכל אחד‬
‫"אחרי שפרסמתי את ספר השירים שלי‪ ,‬התחלתי לחשוב‬                 ‫מהם מסכן את הגיבורים‪ ,‬אשר מוצאים‬
‫ברצינות על כתיבת הרומן הנוכחי‪ ,‬המתבסס בחלקו על‬                ‫דרכים בלתי שגרתיות להתגבר‬
‫האירועים שהביאו להכרות הוריי‪ .‬בנעוריי השתתפתי בחוגי‬           ‫עליהם‪ .‬הגיבור המרכזי חוצה בנדודיו‬
‫כתיבה יוצרת‪ ,‬אבל אחר כך עברו שנים רבות בהן פיתחתי את‬          ‫את כל היבשת תוך עקיפת המשטר‬
‫הקריירה המקצועית וגידלתי את ילדיי‪ .‬לפני שנים אחדות‬            ‫הנאצי‪ ,‬והעובדה שהצליח לסיים את‬
‫התמסרתי שוב ל'חיידק' הכתיבה במסגרת סדנה שהשתתפתי‬              ‫לימודיו בדרך לא דרך מביאה אותו אל‬
‫בה ובאשר בהמשכה כתבתי את ספר השירים שלי‪ .‬אחרי‬                 ‫חוף מבטחים‪ .‬הגיבור השני משתמש‬
‫כתיבת השירים הלכתי ללמוד כלים לכתיבת פרוזה טובה‪,‬‬              ‫בכישרונו הקולנועי יוצא הדופן כדי‬
‫ואחרי הכנת סינופסיס‪ ,‬התחלתי לכתוב בהרחבה‪ ,‬תוך הוספת‬           ‫לברוח מעין הסערה ולהמשיך בעיסוקו‬
‫אירועים דמיוניים‪ ,‬רבים יותר מהמקוריים‪ ,‬על מנת לתת לקורא‬       ‫גם בתנאים שהרציונל לא היה מאמין‪.‬‬
‫את התחושה על המסלול המפותל‪ ,‬הלא מוכר יחסית‪ ,‬של‬
                                                              ‫"ומהצד השני ישנה משפחה ציונית‪/‬‬
                                                  ‫הגיבורים"‪.‬‬  ‫מסורתית‪/‬ליברלית‪ ,‬אשר נותנת לבנה‬
                                                              ‫ולבנותיה את החינוך הטוב ביותר‬
                ‫כמה זמן ארכה הכתיבה?‬                          ‫להבטחת עתידם‪ ,‬אבל הגלגל מתהפך‪,‬‬
                                                              ‫וכל זה פתאום לא חשוב‪ .‬יש לעבור את‬
‫"הכתיבה ארכה חמש שנים‪ ,‬מאחר והמשכתי בעבודתי‬                   ‫השנים הקשות‪ .‬הלכידות המשפחתית‬
‫המדעית הרגילה ויכולתי לכתוב רק בהפוגות מהעבודה‪.‬‬               ‫היא שמביאה את המשפחה לנצח את‬
‫במהלך הכתיבה נסעתי לבורדו שבצרפת‪ .‬רציתי להכיר את‬              ‫הנסיבות‪ .‬המפגשים המתרחשים בין‬
‫המקום שבו למד הגיבור המרכזי ואשר בזכותו שרד את‬                ‫בני המשפחות בעלות הרקע השונה‬
‫המאורעות הקשים וזכה לבנות לעצמו חיים נפלאים‪ .‬שם‬               ‫בשוויץ ובצרפת‪ ,‬בפולין ובערבות בית‬
‫נפגשתי עם נשיא הפוליטכניון בבורדו (האקול פוליטכניק‬            ‫המועצות‪ ,‬הם הדרמה המרכזית‬
‫סופרייר) והמשנה לנשיא אוניברסיטת בורדו‪ .‬הפגישה הייתה‬
‫מרגשת ומרתקת‪ .‬גם המארחים התרגשו מהביקור שלי‪ ,‬הוסיפו‬                                       ‫בעלילה"‪.‬‬
‫את שמו של אבי למהדורה החדשה של ספר הבוגרים‪ ,‬ואף‬
‫פרסמו מאמר בבולטין הסטודנטים‪ ,‬כי הם ראו בכך השראה‬             ‫מה משמעות שם הספר‪:‬‬
‫לכל סטודנט‪ .‬כמו כן ערכתי מחקרים רבים בנושאים רלוונטיים‬              ‫"נתיבים בסערה״?‬
‫תוך שימוש בספרות ואינטרנט‪ :‬תולדות יהודי פולין מהמאה‬
‫ה‪ 18-‬ועד אמצע המאה ה‪ ,20-‬תולדות יהודי צרפת‪ ,‬תולדות‬            ‫מרמז על הדרכים הלא שגרתיות‬
‫הקולנוע בשלביו הראשונים‪ ,‬המהלכים הפוליטיים והצבאיים‬           ‫שהגיבורים בוחרים במסעם‪ ,‬על מנת‬
‫של מחצית המאה הראשונה של המאה העשרים‪ ,‬במיוחד‬                  ‫להגשים את חלומותיהם‪ ,‬ייעודם‬
                                                              ‫ובעיקר את הצלתם בתוך הסערה‬
                                      ‫הפחות ידועים שבהם"‪.‬‬     ‫המלחמתית והפוליטית העוברת על‬
                                                              ‫העולם ובעיקר בחלקי אירופה השונים‬
                   ‫מיהם גיבורי העלילה?‬
                                                                                   ‫באותה תקופה"‪.‬‬
‫"ישנם גיבורים אחדים‪ .‬הגיבורים העיקריים הם שני גברים‪,‬‬
‫מא ֶרק ומקס ושלוש נשים‪ ,‬וורה‪ ,‬איבי ואֹולה‪ .‬מקיפים אותם‬            ‫מאין שאבת את ההשראה לכתיבתו?‬

                                    ‫גיבורים וגיבורות נוספים‪.‬‬  ‫"הכול התחיל כאשר ישבתי שבעה על אמי‪ ,‬שנפטרה שנים‬
                                                              ‫אחדות אחרי אבי‪ .‬אחת האורחות הגיעה במיוחד בשעה‬
‫"הגיבור המרכזי‪ ,‬מאֶרק‪ ,‬הוא בן למשפחת רופאים‪ ,‬אשר מפגין‬        ‫בלתי מקובלת כדי לשוחח אתי יותר לעומק‪ .‬במסגרת שיחת‬
‫תושייה ודמיון יוצאי דופן כאשר הוא נתקל במחסומים‬               ‫הניחומים היא שאלה אותי כיצד הכירו הוריי‪ .‬אחרי שסיפרתי‬
‫ובסיבוכים הנובעים מהסערות הפוליטיות הפוקדות את אירופה‬         ‫לה בראשי פרקים את הרפתקאותיהם‪ ,‬אמרה לי מיד‪" :‬את‬
‫בדרכו לסיום לימודיו‪ ,‬ואחרי כן בעיצוב מקצועו ובניית חייו‪.‬‬      ‫חייבת לכתוב ספר"‪ .‬באותו זמן הייתי טרודה בעניינים אחרים‬
‫הגיבור השני‪ ,‬מקס‪ ,‬דודו של מארק הוא קולנוען ידוע‪ .‬הספר‬
‫מראה דרך חייו את התפתחות הקולנוע משלביו הראשונים‬                                                                 ‫גיליון ‪46‬‬

                                                 ‫בכל העולם‪.‬‬

‫‪33‬‬
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38