Page 33 - medorledor46
P. 33
מגזין מדור לדור
ורק שנים אחר כך נזכרתי בשיחה הזאת". נתיבים לא שגרתיים המובילים אותן
כנגד כל הסיכויים לחיים של הגשמה.
כיצד התחלת לכתוב? מה היה הטריגר?
"יש כאן אירועים דרמטיים ,שכל אחד
"אחרי שפרסמתי את ספר השירים שלי ,התחלתי לחשוב מהם מסכן את הגיבורים ,אשר מוצאים
ברצינות על כתיבת הרומן הנוכחי ,המתבסס בחלקו על דרכים בלתי שגרתיות להתגבר
האירועים שהביאו להכרות הוריי .בנעוריי השתתפתי בחוגי עליהם .הגיבור המרכזי חוצה בנדודיו
כתיבה יוצרת ,אבל אחר כך עברו שנים רבות בהן פיתחתי את את כל היבשת תוך עקיפת המשטר
הקריירה המקצועית וגידלתי את ילדיי .לפני שנים אחדות הנאצי ,והעובדה שהצליח לסיים את
התמסרתי שוב ל'חיידק' הכתיבה במסגרת סדנה שהשתתפתי לימודיו בדרך לא דרך מביאה אותו אל
בה ובאשר בהמשכה כתבתי את ספר השירים שלי .אחרי חוף מבטחים .הגיבור השני משתמש
כתיבת השירים הלכתי ללמוד כלים לכתיבת פרוזה טובה, בכישרונו הקולנועי יוצא הדופן כדי
ואחרי הכנת סינופסיס ,התחלתי לכתוב בהרחבה ,תוך הוספת לברוח מעין הסערה ולהמשיך בעיסוקו
אירועים דמיוניים ,רבים יותר מהמקוריים ,על מנת לתת לקורא גם בתנאים שהרציונל לא היה מאמין.
את התחושה על המסלול המפותל ,הלא מוכר יחסית ,של
"ומהצד השני ישנה משפחה ציונית/
הגיבורים". מסורתית/ליברלית ,אשר נותנת לבנה
ולבנותיה את החינוך הטוב ביותר
כמה זמן ארכה הכתיבה? להבטחת עתידם ,אבל הגלגל מתהפך,
וכל זה פתאום לא חשוב .יש לעבור את
"הכתיבה ארכה חמש שנים ,מאחר והמשכתי בעבודתי השנים הקשות .הלכידות המשפחתית
המדעית הרגילה ויכולתי לכתוב רק בהפוגות מהעבודה. היא שמביאה את המשפחה לנצח את
במהלך הכתיבה נסעתי לבורדו שבצרפת .רציתי להכיר את הנסיבות .המפגשים המתרחשים בין
המקום שבו למד הגיבור המרכזי ואשר בזכותו שרד את בני המשפחות בעלות הרקע השונה
המאורעות הקשים וזכה לבנות לעצמו חיים נפלאים .שם בשוויץ ובצרפת ,בפולין ובערבות בית
נפגשתי עם נשיא הפוליטכניון בבורדו (האקול פוליטכניק המועצות ,הם הדרמה המרכזית
סופרייר) והמשנה לנשיא אוניברסיטת בורדו .הפגישה הייתה
מרגשת ומרתקת .גם המארחים התרגשו מהביקור שלי ,הוסיפו בעלילה".
את שמו של אבי למהדורה החדשה של ספר הבוגרים ,ואף
פרסמו מאמר בבולטין הסטודנטים ,כי הם ראו בכך השראה מה משמעות שם הספר:
לכל סטודנט .כמו כן ערכתי מחקרים רבים בנושאים רלוונטיים "נתיבים בסערה״?
תוך שימוש בספרות ואינטרנט :תולדות יהודי פולין מהמאה
ה 18-ועד אמצע המאה ה ,20-תולדות יהודי צרפת ,תולדות מרמז על הדרכים הלא שגרתיות
הקולנוע בשלביו הראשונים ,המהלכים הפוליטיים והצבאיים שהגיבורים בוחרים במסעם ,על מנת
של מחצית המאה הראשונה של המאה העשרים ,במיוחד להגשים את חלומותיהם ,ייעודם
ובעיקר את הצלתם בתוך הסערה
הפחות ידועים שבהם". המלחמתית והפוליטית העוברת על
העולם ובעיקר בחלקי אירופה השונים
מיהם גיבורי העלילה?
באותה תקופה".
"ישנם גיבורים אחדים .הגיבורים העיקריים הם שני גברים,
מא ֶרק ומקס ושלוש נשים ,וורה ,איבי ואֹולה .מקיפים אותם מאין שאבת את ההשראה לכתיבתו?
גיבורים וגיבורות נוספים. "הכול התחיל כאשר ישבתי שבעה על אמי ,שנפטרה שנים
אחדות אחרי אבי .אחת האורחות הגיעה במיוחד בשעה
"הגיבור המרכזי ,מאֶרק ,הוא בן למשפחת רופאים ,אשר מפגין בלתי מקובלת כדי לשוחח אתי יותר לעומק .במסגרת שיחת
תושייה ודמיון יוצאי דופן כאשר הוא נתקל במחסומים הניחומים היא שאלה אותי כיצד הכירו הוריי .אחרי שסיפרתי
ובסיבוכים הנובעים מהסערות הפוליטיות הפוקדות את אירופה לה בראשי פרקים את הרפתקאותיהם ,אמרה לי מיד" :את
בדרכו לסיום לימודיו ,ואחרי כן בעיצוב מקצועו ובניית חייו. חייבת לכתוב ספר" .באותו זמן הייתי טרודה בעניינים אחרים
הגיבור השני ,מקס ,דודו של מארק הוא קולנוען ידוע .הספר
מראה דרך חייו את התפתחות הקולנוע משלביו הראשונים גיליון 46
בכל העולם.
33