קונצרט תגליות מס' 5

ליאו ורינסקי

אנסמבל המאה ה-21 בקונצרט חמישי ומרתק תחת ניצוחו של ליאו וורינסקי, יארח את הסופרן עינת ארונשטיין, נגן כלי הקשה עודד גייצהאלס והפסנתרנית עפרה יצחקי

הקונצרט ישלב בין שתי יצירות עכשוויות של מלחינים בולטים ושתי יצירות חדשות שיבוצעו בבכורה עולמית;

יצירה תיאטרלית-אופראית של המלחין שי כהן, "שמעתי זבוב מזמזם במותי", המבוססת על הפואמה של אמילי דיקינסון – שכתבה על רגע מותה, שלה.
ו"קונצ'רטו דה-קאפו" של המלחין הוותיק מנחם צור, שמפתיע כאן בקונצ'רטו החורג מהמקובל.

עוד בתכנית, יצירותיהם של המלחינים פרנצ'סקו פילידאי מאיטליה וברונו מנטובני מצרפת.

23 במרס 2019, מוזיאון תל אביב לאמנות
24 במרס 2019, מרכז המוסיקה ירושלים משכנות שאננים

אנסמבל המאה ה-21 בניהולו המוסיקלי של המלחין דן יוהס, יקיים את הקונצרט חמישי בסדרה "תגליות" הפעם בניצוחו של ליאו וורינסקי הצרפתי, בתאריכים 23-24 במרס, בתל אביב ובירושלים. בקונצרט תתארח זמרת הסופרן הבינלאומית עינת ארונשטיין, והסולנים עודד גייצהאלס על כלי הקשה ועפרה יצחקי על הפסנתר.

ליאו וורינסקי המצוין, שמנצח על אנסמבלים ותזמורות ברחבי העולם ושולט ברפרטואר הקלאסי והעכשווי כאחת, חוזר לשתף פעולה עם האנסמבל. תחת שרביטו מתוכנן ערב מוסיקלי מרתק, המשלב יצירות של המלחינים הנחשבים ביותר במוסיקה עכשווית של דור הביניים, כשבמרכז הקונצרט שתי יצירות חדשות של שני מלחינים ישראליים שיבוצעו בבכורה עולמית. קונצ'רטו דה-קאפו לפסנתר ולאנסמבל,של מנחם צור מוותיקי המלחינים, שמפתיע בצורה בלתי שגרתית של קונצ'רטו החורג מהצורה המקובלת. ויצירה תיאטרלית-אופראית לקול, כלי הקשה ואנסמבל של שי כהן "שמעתי זבוב מזמזם במותי". כהן שמייצג את דור הביניים, ביסס את יצירתו על הפואמה של אמילי דיקינסון, אותה כתבה על מותה שלה. הוא הקדיש את היצירה לסולנים עינת ארונשטיין, עודד גייצהאלס ולאנסמבל המאה ה-21.

מול שתי הבכורות הישראליות, יבצע האנסמבל יצירות של שני מלחינים מוכרים פרנצ'סקו פילידאי האיטלקי, מהכישרונות הבולטים של הדור הצעיר ובעל חשיבה מקורית וצליל ייחודי ביצירתו     Finito Ogni Gesto, והיצירה D'un rêve parti  של ברונו מנטובני הצרפתי, שמייצג אף הוא את דור הביניים של מלחיני צרפת ונחשב לאחד המלחינים המובילים כיום בסצנה הצרפתית.

"קונצ'רטו דה-קאפו" – קונצ'רטו מס' 3 לפסנתר ולאנסמבל מאת מנחם צור נכתבה ב-2017 עבור אנסמבל המאה ה-21 בעזרת הזמנה ממפעל הפיס והיא מורכבת משלושה פרקים. בפרק הראשון "מחול עם צללים" שחוזר גם בפרק האחרון, רוקדים הצלילים עם החומרים של המלחין האוסטרי אלבן ברג. הפרק השני "מחול הרוח" מתייחס לרוח האדם ומבטא שאיפה לאופטימיות; הצורך האנושי להתגברות מתמדת על מכשולים רוחניים. החזרות המוסיקליות בפרק הנן ביטוי לעקשנות וההתמדה של הרוח האנושית להיאחז בנקודות אור. "רציתי לתת לה אופי מרקד והחלטה זו הובילה אותי לשתף בה חזרות על פרזות וסקציות, דבר שאינו כה מקובל במוסיקה חדישה, כדי להדגיש את הרתמוס של המשפטים המוסיקליים. מכאן ההחלטה ליצור צורת דה-קאפו שבה הפרק הראשון חוזר, בשינויים קלים, כפרק שלישי ואחרון ומכאן גם נגזרה שמה של היצירה", מספר צור.

שי כהן ביצירתו "שמעתי זבוב מזמזם במותי" מבקש לצבוע, להאיר ולפרש את הסיפור האבסורדי העולה מהפואמה של אמילי דיקינסון ובה היא מציגה את עצמה על ערש דווי. בסצנת הגסיסה, זבוב טורדני מתחיל לזמזם בחדר הדומם לצד גופה הגוסס, כשאוהביה סביבה. זמזום הזבוב בלתי ברור, חוצץ את האור ומוגדל עשרות מונים מהדממה שבחדר. וכהן באמצעים מוזיקליים, אקוסטיים ואלקטרוניים מתמקד ביצירתו את האירוניה… האם זה זבוב המבקש להימלט כנשמה העוזבת את הגוף? או שמא זו הטרגדיה האנושית שבה הזבוב נשאר עם הגווייה.

קונצרט תגליות מספר 5:
מנצח – ליאו וורינסקי.

פסנתר – עפרה יצחקי.

סופרן – עינת ארונשטיין.

כלי נקישה – עודד גייצהאלס.

בתכנית:

פרנצ'סקו פילידאיFinito Ogni Gesto 

מנחם צור – קונצ'רטו לפסנתר ואנסמבל בבכורה עולמית.

שי כהן – שמעתי זבוב מזמזם במותי לסופראן, כלי הקשה ואנסמבל בבכורה עולמית.

ברונו מנטובני –.D'un rêve parti 

 

Léo Warynskiconductor

Ofra Itzhaki – piano

Einat Aronstein – soprano

Oded Geizhals – percussion

 

Francesco Filidei    Finito Ogni Gesto 

Menachem Zur       Concerto for piano

Shai Cohen             New work for soprano, percussion and ensemble

Bruno Mantovani   D'un rêve parti 

הופעות וכרטיסים:

23 במרס 2019, בשעה 20:00  מוזיאון תל אביב לאמנות

מחיר כרטיס: 110 ₪ | סטודנט: 55 ₪ | טל' להזמנת כרטיסים: 03-6077070.

 

24 במרס 2019, בשעה 20:00 מרכז המוסיקה ירושלים משכנות שאננים
מחיר כרטיס: 40-60 ₪ | טל' להזמנת כרטיסים: 02-6241041.

 

ד"ר שי כהן הוא מלחין, נגן כלי נשיפה וראש המגמה למוזיקה, טכנולוגיה ומדיה חזותית באוניברסיטת בר-אילן. הוא מרצה וחוקר בתחומי קומפוזיציה אלקטרו-אקוסטית, סינתזה וגרפיקה ממוחשבת. באמצעות תכנות אלגוריתמי הוא מפתח מודלים חישוביים לתחום האמנות הווירטואלית, תוך שילוב העולם הוויזואלי והדיגיטלי לצרכים בימתיים, יצירה ברשת, וידאו ארט, מייצבים ומיצגים. יצירותיו בוצעו בעשרות קונצרטים ופסטיבלים יוקרתיים בישראל ובחו"ל, בהם הפסטיבל האסיאתי למוזיקה חדישה, הפסטיבל האירופי למוזיקה בת זמננו ופסטיבל חג המוזיקה הישראלית. בשנת תשס"ט זכה על יצירה שכתב בפרס אקו"ם ע"ש מנחם אבידום, על הישג השנה בתחום המוזיקה הקונצרטנטית, ובשנת 2011 זכה בפרס ראש הממשלה לקומפוזיטורים, ובפרס קומפוזיציה מטעם אוניברסיטת אברדין בסקוטלנד.

 

מנחם צור, הוא בוגר האקדמיה למוסיקה ולמחול בי-ם ולימים היה חבר בסגל האקדמיה כפרופ' במקצועות התאוריה וההלחנה. הוא ללמד במנס קולג', שרה-לורנס קולג' ואוניברסיטת קולומביה בארה"ב שם השלים דוקטורטולימד שם, בקווינס קולג' וב NYU. צור כתב עד היום למעלה מ-150 יצירות בכל הז'אנרים הקוליים והכליים. זוכה פרסי אקו"ם, פרס ראש הממשלה להלחנה ופרס גוגנהיים האמריקאי בשנת 1981. כל יצירותיו יוצאות לאור בארץ ובחו"ל וזוכות לביצועים של אנסמבלים ותזמורות בארץ ובעולם. הוא מרצה בארץ ובחו"ל בנושאי מוסיקה עכשווית ושופט בינלאומי לקומפוזיציה.

 

  לפרטים נוספים: ענת מרומי יחסי ציבור, ענבל לוי גרין 052-8599122, ענת מרומי 052-8133813 

שתפו את הפוסט

השארת תגובה

מגזין מדור לדור - גיליון החודש
מגזין מדור לדור 126
המלצות החודש
לרכישה
לרכישה
לרכישה
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
מודעת פרסום של שי מזרחי - מלחמות ה- AI
צור קשר
advizy.me יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

הפייסבוק שלנו
האוכל כמשחק
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן