מהו עסק חברתי

גבר מביט דרך משקפת דמויות מסביבו

בעלי עסקים רבים מפרסמים ומציגים את העסק שלהם כ"עסק חברתי". האם כל עסק שמגדיר את עצמו ככזה הוא באמת עסק חברתי? ומהו בכלל עסק חברתי?

עסק חברתי או מיזם חברתי הוא לרוב בעל סממנים חברתיים ורצון לפעול לטובת מטרה חברתית מוגדרת, תוך הפקת רווחים. העסקים חברתיים בישראל החלו לצוץ בשני העשורים האחרונים ובשנים האחרונות החלו לצבור יותר ויותר תאוצה. עסקים חברתיים הם שילוב של אופי חברתי מלכ"רי יחד עם אופי עסקי ורווחי, והם משתייכים למגזר הקרוי – ה"מגזר הרביעי".

בניגוד לעמותות וארגונים חברתיים, עסק חברתי נשען על פי רוב על מקורות של הכנסות עצמיות (למשל, ממכירת מוצרים ושירותים).

המאפיין העיקרי בעסקיים חברתיים שהם נשענים על שתי מטרות מרכזיות וכפולות – מטרה להשאת רווח חברתי וזאת לצד מטרה להשאת רווחים כלכליים – עסקיים. כלומר, המדובר בשילוב של הגשמת מטרה חברתית באמצעות השימוש בכלים עסקיים.

נכון להיום, אין הגדרה חוקית המנחה מהו עסק חברתי ואין כלל רגולציה בתחום. ההגדרה היחידה שהוגדרה בתחום העסקים החברתיים הנה הגדרה שהתגבשה במסגרת הדיונים בשולחן העגול מטעם משרד ראש הממשלה.

בהתאם להגדרה זו, "עסק חברתי" עשוי להיות פעילות עסקית קיימת בתוך עמותה או חברה לתועלת הציבור, כאשר הפעילות הזאת קשורה באופן ישיר למטרות העמותה או החל"צ. בנוסף, יש בפעילות זו כדי להביא למימוש ולהגשים מטרות חברתיות. עוד חשוב להבין, כי במסגרת פעילות עסקית בעמותה או בחל"צ, על אותה פעילות עסקית לשאוף לרווח בשל אותן מטרות חברתיות אולם, לא למקסום הרווחים.

עסק חברתי גם עשוי להיות חברה בע"מ, אשר הפעילות בה מכוונת למימוש או הגשת מטרות חברתיות. על פעילות זו להביא לכדי מימוש המטרות החברתיות, לשאוף לרווח אך לא למקסום הרווחים, ובתקנון שלה נקבעה מגבלה למשיכת רווחים על ידי משקיעים (עד 50% מהרווחים), והכל בכפוף לתנאים נוספים והגדרות נוספות המפורטים בסיכום ההמלצות של משרד ראש הממשלה.

האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לקבלת ייעוץ משפטי מעורך דין ו/או חוות דעת משפטית. המידע המוצג והמפורט לעיל הינו מידע חלקי וכללי בלבד והמסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד.

 

שתפו את הפוסט

השארת תגובה

מגזין מדור לדור - גיליון החודש
מגזין מדור לדור 126
המלצות החודש
לרכישה
לרכישה
לרכישה
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
מודעת פרסום של שי מזרחי - מלחמות ה- AI
צור קשר
advizy.me יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

הפייסבוק שלנו
האוכל כמשחק
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן