היסטוריה של יום שישי השחור

שטר דולר ועליו קוביות משחק

אפילו ילדים בני 12 כבר יודעים מה זה Black Friday – או דווקא הנוער, ששוחים בקלות רבה בכל מה שקשור לאינטרנט.

וכמה מאיתנו או מבני הנוער, באמת יודעים מה המשמעות של החג? איך הוא התחיל, ומתי? או מאיפה בא השם?

אז הינה סיכום אחד, לא רשמי ומדויק רק במידה, מקובץ מכמה מקורות רשמיים שונים, כולם אמריקאים – הסיכום הכי יסודי שאני יכולתי לברור מערמת הקש הקרוי אינטרנט.

הפעם ראשונה שבה נעשה שימוש רשמי במושג יום שישי השחור הייתה במקרה גם בהקשר כלכלי, אי שם ב…תתפלאו, 1869! כן, כן, יותר ממאה שנה לפני תרבות השופינג המודרנית. לפי אתר מורשת האמריקאית לכלכלה, ביום שישי ה-24 לספטמבר 1869 שוק הזהב בארה"ב קרס בגלל ניסיון של 2 יזמים (יהודים, האתר מוצא לנכון לציין) ג'אי גולד וג'יימס פיסק שניסו להשתלט על השוק על ידי רכישת רוב הזהב ובמקום גרמו לנפילתו (לפי רישומים היסטוריים, מחירי הזהב ירדו ב-50% וזאת היתה הנפילה הכי חזקה בהסטוריה).

כך נולד המושג יום שישי השחור. במשך כמאה שנה, המושג שימש רק בעולם הפינסיים הגבוהים.

לפי רוב האתרים הרשמיים, כולל ויקיפדיה, השימוש הראשון של Black Friday בהקשר מסחרי, מתייחס לתופעה של התנהלות צרכנית פוגעת ומוגבל לתלונות המשטרה בפילדלפיה, בתחילת שנות ה-50 של מאה ה-20. אזרחים מעודדים על ידי מבצעים רבים בחנויות, ובעזרת ריבוי ימי חופש שלאחר חג ההודיה האמריקאי, יצאו בהמוניהם לרחובות לרכוש מתנות לכל חגי החורף: חג המולד, ראש השנה האזרחי ואף ולנטיין דיי. שוטרי פילדלפיה סבלו רבות מההתנהגות הפרועה של ההמונים והחלו לכנות את סוף השבוע הזה כיום שישי השחור.

למה התופעה היתה מוגבלת לפילדלפיה, ולמה התופעה לא הצריכה שינוי במשך כ-20 שנה, זה נושא שלא מרבים לחקור. מה שבטוח הוא שרוב המדינות של ארה"ב לא התיחסו לתופעה כחג או יום לציון, ורוב החנויות המשיכו לנצל את התופעה עם שעות פתיחה יותר ארוכות ומבצעים הולכים ומתרחבים.

בשנות ה-80, כאשר שיווק התבסס כמדע מדויק, וחברות רבות התחילו לכוון לשיווק בכוונה תחילה ובתחום ה-politically correct, מפרסמים רבים החליטו להפיץ מובן חיובי של תופעת ה-Black Friday, להכניס אותה למשווקים המיוחסים יותר ולהציג אותה כגימיק שיווקי מנומס ומגונדר. כך נולד ההסבר שיום שישי השחור בא מהנוהל של העולם הפיננסי לסמן את הרווחים בשחור ואת ההפסדים באדום. כך הם רמזו שמי שמרבה לקנות בתקופה זו הוא פטריוט ועוזר לכלכלה האמריקאית להתחזק.

באופן טבעי, ובצורה מובנת מאליה, התופעה לא הפכה לחג בינלאומי, ואף לא לאומי בכל ארה"ב, עד לתחילת מאה ה-21, בה המסחר המקוון הפך לאורח חיים, והמסחר הבינלאומי הגיע להישג ידו של כל אחד. ושוב באופן טבעי ומובן מאליו כשהסחורה מכל מקום בעולם נגישה לכל מקום אחר בעולם, גימיקים שיווקיים מוכחים, ינדדו עם הסחורה והרגלי קנייה אופנתיים יתפשטו עם הגלובליזציה יותר מהר מהרגלי חיים בריאים ושימור הסביבה.

אז הינה לכם היסטוריה מפותלת ורחבה על כל התופעה. עכשיו שאתם יודעים איך, למה ומי מושך לכם בחוטים במבצעי Black Friday, מה אתם בוחרים לעשות? להיכנע לאופנה ולבזבז כסף על סחורה שאתם לא באמת צריכים? או לנצל גימיק שיווקי לטובתכם לרכוש רק מה שאתם צריכים ולהמשיך לשפר את הסביבה, את בריאות המח שלכם, ואת התנהגות הכספית שלכם?

ברכת בחירות מוצלחות!

שתפו את הפוסט

תגובה אחת

  1. נועם הגב

    אפשר לקבל את המקורות הביבליוגרפיים שבהם השתמשת בפוסט

השארת תגובה

מגזין מדור לדור - גיליון החודש
מגזין מדור לדור 126
המלצות החודש
לרכישה
לרכישה
לרכישה
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
מודעת פרסום של שי מזרחי - מלחמות ה- AI
צור קשר
advizy.me יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

הפייסבוק שלנו
האוכל כמשחק
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן