בעד או נגד משחקי מחשב

יהודית-לוטואק-מאמר-יוני

בשנים האחרונות השמוש במשחקי מחשב, בטבלטים או בניידים הפך להיות שכיח בקרב הילדים. אבל האם הם מועילים או לא?
לפי הנורמות הבינלאומיות זאת פעילות פסיבית ולפי נורמות אלו לילדים מגיל שנתיים ועד גיל ארבע מומלץ שמוש של שעה אחת ביום ולילדים מעל גיל חמש עד שעתיים. ההמלצה תקפה לגבי צפיה בטלויזיה ושמוש במחשב.
היתרונות:
בשמוש במחשב: כשילד משחק במחשב הוא לומד את השמוש בעכבר, להזיז את החץ על המסך והוא מגלה את השמושים של המחשב. הוא יכול ללמוד את אפקט התגובה:כשהוא לוחץ על העכבר בצורה מיידית יש לו פעילות על המסך. חלק ממשחקי המחשב מלמדים אותו מיומנויות כמו למידת צבע. באמצעות המשחק הוא מבדיל בגודל, בצורה. משחק זה מחדד אצלו את קשר העין יד שהיא הבחנה חשובה מאוד.
במשחקי וידאו: הילד לומד להפעיל את הידית שבעזרתו הוא שולט במשחק. פעילות זו מצריכה קואורדינציה כמו גם תיאום עין יד. פעילות שהיא חשובה מאוד בתהליך ההתפתחותי של הילד. רוב משחקי הוידאו מחזקים מיומנויות חשובות כמו זכרון, קשב וריכוז, מהירות תגובה, אסטרטגיה, לוגיקה ועוד…
סבלנותו של הילד גם מתחזקת כי לרוב הילד לא מצליח ולכן הוא חוזר שוב ושוב על אותה פעילות עד שיצליח, ולרוב הוא גם נהנה מפעולה זו. בעזרת המשחקים גם נוצר שיח ותקשורת עם עוד ילדים שחולקים את אותה תשוקה למשחק. הילד יחלוק עם חבריו איך הוא הצליח לעבור את השלב במשחק. כל אחד יתן עצה שתעזור להתגבר על המכשולים שבמשחק.
בשמוש בטבלט:לפי מומחים מסוימים השמוש בטבלט מהווה כלי מלמד ומועיל וגם השמוש בו קל לפיקוח על ידי ההורים. הוא מהווה כלי ללמידת חשבון וקריאה.
החסרונות:
• אין ערבות על טיב המשחקים. מומלץ לנסותם טרם שמוש על ידי הילד. מומלץ גם להתייעץ עם מומחה שיוכל להמליץ על משחק לפי הגיל והיכולות של הילד.
• משחקי המחשב, משחקי הוידאו ושמוש בטבלט לא יכולים להיות תחליף למשחקי חשיבה או לצעצועים. אלה גם חיונים להתפתחות התקינה של הילד. בסקר שנערך בקרב עשר ארצות באירופה גילו שלילדים בגילאי 2 עד 5 יש יותר יכולות ווירטואליות מאשר יכולות מוטוריות. לדוגמא 66% יודעים לשחק משחקים פשוטים במחשב לעומת 56% שיודעים לרכב על אופניים.
• חשיפה ממושכת של הילדים למסכים גורמת להם להפחתה בפעילות הספורטיבית ומשחק חופשי בחוץ. ילדים ששוהים מול מסך יותר משעתיים ביום משחקים כחצי שעה פחות בחוץ. זה גם גורם להשמנה ולעודף משקל. ילדים שבחדרם ישנה טלויזיה משקלם גבוה יותר משאר הילדים.
• רופאי עיניים טוענים שצפיה במסכים במשך שעות רבות גורמת לבעיות ראיה, כאבי ראש ועייפות יתר.
• צפיה במסך היא לרוב פעילות פסיבית שלא מעוררת אצל הילד הצעיר יצירתיות, דמיון וכמובן יצירת קשרים חברתיים.
לסיכום, כמו בכל דבר צריכים לעשות שמוש נכון במסכים. המלצה שלי תתכננו את סדר היום של הילד שלכם בו ישולבו גם השמוש במסכים וגם פעילויות אחרות.

שתפו את הפוסט

השארת תגובה

מגזין מדור לדור - גיליון החודש
מגזין מדור לדור 126
המלצות החודש
לרכישה
לרכישה
לרכישה
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
מודעת פרסום של שי מזרחי - מלחמות ה- AI
צור קשר
advizy.me יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

הפייסבוק שלנו
האוכל כמשחק
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן