"בורא מאורי האש" מבט על אור ואש במעגל החיים-חגים היהודי

מדורת-לג-בעומר-ואיש-מצלם

האש והאור נמצאים במרכזה של התרבות היהודית והם מופיעים במרכזם של טקסים חילוניים ודתיים: משולחן השבת, נרות השבת ונר ההבדלה, דרך סמלי החגים ועד הלהבה המסמלת את נשמתו של אדם בנרות הזיכרון.

התערוכה החדשה במוזאון לתרבות הפלשתים ע"ש קורין ממן באשדוד בוחנת את השימוש באור ואש במחזור החיים-החגים היהודי ומציגה סוגיות של הארה פיזית ורוחנית בתרבות היהודית. בין הפרטים המוצגים: נרות שמן עתיקים, מחזיק לנר הבדלה מגרמניה מהמאה ה-18, זוג פמוטים מתקופת מלה"ע הראשונה שהוטמנו בחצר הבית ועוד.

התערוכה מתקיימת לזכרה של יעל ויזל ז"ל- אוצרת המוזאון שנפטרה בפתאומיות במהלך עבודתה על התערוכה.

אוצרת: יעל ויזל ז"ל
ליווי אוצרותי: מירב רהט

פתיחת התערוכה: יום שלישי ה-16 באפריל, במוזאון לתרבות הפלשתים ע"ש קורין ממן באשדוד. נעילה: מרץ, 2020
האש והאור נמצאים במרכזה של התרבות היהודית והם מופיעים במרכזם של טקסים חילוניים ודתיים: משולחן השבת, נרות השבת ונר ההבדלה, דרך סמלי החגים ועד הלהבה המסמלת את נשמתו של אדם בנרות הזיכרון. ביום שלישי ה-16 באפריל תפתח במוזאון לתרבות הפלשתים ע"ש קורין ממן התערוכה "בורא מאורי האש" הבוחנת את השימוש באור ואש במחזור החיים-החגים היהודי ונוגעת בסוגיות של הארה פיזית ורוחנית בתרבות היהודית.

בתערוכה מוצגים כ-100 פריטים, החל מנרות שמן עתיקים באדיבות רשות העתיקות, דרך פריטים מסורתיים עם סיפורים אישיים ועד מוצגים אמנותיים עכשוויים וקונספטואליים. בין הפריטים: מחזיק לנר הבדלה מגרמניה מהמאה ה-18, באדיבות היכל שלמה; תצלומים מארכיון בית התפוצות וביניהם תיעוד נשים מדליקות נרות שבת בבית כנסת ארעי מ-1989; פריטים אישיים כזוג פמוטים מתקופת מלה"ע הראשונה שהוטמנו בחצר הבית, פמוטים מזעריים לנשיאה בכיס ומפית שבת רקומה עם נרות ממקדוניה שהוסתרה בשואה.
כמו כן, התערוכה כוללת אינטרפרטציות עכשוויות של מעצבים לחפצי פולחן המכילים את האור דוגמת טבעת פמוטי שבת, חנוכיית חוגה, שרשרת-זיכרון, אובייקט לנר זיכרון, תצלומים מרהיבים ועבודות וידאו בנושא האור והאש ועוד. בנוסף, לקראת התערוכה הוזמנו סטודנטים משנה א' בקורס אביזרי לבוש במרכז האקדמי ויצו חיפה, להגיב לסוגיית האש ומשמעותה האישית עבור כל אחד מהם ואובייקטים מתוך עבודותיהם משולבות גם הן בתצוגה.
במבט אל התרבות היהודית ועל מעגל החיים ומחזור החגים היהודי ניתן למצוא את האור והאש במרכזם של טקסים דתיים וחילוניים. משולחן השבת, נרות השבת ונר ההבדלה, דרך חנוכיות ולפידים של חג החנוכה, ביעור החמץ של חג הפסח, מדורות ל"ג בעומר, או הלהבה המסמלת את נשמתו של אדם בנרות הזיכרון, הופכת האש מוטיב חוזר, פיזי וסימבולי, המלווה את האדם. הכלים המכילים את האש והתצורות השונות בהן היא מקבלת ביטוי במועדים השונים משמשים אמצעים להפצת הלהבה, כאשר בנוכחותה הקסומה היא מניעה את רגשות המתבונן ומעוררת למחשבה על התרבות, על המקום ועל האור שבאדם פנימה.
גם הסיפור המקראי אודות בריאת העולם מתחיל בהפרדה בין חושך לאור: "וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים: יְהִי אוֹר, וַיְהִי־אוֹר", וביצירת המאורות – השמש והירח – המאפשרים אוריינטציה במרחב ובזמן: "וְהָי֤וּ לְאֹתֹת֙ וּלְמ֣וֹעֲדִ֔ים וּלְיָמִ֖ים וְשָׁנִֽים". בהיסטוריה של התפתחות האדם נחשבת נקודת הזמן בה הוא גילה את האש והחל לביית אותה כנקודת מפתח ביצירתה של תרבות.
התערוכה נפתחת ונסגרת במשפט המיוחס לרב קוק (למרות שלא ידוע מי באמת טבע אותו): "צריך שכל איש ידע ויבין, שבתוך תוכו דולק נר, ואין נרו שלו כנר חברו, ואין איש שאין לו נר. וצריך שכל איש ידע ויבין, שעליו לעמול ולגלות את אור הנר ברבים, ולהדליקו לאבוקה גדולה ולהאיר את העולם כולו."
תערוכה זו מתקיימת לזכרה של יעל ויזל ז"ל – אוצרת המוזאון, שנפטרה בפתאומיות במהלך עבודתה לקראת התערוכה – שגילתה את אורה ברבים, האירה את סביבתה, וכבתה הרבה יותר מדי מוקדם.

"בורא מאורי האש" / אוצרת: יעל ויזל ז"ל,
ליווי אוצרותי: מירב רהט
עיצוב התערוכה: ליסה בלכמן
ניהול והפקה: מירה לוי

פתיחת תערוכה יום ג' ה-16 באפריל 2019, בשעה 18:30, נעילה: מרץ 2020
ימים א, ג, ד, ה 9:00-16:00, יום ב 9:00-20:00, ו, שבת 10:30-13:30
המוזאון לתרבות הפלשתים ע"ש קורין ממן, רח' השייטים 16 אשדוד | 08-6224799
אתר המוזאון: www.phcm.co.il בפייסבוק: המוזאון לתרבות הפלשתים
מחיר כניסה למוזאון: 25 ₪ לתושבי אשדוד, 30 ₪ למבקרים מחוץ לעיר. מחירים מוזלים לגמלאים, סטודנטים ונכים
בחול המועד פסח (21-25/4) : כניסה ללא תשלום בחסות בנק הפועלים

לפרטים נוספים: ענת מרומי יחסי ציבור, יהב אשד 050-723-8755
ענת מרומי- 052-8133813

שתפו את הפוסט

השארת תגובה

מגזין מדור לדור - גיליון החודש
מגזין מדור לדור 126
המלצות החודש
לרכישה
לרכישה
לרכישה
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
מודעת פרסום של שי מזרחי - מלחמות ה- AI
צור קשר
advizy.me יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

הפייסבוק שלנו
האוכל כמשחק
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן