מדריך ראשוני לתורמים – אילו בדיקות כדאי לערוך לפני שתורמים לעמותות

תרומות-מעיין-קוסלבסקי

בתקופה זו של חודש תשרי וימי הסליחה, אנשים מרבים לתרום מכספם, ממשאביהם ומזמנם לטובת האחר ובתוך כך להיות מעורבים יותר בקהילה. בארץ פועלות עשרות אלפי עמותות בתחומים רבים ומגוונים, באופן שבו כל אדם, עסק או תאגיד מכל סוג שהוא יכול לבחור לעצמו באיזה אופן לתרום לקהילה, איזו מטרה הוא מעוניין לקדם ובאיזה תחום לקחת חלק פעיל ומעורב יותר.

כיום ניתן לתרום לעמותות ולסייע להן בקידום מטרותיהן בדרכים שונות ויצירתיות, בהתאם ליכולתו של התורם והעדפותיו. למשל, ניתן לקחת חלק בפעילות ספציפית או שוטפת ומתמשכת של העמותה בדרך של התנדבות ללא קבלת שכר או תמורה או בדרך של מתן שירותים לעמותה ללא תשלום. ניתן לתת סיוע ותמיכה בפעילויות לגיוס כספים, כאשר הסיוע יכול לבוא לידי ביטוי בדרך של הפקת אירוע התרמה, מתן חסות, מכירת שירותים ומוצרים והקדשת ההכנסות/ הרווחים לעמותה או ארגון ללא כוונת רווח. אפשרות נוספת היא מתן תרומות בשווה כסף, כאשר במקרה זה הכוונה היא להקצאת מקום מפגש, נכסים או משאבים לטובת עמותה או פעילות מסוימות הקשורה לעמותה. לצד כל האפשרויות שמנינו הדרך השכיחה והמקובלת לתרום לפעילות של עמותה היא באמצעות תרומה בכסף, כלומר – מתן תרומה כספית או תקצוב או מימון של פעילות השוטפת של העמותה או לפרויקט ספציפי אותו מפעילה העמותה.

לפני שאנחנו מחליטים לתרום בכל דרך שהיא לעמותה או ארגון ללא כוונת רווח, רצוי שנבחן ונבדוק עבור איזו עמותה אנו עומדים לתרום את מיטב כספנו או משאבנו.

בנוסף, בכדי להבטיח שכל תרומה, בין אם בהיקף קטן ובין אם בהיקף גדול מאוד, תגיע ליעדה ולמטרה שלשמה הוקצתה, יש לערוך בדיקות מקדימות לפעול בכמה דרכי פעולה ולשים לב למס' דגשים:

  1. מיפוי עמותות אפשריות – בשלב הראשון רצוי שכל אדם או עסק יבחן איזה תחום או סוג של פעילות הוא רוצה להיות מעורב בו, איזה תחום תואם את הערכים או החזון האישי או העסקי של העסק.

לאחר בחירת תחום הפעילות או המטרה שאותה תהיו מעוניינים לקדם, מומלץ למפות ולרכז מס' עמותות שונות פוטנציאליות עליהן התקבלה המלצות מתוך ניסיון או היכרות אישית של חברים ומכרים, או מקורבים לתחום פעילות זה. בהיעדר המלצות כאלו – ניתן לחפש באינטרנט או בפרסומים שונים של אמצעי התקשורת אודות פעילות העמותה הפוטנציאלית.

  1. בדיקה וצפייה באתר האינטרנט של רשם העמותות – מומלץ לבדוק באתר של רשם העמותות לגבי כל עמותה שאליה אנו מעוניינים לתרום, מה מצבה של המשפטי של העמותה נכון להיום – האם היא אכן קיימת, רשומה במרשמי רשם העמותות ומוגדרת כפעילה. במידה ואותה עמותה מצויה בהליך פירוק או הליך מחיקה, נתון זה יופיע באתר של רשם העמותות.

 

בנוסף, ניתן לבדוק באתר הרשם אם לעמותה יש חובות אגרה לרשם העמותות. במקרה של חובות רבים בגין אגרות שנתיות – הדבר עשוי להעיד על חוסר סדר בעמותה, אי דיווח סדיר ובהתאם – להדליק נורה אדומה.

  1. בדיקה באתר האינטרנט של גיידסטאר (קישור לאתר: http://www.guidestar.org.il/)– המדובר באתר המרכז רשימת נתונים מדויקים ומהימנים על כל העמותות הרשומות בישראל. בדיקה באתר זה תאפשר לכם למצוא מידע רב אודות עמותות רשומות, הכולל דוחות כספיים של העמותה במהלך השנים האחרונות, פירוט של חמשת מקבלי שכר הגבוה בכל עמותה, דו"חות מילולים וכיוצ"ב – כל אלו יסייעו לכם בקבלת החלטה הנכונה – לאיזו עמותה ראוי מבחינתכם לתרום.
  2. אישור ניהול תקין – מומלץ לבדוק אם העמותה הפוטנציאלית מחזיקה באישור ניהול תקין בתוקף מטעם רשם העמותות. קיומו של אישור ניהול תקין מעיד על כך שפעילות העמותה תקינה וכן שהיא מדווחת כנדרש על פי חוק ובהתאם להנחיות וחובות הדיווח הקבועים בחוק.
  3. אישור הכרה כמוסד ציבורי לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה לעניין תרומות – בדקו אם ברשות העמותה קיים אישור זה בתוקף מרשות המיסים. אישור זה מקנה לכל תורם החזר מס משמעותי (גובה ההחזר הינו בהתאם למעמד התורם – יחיד או תאגיד). יתרה מכך, האישור מהווה גם מעין "גושפנקה" או אינדיקציה לכך שהעמותה מדווחת כנדרש על פי חוק לרשויות ופעילותה ציבורית הנה בהתאם למוגדר בחוק.
  4. 10 "כללי הזהב" לתורם – כללים אלו מפורסמים באתר האינטרנט של רשות התאגידים רשם העמותות, מקנים כלי בדיקה נוספים ומומלץ מאוד לעיין.

ראו קישור לכללי הזהב:

http://www.justice.gov.il/Units/RasutHataagidim/units/RashamAmutot/Pages/Ruls.aspx.

  1. ייעוד תרומה לפרויקט או פעילות ספציפי/ת של עמותה – ככל שהיקף התרומה מצדכן/ם יהיה גבוה יותר, מומלץ להגדיר לעמותה הנתמכת כי כספי התרומה הנם מיועדים לפרויקט או פעילות מוגדרת. כן רצוי לבקש דיווחים אודות השימוש בכספים ואף לעגן את הדברים בהסכם או מסמך משפטי כתוב. לשם שימוש נאות בכספי התרומה, הבטחתם השימוש שלהם, פיקוח השימוש והייעוד של התרומה – רצוי להיוועץ מראש עם בעלי מקצוע עם ניסיון בתחום זה (לרבות עו"ד, רו"ח ויועצי מס).

שתפו את הפוסט

השארת תגובה

מגזין מדור לדור - גיליון החודש
מגזין מדור לדור 127
המלצות החודש
לרכישה
לרכישה
לרכישה
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
צור קשר
advizy.me יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

משחקי חשיבה במבצע - מודעה
הפייסבוק שלנו
האוכל כמשחק
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן